Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #1 Skrevet 16. mai 2008 Har en datter på 2 år nå som vi har opprettet konto til. I snart 1 år har vi satt inn 1000 kr til henne der hver mnd. Hun skal "få" disse pengene når hun er 18 eller 20 for å bruke til f.eks innskudd til bolig eller annet veldig fornuftig. (hun får ikke pengene rett i hånden for å si det sånn) Det jeg lurer på er hvor det lønner seg å ha disse pengene, så man kan tjene mest mulig på denne sparingen? Så en tråd her om BSU, kan det være en god ide eller finnes det andre gode løsninger med god avkastning. Tar i mot alle forslag med takk!
Nemesis Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Jeg ville ikke opprettet en BSU konto nå. Gjør heller det når hun blir eldre, siden det er en maks grense for hvor mye en kan sette inn (det er 100 000 tilsammen i løpet av perioden, 15000 hvert år.) Hva med en god høyrentekonto eller et fond? Inne på dinepenger.no kan du søke på beste høyrentekonto (også fond) http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=281
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #3 Skrevet 16. mai 2008 Ts her! Takker for svar. Er ikke fond noe "usikkert" (litt som aksjer, eller er jeg helt på jordet her he,he)
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #4 Skrevet 16. mai 2008 Vi sparer tilsvarende beløp som dere til sønnen vår, og vi sparer i fond. 500 kr i et høyrisikofond og 500 i et med lav risiko. Når sparingen er så langsiktig er fondssparing den beste måten å få maksimal avkastning på.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #5 Skrevet 16. mai 2008 BSU er ikke noe alternativ, da hun ikke får nytte av skattefordelen. (Ikke inntekt) Det er jo den som gjør BSU til det beste alternativ i dag. Jeg ville uten tvil, med så lang tidshorisont rådført meg med noen (Ikke bankansatte) dere kjenner og gått inn i aksjefond. Absolutt. Her har Dere et perspektiv på >15 år. Med litt hver måned kjøper Dere både på høye og lave kurser gjennom perioden. Dermed unngår dere å kjøpe bare på lave, eller høye kurser. Får utvilsomt et bra gjennomsnitt. Vil man sikre seg mot slutten av denne lange perioden, så kan man jo gå gradvis ut etter 10-12 år. F eks med 15-20 % hvert år og sette over i høyrentekonto. Dermed unngår man igjen å gå ut på bare lave kurser. Jeg er langt eldre enn Dere og har gjort det samme med ekstra pensjonsparing siden midten av 90 tallet. Dermed kjøpte jeg også jevnt, som vanlig for 5-7 år siden, da mange solgte aksjefond nærmest i panikk. (Kursene falt og var veldig lave) Jeg gjorde det motsatte og fikk mange aksjeandeler til en rimelig penge i den tiden. Og jeg kan love Dere.... Når jeg er pensjonist om noen år. Går av tidlig... får jeg en meget "frisk" pensjon på grunn av dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå