Vraket Skrevet 16. mai 2008 #1 Skrevet 16. mai 2008 Jeg har snart bursdag, og har planlagt festen i en uke. Men så kommer min kjære på å invitere hans venn - rusmisbrukeren. Og nå fikk jeg en sms fra en god venninne som dessverre har et alkoholproblem hun "prøver" å kvitte seg med. 'Hva gjør du på bursdagen din? Skal du ut på fest?' Så hva gjør jeg nå? Jeg ser for meg at det som skulle bli en hyggelig bursdag nå blir et mareritt. Ja, det er planlagt at vi skal feste litt (velkomstdrink etc). Skal jeg invitere min halvveis "under rehabilitering" alkoholiserte venninne? Skal jeg presisere for rusmisbrukereren at dette er en rusfri (ok, kun alkohol-)type fest? Flere av gjestene har et sånt; "en joint skader ingen"-forhold til rusmidler.... Jeg ser grusomme bilder av at dette kan utarte... Gode råd trengs fort, hva svarer jeg på sms til venninna mi?
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Ta en fest, ha TUNG mat, og snikvann ut drinkene til de verste? Jeg har gjort det et par ganger, og det demper det litt. Et par venner som jeg vet drikker lite, og som er flinke til å dempe situasjoner er heller ikke å forakte. Og til rusbrukeren: "Jeg vil ikke ha røkelukt i leiligheta". Jeg har klare grenser på at jeg ikke godtar hasj i leiligheten, og om jeg merker at de er for rusede så er det UT. Men dette har jeg vært klar på siden starten, og er langt fra sikker på at det går bra å innført over natten.
Antagonist Skrevet 16. mai 2008 #3 Skrevet 16. mai 2008 Jeg ville ikke invitert venninnen hvis du ikke allerede har gjort det - i så fall bør du vel bare holde henne litt under oppsyn og prate med henne når hun begynner å bli brisen. Når det gjelder din samboers kompis som etter det jeg skjønner allerede er invitert, ville jeg gitt streng beskjed til samboeren om å gi kompisen beskjed om at dette kun er en alkohol-fest, og at han blir kastet ut med det samme dersom det er mistanke om at han tar noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #4 Skrevet 16. mai 2008 Jeg ville ikke invitert venninnen hvis du ikke allerede har gjort det - i så fall bør du vel bare holde henne litt under oppsyn og prate med henne når hun begynner å bli brisen. Vet du hva. Hadde jeg vært venninnen din så hadde jeg blitt såret om jeg ikke ble bedt. Skal hun aldri bli bedt fordi hun har et alkoholproblem? Hva med heller å være støttende og forståelsesfull? Jeg ville heller ha tatt en prat med henne og hørt om hun trodde hun kunne takle bursdagen uten alkohol? Bare hun vet. Gjør heller en deal om at hun er innom for en time eller to og trekker seg ut når hun føler for det. Blir hun fristet så kan hun prate med deg og snike seg ut fra festen.
Alice Ayres Skrevet 16. mai 2008 #5 Skrevet 16. mai 2008 Slapp av. Inviter venninnen din. Gjennomfør festen som du hadde tenkt i utgangspunktet. Det er snakk om voksne mennesker her, og kan de ikke oppføre seg, gjelder vel vanlige regler for disse folkene også - ikke sant? Hvis jeg har bursdagsfest hvor folk ødelegger fordi de ikke kan beherske seg i forhold til rusmidler, blir de bedt om å gå. Enkelt og greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå