Gjest Gjest_Iris_* Skrevet 16. mai 2008 #1 Skrevet 16. mai 2008 Jeg har en BSU-konto, og litt penger på den (har hatt den i 2 år eller noe). Nå ser det ut som at jeg aldri kommer til å kjøpe noe hus/leilighet i Norge. Kan man bruke BSU-penger til å kjøpe bolig i utlandet selv om man da ikke tar lån i en norsk bank? Altså på et eller annet vis få overført pengene? Og hvis ikke det går, hva skjer da med pengene? Hva skjer med BSU-pengene dersom man aldri kjøper bolig? Noen som vet?
amare Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Jeg lurer også på det? er det noe vits? Man kan jo få like bra renter på andre sparekontoer? samt at man kan ta ut penger når man vil? men det er vel kanskje det som er poenget med BSU..
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #3 Skrevet 16. mai 2008 Jeg har en BSU-konto, og litt penger på den (har hatt den i 2 år eller noe). Nå ser det ut som at jeg aldri kommer til å kjøpe noe hus/leilighet i Norge. Kan man bruke BSU-penger til å kjøpe bolig i utlandet selv om man da ikke tar lån i en norsk bank? Altså på et eller annet vis få overført pengene? Og hvis ikke det går, hva skjer da med pengene? Hva skjer med BSU-pengene dersom man aldri kjøper bolig? Noen som vet? BSU er utvilsomt den beste sparingen vi har i dag. I tillegg til at man får totalt inntil kr. 20000 avslag på skatten, har jo også BSU-kontoen som regel en høyere rente enn høyrentekonto. Derimot oppstår problemet, som du sier, hvis man IKKE benytter disse pengene til boligformål. Da mister du skattefordelen din, og må tilbakebetale dette. Men husk at boligformål kan være så mangt; -Nedbetaling av boliglån -Oppussing -Garasje etc. Jeg vet ikke hvordan reglene er om man kjøper hus i utlandet.
Titta Skrevet 16. mai 2008 #4 Skrevet 16. mai 2008 BSU-pengene kan brukes til kjøp av ny bolig eller nedbetaling av gjeld på en bolig som er kjøpt etter at en opprettet BSU-kontoen. Boligen kan være i utlandet. Pengene kan IKKE brukes til oppussing. Litt usikker på det med garasje, det står at "Forutsetningen er at garasjen erverves til eget bruk i sammenheng med erverv av boligen". For meg virker det som at det betyr at en må kjøpe garasjen samtidig som en kjøper boligen, men mulig jeg tolker det feil. Ellers blir det som gjest sier, bruker du pengene på noe annet så må du tilbakebetale skattefradraget du har fått. Hvis du aldri kommer til å kjøpe deg bolig så må du enten ta ut pengene og tilbakebetale fradraget eller la kontoen stå til du dør og så kan arvingene dine få pengene. Hvis det går så langt så trenger en ikke tilbakebetale skattefradraget. Reglene finner du her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå