Gå til innhold

Hjemmelaget potetsalat

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er bedt om å lage potetsalat til 17.mai frokosten.

Noen som har en nyyydelig oppskrift som de vil dele med meg?? :)

Skrevet

Min favoritt en enkel og god: rømme (evt kesam eller rømmekolle), poteter i terninger, grønne epler i terninger, løk og gressløk.

Skrevet

Småpoteter, dressing av olje, balsamico, sennep og kapers, samt kanskje litt vårløk og rukkola.

MEN! Noen som vet hvor mye potet jeg trenger til potetsalat til 25 pers?? Hjelp.. :S

Gjest nextlife
Skrevet
MEN! Noen som vet hvor mye potet jeg trenger til potetsalat til 25 pers?? Hjelp.. :S

Hvis det er til koldtbord er det vanlig å regne ca 50 g ferdig potetsalat pr. pers

Skrevet
Hvis det er til koldtbord er det vanlig å regne ca 50 g ferdig potetsalat pr. pers

Virkelig? Ikke mer? :D Så bra. Det var mindre enn jeg trodde! Hurra.. Trodde jeg måtte troppe opp med 3 kilo potetsalat..

Skrevet

Jeg bruker kokte poteter i terninger, hardkokte egg i biter, hakket rødløk, hakket gressløk og maiskorn.

Det som gjør potetsalaten så god er hjemmelaget majones istedet for kjøpemajones. Det lager du enkelt ved å ha to eggeplommer i en bolle og tilsette litt salt og pepper og en liten teskje Dijon-sennep. Så bruker jeg elektrisk håndmikser og visper inn olje, først dråpevis og siden i en tynn stråle. Jeg bruker vel 2,5-3 dl olje tilsammen, jeg bruker 50/50 god olivenolje og en nøytralolje (maisolje), bare olivenolje blir for skarpt. Når all oljen er vispet inn tilsettes litt sitronsaft og evt mer salt og pepper. Dette blandes i potetsalaten sammen med litt balsamicoeddik, evt salt/pepper og lettrømme.

Skrevet (endret)

min favoritt inneholder:

ca 1 kg kokte poteter

1 pakke Majones

1 boks rømme

1-2 fedd kvitløk

2 grønne epler

1 løk grovt hakka

og litt vårløk på toppen

salt og peppar etter smak

om epla ikkje gjer den syrlig nok har eg av og til ein skvett sitron saft i...

Endret av Ulva
Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg skjærer opp vårløk, finhakker sylteagurk, gjerne også findelt eple eller paprika. Blander i dressing av rømme/ kesam, paprika, en dæsj balsamico, salt og pepper. Og til slutt har jeg i biter av varme poteter. Nam!

Gjest Gjest_Nina
Skrevet

Jeg bruker laken fra sylteagurker på glass sammen med rømme og majones til dressingen, ca 6-7 ss lake til 1 boks rømme og 1 pose majones. Purre ogcharlottløk er godt sammen med potetene :)

Skrevet

Jeg liker den plain og tåler ikke epler:

Poteter i store biter

Majones

Rømme

Purre/vårløk (eller liknende)

Sennep (ikke for mye)

Sitronsaft (en dæsj)

Gressløk

Salt og pepper

Aner ikke hvor mye jeg har av hver, men da blir det detsto mer smaking :)

Synes dette er en ok oppskrift hvis man skal servere til folk som er litt tradisjonelle og "ufancy", hehe. Er også en del voksene og barn som ikke liker kapers og sylteagurk. Eple synes jeg også er greit å droppe i slike tilfeller, sjansen er faktisk der for at noen ikke tåler det.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Jeg har ikke noen ordentlig oppskrift, da det kommer litt an på hva jeg har i skapet, men så langt i vår har jeg gjort ca. slik:

1 kg kokte poteter med skall, delt i ikke alt for små biter

1/2 rødløk i små biter

noen spiseskjeer lettrømme og grov sennep blandet med litt olivenolje (jeg er ikke glad i potetsalat med mye rømme/majones, så jeg har ikke alt for mye av denne blandingen)

soltørket tomat i små biter

ruccula

små tomater, delt i to

litt hakket, frisk basilikum

Jeg syns den er best lun.

Endret av Frk Åberg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...