astral Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Kjære snille vakre mennesker... Hadde vårrengjøring på pc'en min i dag. Og jeg tror jeg har fått sletta det som gjør at jeg får spilt lyder. For etterpå kommer det bare en type monoton lyd, ingen lyd når jeg prøver å høre musikk, og jeg får ikke en gang brukt kontrollen på tastaturet til å justere lyden. Hva har jeg gjort? Selv om jeg var veldig forsiktig med hva jeg sletta og brukte Windows sin hjelp til å fjerne programvare skjedde da dette. Når jeg går inn på "egenskaper for lyder og lydenhet" står det bare at det finnes ingen lydenhet. Hva skal jeg gjøre? :gråte: Har en Acer travelmate hvis det kan være til hjelp.
Alison Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Du kan jo prøve med systemgjenoppretting. Sett da maskinen tilbake til et tidspunkt der du vet lyden virket. Jeg klarte også å gjøre samme kunststykket som deg en gang. Da ordnet det seg etter systemgjenopprettingen.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 16. mai 2008 #3 Skrevet 16. mai 2008 (endret) Du kan jo prøve med systemgjenoppretting. Sett da maskinen tilbake til et tidspunkt der du vet lyden virket. Jeg klarte også å gjøre samme kunststykket som deg en gang. Da ordnet det seg etter systemgjenopprettingen. Dette kan løse problemet, men jeg ville ikke gjort det. Da risikerer ts at all opprydningen hun har brukt tid på ikke var noen vits. TS: Trykk på startmenyen, høyreklikk på min datamaskin og vel Egenskaper. Velg så maskinvare, og deretter enhetsbehandling. Da får du opp alle enhetene i maskinen din. Er det noen av enhetene som har et gult spørsmålstegn, evt et rødt kryss ved siden av? De kan hete så mangt, men sjansen er stor for at det står "ukjent enhet". Hvis rødt kryss: Høyreklikk på enheten og velg aktiver. Hvis gult spørsmålstegn ellet utropstegn, evt etter du har valgt aktiver: Jeg vil anbefale deg å installere driverne for lydkortet på nytt igjen. Har du cd'ene som fulgte med maskinen? På denne skal du finne driver for lydkort. Hvis du ikke har cd'en, og ikke vet hva lydkortet ditt heter kan du laste ned et program som heter SIW (System in windows). Det er gratis, og det kan du bruke til å finne ut hva enhetene i maskinen din heter. SIW finner du her: http://www.google.no/url?q=http://www.gtop...kP5NwZI7IXSnFzA. Når du har funnet ut hva lydkortet ditt heter skriver du inn navnet på det i google, inkluder også frasen "Driver". Da vil du mest sannsynlig finne en side der du kan laste ned den aktuelle driveren for kortet ditt. Dette er helt klart den mest nærliggende måten å gjøre det på, og jeg vil anbefale deg å prøve dette før du går til steget å ta en systemgjenoppretting. Lykke til! edit: liten endring i fremgangsmåte Endret 16. mai 2008 av lucy d-.-b
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #4 Skrevet 16. mai 2008 Hvis gult spørsmålstegn ellet utropstegn, evt etter du har valgt aktiver: ..eller bare slett lydkortet i enhetsbehandling, restart windows, og håp at windows finner lydkortet pånytt, og innstallerer driverne. Verdt ett forsøk! (Nei, det er faktisk ikke kødd, har brukt denne metoden endel ganger)
astral Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. mai 2008 Når du har funnet ut hva lydkortet ditt heter skriver du inn navnet på det i google, inkluder også frasen "Driver". Da vil du mest sannsynlig finne en side der du kan laste ned den aktuelle driveren for kortet ditt. Tusen takk for svar!! Dette hadde vært skikkelig enkelt det hadde jeg bare funnet ut hva lydkortet heter! Har lastet ned SIW, og gått inn på lyd-, video- og spillkontroll. Under lydkodeker. Men finner ikke noe som kan ligne noe navn...
toffen Skrevet 16. mai 2008 #6 Skrevet 16. mai 2008 Er nokk lyd-driveren som har blitt avinstallert / korrupt av slag her ja. Dersom du finner korrekt modellnavn på maskinen din kan vi gi den et søk på Google og derfra finne ut hvilket lydkort maskinen din har.
Rosalie Skrevet 16. mai 2008 #7 Skrevet 16. mai 2008 Jeg gjorde den enkleste (og mest arbeidskrevende) metoden da jeg var utfor det samme - kjørte systemoppretting, slik at lyden kom tilbake, og ryddet på nytt.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 17. mai 2008 #8 Skrevet 17. mai 2008 ..eller bare slett lydkortet i enhetsbehandling, restart windows, og håp at windows finner lydkortet pånytt, og innstallerer driverne. Verdt ett forsøk! (Nei, det er faktisk ikke kødd, har brukt denne metoden endel ganger) Jepp, kan funke! Fungerer best på kjente kort da, så hvis man har noe litt uvanlig så kjenner ikke alltid Windows igjen det. TS: Du kan jo ta et screenshot av det du får opp i SIW, kanskje vi kan hjelpe deg med å finne ut hvilket kort du har.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #9 Skrevet 17. mai 2008 Det kan være at lydkortet er innebygd i hovedkortet. Men ellers , se etter om du finner en cd med Driver & Utility. Kjør den.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 17. mai 2008 #10 Skrevet 17. mai 2008 Det kan være at lydkortet er innebygd i hovedkortet. Men ellers , se etter om du finner en cd med Driver & Utility. Kjør den. Det er ingen forskjell om lydkortet er integrert på hovedkortet eller ikke. Det er fortsatt en separat enhet som trenger egne drivere. Forskjellen på et integrert lydkort og et ekspansjonskort er at det integrerte er loddet fast i hovedkortet og kan ikke fjernes fysisk.
astral Skrevet 17. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 17. mai 2008 Jeg fikset det =) Endte med at jeg tok systemgjennoppretning, siden jeg ikke fant ut hva lydkortet mitt het. Men tusen takk for all hjelp! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå