Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2003 #1 Del Skrevet 15. mai 2003 Hvordan har du håret ditt når du har på bunad? Trenger noen ideer til hva som kan passe. min bunad er veldig pyntet. (ok, vet at alle bunader er dere forstår kanskje..?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 15. mai 2003 #2 Del Skrevet 15. mai 2003 Hår til bunad? Ja takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 15. mai 2003 #3 Del Skrevet 15. mai 2003 Synes ikke at man bær ”stæsje” håret sitt så mye når man har bunad jeg. For de som har langt hår, synes jeg det er flott å ha det løst, og kanskje med et sånt vevd bånd i håret som tilhører bunaden. Selv har jeg kort hår og når jeg har på meg bunad gjør jeg det veldig enkelt og prøver ikke akkurat å lage meg noen fancy frisyre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 15. mai 2003 #4 Del Skrevet 15. mai 2003 Synes man skal være enkel, uten for mye stæsj i håret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 15. mai 2003 #5 Del Skrevet 15. mai 2003 Prøver å ha sideskill, og to fletter i håret, og sette dem opp som en krans / krone opp a la Synnøve Solbakken-style :D Og plasserer vippebåndet til beltestakken oppå der igjen:) Håper jeg får det til denne gangen... Hadde pappas sambo til hjelp forrige gang jeg dro den frisyren. Den er vel stæsjet, men en ordentlig bunadfrisyre som er litt gammeldags : - ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 15. mai 2003 #6 Del Skrevet 15. mai 2003 Jeg pleier å ha enten en helt vanlig hestehale, en topp eller flette® når jeg har bunad. Synes ikke at det passer med løst hår, ettersom skjortekragen min er ganskehøy. Dessuten kler jeg visst bedre oppsatt hår... Minst mulig dill og dall i alle fall. Minimalt med sminke og ingen rosa hårstrikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 15. mai 2003 #7 Del Skrevet 15. mai 2003 Jeg har det løst - jeg har Oslo-drakten og bruker hårbåndet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 15. mai 2003 #8 Del Skrevet 15. mai 2003 Jeg pleier å ha enten en helt vanlig hestehale, en topp eller flette® når jeg har bunad. Synes ikke at det passer med løst hår, ettersom skjortekragen min er ganskehøy. Dessuten kler jeg visst bedre oppsatt hår... Minst mulig dill og dall i alle fall. Minimalt med sminke og ingen rosa hårstrikker. Sa Ole Evenrud... (Sorry, kunne ikke dy meg) Tileggskommentar lagt inn av Jennifer i ettertid: Lea hadde på det tidspunktet jeg skrev dette innlegget Ole (I Dole) Evenrud som avatar... I tilfelle noen skulle lure... Nei jeg er ikke helt skrudd... Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 15. mai 2003 #9 Del Skrevet 15. mai 2003 Jeg bruker å sette håret opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 15. mai 2003 #10 Del Skrevet 15. mai 2003 Problemet eksisterer ikke for meg. Jeg vasker håret og tørker det, lar det henge rett ned. Min bunad har nemlig skaut. Da kan man jo ikke gjøre så mye med håret... Men, lite sminke, ingen ringer som ikke hører med, i år er første året jeg må ta avgjørelsen om ørepynt eller ei. Jeg har ikke slik ørepynt som tilhører bunaden, jeg fill hull i ørene i august i fjor jeg (fikk ørepynt, og hull, i bursdagsgave av sambo) Antakelig putter jeg ikke i noe. Men, jeg mener at til bunad skal man være "nøytral". Det gjelder håret også. Et alternativ er så "gammeldags"-frisyre. Fletter går greit, men NØYTRALE hårstrikk. Selv dropper jeg parfymen også. En ting er at det ikke hører helt hjemme. En annen ting er at da lukter det fortsatt den parfymen av bunaden neste gang jeg tar den frem fra skapet, og det passer jo SLETT ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 16. mai 2003 #11 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal gjøre med håret i år, har nemlig en hanekam-aktig sveis, og det passer jo ikke spesielt bra. Får prøve å legge håret på en litt mer sømmelig måte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristine 80 Skrevet 16. mai 2003 #12 Del Skrevet 16. mai 2003 Synnøve Solbakken look, hørest jo skikkelig gøy ut da Ordentlig budeie.. man er jo budeier uansett i bunad synest jeg.. men der er jo skikkelig fint da!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 16. mai 2003 #13 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg får vel gjøre som tui, litt mindre busk på hodet enn til vanlig. Kort hår gir ikke rom for de store variasjonene. Har ikke engang vippe, for det har jeg ikke hatt råd til å kjøpe enda! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 16. mai 2003 #14 Del Skrevet 16. mai 2003 Just for the record: Når man har bunad hvor det hører til vippebånd, så er det i utgangspunktet at håret skal settes opp ved hjelp av vippebåndet. Vippebånd er sånn pannebånd som bl.a. div. Telemarks-drakter har. Hvis man har langt hår, så deler man håret i to fletter, med midtskill. Så surrer man vippebåndet stramt rundt hver flette, før man bruker resten til å sno hele greia rundt hodet, så det får pannebånd-looken. Den populære utslått-hår-med-vippepannebånd er egentlig feil, i forhold til gammel tradisjon. Har man for kort hår til å få satt det opp slik, så må man jo bare bruke det som pannebånd. Det rareste jeg har sett var ei som satte opp håret sitt i en sånn rufsete hestehaletull. Det funker til hverdags, men så veldig sjuskete ut til bunad. (Mener sånn når man lager en bolle av håret, og bare trer en strikk et par ganger rundt, sånn at hårtuster henger ut.) Synes pent oppsatt eller utslått hår ser best ut. Naturlig sminke uten altfor mye farger. (Blå øyeskygge, et tonn med eyeliner og korallfarget trut er ikke så fint.) De som tør å bruke lua til bunaden sin synes jeg er skikkelig tøffe. Da trenger man ikke bry seg så mye om håret heller. Dropper min bunad i år. Har operert skulderen og føler ikke for å ha et plagg som veier 10 kg hengende på den... Dessuten funker det dårlig med lilla hår til rødt liv. Catzy 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 16. mai 2003 #15 Del Skrevet 16. mai 2003 Just for the record: Når man har bunad hvor det hører til vippebånd, så er det i utgangspunktet at håret skal settes opp ved hjelp av vippebåndet. Vippebånd er sånn pannebånd som bl.a. div. Telemarks-drakter har. Hvis man har langt hår, så deler man håret i to fletter, med midtskill. Så surrer man vippebåndet stramt rundt hver flette, før man bruker resten til å sno hele greia rundt hodet, så det får pannebånd-looken. Den populære utslått-hår-med-vippepannebånd er egentlig feil, i forhold til gammel tradisjon. Har man for kort hår til å få satt det opp slik, så må man jo bare bruke det som pannebånd. Det er korrekt. Men de fleste vippebånd nå tildags, leveres etter min erfaring, allerede vippet opp, dvs. at det er sydd fast i hverandre, så det er som et fast bånd. Så jeg kan ikke, meg bekjent i allefall, vippe håret opp i det. Men skulle gjerne prøvd det :D Sveisen jeg har, blir jo noe av det samme i allefall : - ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 16. mai 2003 #16 Del Skrevet 16. mai 2003 Just for the record II Mens vi er inne på det. Vippebåndet skal heller ikke brukes som pannebånd! Det skal ikke henge i panna, men være lenger oppe på hodet :D Har sett flere som har det som et slags pannebånd / pannesmykke, og det er ikke et vakkert syn.... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 16. mai 2003 #17 Del Skrevet 16. mai 2003 Bunader har ikke pannebånd - hårbånd derimot... Da sier det selv selv at det skal i håret - ikke i pannen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 16. mai 2003 #18 Del Skrevet 16. mai 2003 NETTOPP :D Bare det at mange kaller det "pannebånd".....:o Og noen bruker det som "pannebånd"... *grøsse* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 16. mai 2003 #19 Del Skrevet 16. mai 2003 Diva, tror nok du får kjøpt vippebånd uten "innmat" hvis du sjekker med husflid-butikken. De har nok laget pannebånd av dem fordi jenter har for kort hår eller synes det er for mye pes å sette det opp i vippebånd. Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 16. mai 2003 #20 Del Skrevet 16. mai 2003 Diva, tror nok du får kjøpt vippebånd uten "innmat" hvis du sjekker med husflid-butikken. De har nok laget pannebånd av dem fordi jenter har for kort hår eller synes det er for mye pes å sette det opp i vippebånd. Catzy Det vet jeg. Men de fleste som bestiller / kjøper får dette automatisk. Jeg tenkte ikke på dette da bunaden var ferdig, og det ser da pent ut okke som ? Føler i allefall at jeg sånn nogenlunde følger bunadtradisjon med det at jeg velger en klassisk frisyre med vippebånd nesten riktig. Jeg bor i Skien og har ALDRI sett noen med vippebånd som er vippet opp heller, og de fleste vet ikke hvordan de skal vippe og sette håret på plass.... Og please : Si HÅRbånd Eller sier du pannebånd fordi du mener at de fleste bruker det uten å vippe ? Bare nysgjerrig jeg ..... Hva gjør du selv da ? Siden du er så opptatt av dette ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå