Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Jeg er bedt om å lage potetsalat til 17.mai frokosten. Noen som har en nyyydelig oppskrift som de vil dele med meg??
Grissini Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Min favoritt en enkel og god: rømme (evt kesam eller rømmekolle), poteter i terninger, grønne epler i terninger, løk og gressløk.
siebaeo Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 Småpoteter, dressing av olje, balsamico, sennep og kapers, samt kanskje litt vårløk og rukkola. MEN! Noen som vet hvor mye potet jeg trenger til potetsalat til 25 pers?? Hjelp.. :S
Gjest nextlife Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 MEN! Noen som vet hvor mye potet jeg trenger til potetsalat til 25 pers?? Hjelp.. :S Hvis det er til koldtbord er det vanlig å regne ca 50 g ferdig potetsalat pr. pers
siebaeo Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 Hvis det er til koldtbord er det vanlig å regne ca 50 g ferdig potetsalat pr. pers Virkelig? Ikke mer? :D Så bra. Det var mindre enn jeg trodde! Hurra.. Trodde jeg måtte troppe opp med 3 kilo potetsalat..
Arkana Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 Jeg bruker kokte poteter i terninger, hardkokte egg i biter, hakket rødløk, hakket gressløk og maiskorn. Det som gjør potetsalaten så god er hjemmelaget majones istedet for kjøpemajones. Det lager du enkelt ved å ha to eggeplommer i en bolle og tilsette litt salt og pepper og en liten teskje Dijon-sennep. Så bruker jeg elektrisk håndmikser og visper inn olje, først dråpevis og siden i en tynn stråle. Jeg bruker vel 2,5-3 dl olje tilsammen, jeg bruker 50/50 god olivenolje og en nøytralolje (maisolje), bare olivenolje blir for skarpt. Når all oljen er vispet inn tilsettes litt sitronsaft og evt mer salt og pepper. Dette blandes i potetsalaten sammen med litt balsamicoeddik, evt salt/pepper og lettrømme.
Ulva Skrevet 15. mai 2008 #7 Skrevet 15. mai 2008 (endret) min favoritt inneholder: ca 1 kg kokte poteter 1 pakke Majones 1 boks rømme 1-2 fedd kvitløk 2 grønne epler 1 løk grovt hakka og litt vårløk på toppen salt og peppar etter smak om epla ikkje gjer den syrlig nok har eg av og til ein skvett sitron saft i... Endret 15. mai 2008 av Ulva
Gjest *Mim* Skrevet 15. mai 2008 #8 Skrevet 15. mai 2008 Jeg skjærer opp vårløk, finhakker sylteagurk, gjerne også findelt eple eller paprika. Blander i dressing av rømme/ kesam, paprika, en dæsj balsamico, salt og pepper. Og til slutt har jeg i biter av varme poteter. Nam!
Gjest Gjest_Nina Skrevet 19. mai 2008 #9 Skrevet 19. mai 2008 Jeg bruker laken fra sylteagurker på glass sammen med rømme og majones til dressingen, ca 6-7 ss lake til 1 boks rømme og 1 pose majones. Purre ogcharlottløk er godt sammen med potetene
LovvLee Skrevet 19. mai 2008 #10 Skrevet 19. mai 2008 Jeg liker den plain og tåler ikke epler: Poteter i store biter Majones Rømme Purre/vårløk (eller liknende) Sennep (ikke for mye) Sitronsaft (en dæsj) Gressløk Salt og pepper Aner ikke hvor mye jeg har av hver, men da blir det detsto mer smaking Synes dette er en ok oppskrift hvis man skal servere til folk som er litt tradisjonelle og "ufancy", hehe. Er også en del voksene og barn som ikke liker kapers og sylteagurk. Eple synes jeg også er greit å droppe i slike tilfeller, sjansen er faktisk der for at noen ikke tåler det.
Gjest Frk Åberg Skrevet 19. mai 2008 #11 Skrevet 19. mai 2008 (endret) Jeg har ikke noen ordentlig oppskrift, da det kommer litt an på hva jeg har i skapet, men så langt i vår har jeg gjort ca. slik: 1 kg kokte poteter med skall, delt i ikke alt for små biter 1/2 rødløk i små biter noen spiseskjeer lettrømme og grov sennep blandet med litt olivenolje (jeg er ikke glad i potetsalat med mye rømme/majones, så jeg har ikke alt for mye av denne blandingen) soltørket tomat i små biter ruccula små tomater, delt i to litt hakket, frisk basilikum Jeg syns den er best lun. Endret 19. mai 2008 av Frk Åberg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå