Gå til innhold

Sjokoladekrem/smørkrem

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei...skal lage sjokoladekake idag for å ta med imorgen i selskap. Jeg har bestandig laget glatt glasur til sjokoladekake, men har lyst til å lage "flyffy" sjokoladetopping denne gangen. Men så var det dette med smøret som skal være i . Hvilken type bruker dere? Kan vel ikke være et salt smør eller?Feks i den cacas kremen, hvilken smørtype der?

Kom gjerne med oppskrift på en god oppskrift du har selv. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker ikke helt oppskriften jeg pleier å bruke. Er på jobb, og har naturlig nok ikke kokeboka mi her. Men:

Den kremen jeg bruker å lage til sjokoladekake består av vanlig melange og en plate kokesjokolade som smeltes sammen til det er tyktflytende. Og så skal det noe annet oppi som jeg ikke husker. Men i denne kremen går det i hvert fall fint med helt vanlig margarin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisk73

Jeg lager sjelden slike kakefyll, men har en oppskrift her som ser ut som om det blir slik kremet (legger ved hele oppskriften):

Bunn:

100 g pekannøtter

100 g sjokoladekjeks

1 ss kakao

3 ts brunt sukker

1 ss rom/brun sprit

30 g smør

40 g mørk sjokolade

Fyll

350 g mørk sjokolade - smeltes sammen med smøret

50-100 g smør

1,5 dl fløte - røres inn sammen med smør og sjokolade

3 eggeplommer - piskes og has i blandingen

1 dl pisket fløte - piskes og has i blandingen

Ellers så vet jeg at mange lager tropisk aroma med fluffy topping. Da mener jeg de ikke smelter smøret, men rører det inn når det er romtemperert. Her finner du hvertfall mange oppskrifter på kaker, det samme hos Tine.

Selv bruker jeg alltid vanlig meierismør når jeg baker, det kan brukes til alt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...