Gå til innhold

Bløtekake m/jordbærgele

sist

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en oppskrift på bløtekake med jordbærgelè inne i kaka, det står i oppskriften at det skal være 4-5 dl gelè... Har aldri laget kake med gelè før og må nok ha det inn med teskje.. Koker jeg opp gelèn for så å la den stivne nesten og så smøre den på kaka? Det skal være krem inne i den også så gelèen kan jo ikke være for varm for da vil vel kremen smelte??

Tenkte å imponere familien litt på 17.mai med en fancy bløtkake :o

Klem fra :enig: sist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Skal du blande gelen med kremen?

I såfall må du la gelene bli kald før du blander den i kremen.

Lag gelen på vanlig måte og la den av kjøles. Kald men ikke stivnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Om det du snakker om er tilsvarende det jeg kaller jordbærkake, så må geleèn være nesten stiv før du har den inni. Pleier selv å lage den på kakefat med ringen fra springformen rundt, slik at den ikke renner ut, men holder kakefasongen. Om du har det travelt (slik jeg har det ofte) så kan du ha frosne jordbær i geleèn for å få den fortere stiv. Skal den blandes med kremen, er nok ikke frosne jordbær så bra :D

Kan legge ved oppskrift på det jeg kaller jordbærkake, som er utrolig populær i vår familie:

Knus kjeks (kornmo + gjende, 1/2 pk. av hver)

Bland i ca 100-150g smeltet smør.

Press ca 3/4 av kjeksmassen i bunnen av kakeringen (som står rett på kakefatet, uten bunnen).

Pisk ca. 1 beger fløte + 2 ss sukker, ha i et beger primula (smøreost-sak).

Legg halvparten av kremen oppå kjekslaget.

Lag gele (1 pk, men bare 4 dl vann), ha i en kurv frosne jordbær.

Når dette er relativt stivt (ikke helt stivt, men ikke rennende) legger du det oppå kremlaget. Legg resten av kremen oppå geleèn, og avslutt med å drysse resten av kjeksen på toppen.

La stivne i kjøleskap min. 1-2 timer.

Veldig frisk kake som ikke blir for mektig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en variant av jordbærgelekake jeg også *nam*

Lag et vanlig sukkerbrød - del det i 2 (hvis du ikke får det høyt tar du hele) La kakeformen stå rundt kaken hele tiden !! Lag vaniljekrem (kjøp event. ferdig) Vaniljekremen smører du i et lag på toppen, skjær jordbær i to og dekk hele toppen med. Så lager du 1 pk. med jordbærgele - denne lar du bli kald, og neste stiv.... hell dette over toppen - Sett kjølig - og woooila - en supergod kake...

Har du dårlig tid kan du jo sette bollen med gele i fryseren.... pass bare på å røre litt i den innimellom. Og ikke glem den !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg lager bløtekake med jordbær og jordbærgele. Lager jeg først sukkerbrødbunn av rullekakeoppskriften. Så lager jeg krem så den får stått litt i kjøleskapet. Så lager jeg gele (5 dl). Dette heller jeg over på to runde fat og setter i kjøleskapet til det stivner helt. Når bunnen er avkjølt og kremen er ferdi og gelen er helt stiv deler jeg bunnen i to smører på krem legger så på ønsket mengde jordbær (jeg synes ferske er best, men fryste går også fint). Så tar jeg det ene fatet med gele og reiser det opp slik at gelen bare sklir av fatet mens jeg får lagt det pent over kaka. Så tar jeg den andre delen av kaka og legger over og repeterer med krem, jordbær og gele. Superb!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte faktisk i helgen at man kunne bruke ferdiglaget gelé. Varme den opp og gjøre som vanlig. Den ble vist stiv raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Det skal jeg prøve neste gang :lol: Det tok tid å få gelen stiv nemlig, helt til jeg fant på å sette kjelen i kaldt vann :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok tid å få gelen stiv nemlig' date=' helt til jeg fant på å sette kjelen i kaldt vann :wink:[/quote']

Et annet tips for å få geleen fort kald er jo å helle den varme geleen over i en plastbolle eller noe....siden kjelen vil være varm lenge.

Jeg gjør det, og når den flytende geleen er blitt kald setter jeg bollen i fryseren 20 - 30 min.... da er den akkurat passe stiv til å helle over kaken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Et annet tips:

Ikke kok opp alt vannet.

Kok opp kun 2 dl av av vannet.

Rør ut pulveret.

Tilsett resten av vannet kaldt.

Da stivner det fortere. :wink:

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...