Gå til innhold

Km-stand på bruktbil


SuperGjest

Anbefalte innlegg

Jeg og sambo skal kjøpe bil til rundt 50.000 kroner og er litt usikre da vi får så mange ulike råd.

Når man vil ha en bil som skal fungere i 4 år uten store problemer, hvor lav km-stand bør man satse på?

Din Side mente man bør satse på en under 120.000, noen mener at så fort man kommer over 200.000 så begynner problemene å komme, andre råder oss til å kjøpe en bil som har gått 210.000 da den er større og tryggere enn en liten bil med lav km-stand.

Vi vil selvsagt ha en trygg bil, men har ikke råd til de store reperasjonene.

Nissan Micra (den med ABS-bremser) med km-stand på 90.000, eller Volkswagen Polo med km-stand på 85.000 eller Toyota Carina med km-stand på 210.000?

Sukk :sukk:

(Vi vil selvsagt kjøre på NAF-kjøpstest før et eventuelt kjøp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kenneth

En Toyota som har gått 210' km er ikke nødvendigvis noe dårlig kjøp. (Jeg hadde selv en '82 Carina. Den hadde gått 320' da jeg solgte den, og den gikk som ei klokke).

Bilens "allmenntilstand" er nok like viktig som kilometerstanden, og dette vil den nevnte NAF-testen delvis avdekke.

Selv en bil med lav kilometerstand kan medføre store reparasjonskostnader. Det går vel litt på hvor heldig man er med den bilen man kjøper.

Toyota har uansett en meget god skadestatistikk.

Det er nok vanskelig å få et fasitsvar på den problemstillingen du har. Bilkjøp er en risikosport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Banditt

Ville nok sett litt ann på hva slags bil det var.

Er det en Nissan Micra eller lignende småbil ville jeg nok ikke latt den ha gått så veldig langt f.eks. (ikke noe særlig over 100 000), mens en Carina ville jeg nok ikke hatt problemer med å kjøpe dersom den hadde gått rundt 200 000 (og var i orden ellers da selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, selv om jeg ikke blir særlig klokere :ler: Vanskelig å bestemme seg når man ikke har peiling i det hele tatt. Vurderer å ta en Micra til NAF-test og eventuelt kjøpe om den består.

Føles absolutt som en risikosport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe når du sammenligner det med risikosport, dette da veldig mange er så sleipe når de selger sine biler at de holder tilbake en masse informasjon.

Som nevnt tidligere trenger ikke en bil som har gått 90K være bedre (mindre slitt) enn en bil som har kjørt ca 200K, da alt avhenge av vedlikehold og ettersyn. Noe av det første du bør se etter er om bilen har sin originale lakk uten videre rustplager, og om den er skadefri og hvordan ser den ut innvendig og er den tørr. Viss alle disse er greie kan du legge til grunn at bilen er blitt tatt vare på av eiere som har hatt bilen. Deretter må du sjekke servishefte og ta en rask visuell sjekk av motor og girkasse der hvor det lar seg gjøre, det du skal se etter er lekasjer.

Ønsker dge lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gjesten_*

Hei.

Du finner jo mange praktiske biler til rundt 50.000

Ville selv ikke hatt en bruktbil som hadde gått mer enn 120-150.000.

Dette kommer jo helt ann på merke også.

Som det nevnes så er gamle toyotar utrolig driftsikre, de går og går.

Vil også nevne Honda. disse er også utrolig driftsikre og motoren bare varer og varer.. også er de jo utstyrt med den deilige VTEC motoren :D :D

om jeg skulle valgt bil til 50.000 idag ville jeg nok valgt denne:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

her får du også med en kort bruktbilforsikring.

Så da har du 3mnd på deg til å ta en NAF-bruktbiltest.

.....

kunne til nød også gått for denne:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg og sambo skal kjøpe bil til rundt 50.000 kroner og er litt usikre da vi får så mange ulike råd.

Når man vil ha en bil som skal fungere i 4 år uten store problemer, hvor lav km-stand bør man satse på?

Din Side mente man bør satse på en under 120.000, noen mener at så fort man kommer over 200.000 så begynner problemene å komme, andre råder oss til å kjøpe en bil som har gått 210.000 da den er større og tryggere enn en liten bil med lav km-stand.

Vi vil selvsagt ha en trygg bil, men har ikke råd til de store reperasjonene.

Nissan Micra (den med ABS-bremser) med km-stand på 90.000, eller Volkswagen Polo med km-stand på 85.000 eller Toyota Carina med km-stand på 210.000?

Sukk :sukk:

(Vi vil selvsagt kjøre på NAF-kjøpstest før et eventuelt kjøp)

Nå spørs det jo hvilke biltype du velger da. Kjøper du en Lada til 50.000 som har gått 100.000 så kan du regne med problemer. Kjøper du en volvo som har gått 200.000, så har du bil lenge. nå er vel ikke en bil til 50.000 helt uten problemer. Om du skal ha en bil som er brukt i 4 år uten reprasjonutgifter, så må du opp i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Nissan Micra selv, og solgte den ved 130.000 km. Fortsatt går den veldig bra.

Vi har NAF-test på begge bruktbilene vi har kjøpt, men jeg vet ikke hvor langt man kommer med dem? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_Elrania_*

Hei!

Som datter av en bruktbilmann har jeg litt forståelse for bruktbiler. Kjøper du en hvilkensomhelst bil som har gått over 200k kan du regne med litt småting som må byttes. Enkelte biler derimot, som peugeot 1-306 har ikke forventet lang levetid etter 200k, det gjelder maaange, gjerne småbiler. Toyota, Volvo (Mercedes, ikke eid av ungdom) er blant de tryggeste kjøpene. De kan gjerne tikke som ei klokke til 500k. Toyota blir FULL av overflate rust gjerne, men motoren holder det den lover.

Men. Det viktigste av alt, se bort i fra tallene, er hvor vedlikeholdt den er. Om oljen blir byttet når den skal etc. Du bør også se på understellet til bilen etter rust. Ramme rust er farlig rust! Kjøper du en bil uten noe slags "bevis" på vedlikehold bør du ikke betale alt for mye.. Bare prut i vei. Noe som er et salgstriks er å overprise bruktbilene, så folk tror de er bedre. Feks en bil som er verdt 10k, men ser bra ut, blir intressant når den prises for 20k fordi mange setter seg en "i-hvertfall-ikke-under-den-prisen" pris.

Husk.. for 50k-70k kan du faktisk få ekstremt mye valuta for pengene, man må bare følge med på markedet. Finn.no og autodb.no er populære sider.

Jeg anbefaler:

Honda Accord/Civic

Toyota Camry/Corolla/Carina

(egentlig ikke volvo og mercedes siden de drikker litt mer bensin gjerne:)

Dette er velkjente biler for en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære er veldig opptatt av biler og vi har hatt mange biler, og har mange nå- opp til 6 i slengen. Han har god greie på bil og vi kjøper alltid brukt. Han sier at en bil som er kjørt eks 250 000 nødvenigvis ikke er så drålig da mange slite deler ofte er byttet. og vi har kjøpt no drosje kjørte biler og de har vært utrolig gode. Den ene har vi enda. Da får man ofte kjøpt forholdsvis ny bil for lite penger pga kilometer. Men det har vist også noe å si om bilen har vært kjørt på langkjøring eller riksekjøring.. Og det som er bra med drosjebiler er at de ikke er stoppet og startet så ofte...

og man skal vist nok heller ikke kjøpe en bil som er det første av sitt slag,altså nye modeller, vent heller et år eller to så har produsentene rettet opp de største feilene..

Men at bilen ikke er full av rust og har andre feil burde dere nok unngå.

Jeg har falt helt for Golf, billig og greie deler og den er driftsikker!!!! og du får en veldig bra golf for 50000!!!

Jeg var også helt grønn på bil før jeg fant en bilentusiast..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...