Reveal Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 (endret) Noen som har ideer/anbefalinger på byer Øst Europa for en langweekend i sommer. Steder vi/en av oss allerede har vært; Krakow Warsawa Moskva (ny tur er under planlegging) St.Petersburg (skal hit igjen også) Tallin Praha Budapest Riga Minsk Burgas Varna div i "Øst-Tyskland" samt endel andre steder som jeg faktisk ikke husker nå. Er på jakt etter et forholdsvis rimelig reisemål og kun for en langweekend (max 3timer flytid). Dette da større/lengre/dyrere reisemål er under planlegging (Moskva, St.Petersburg, Istanbul og Jalta). Vi er begge opptatt av politisk historie, kultur (fortrinnsvis klassiskmusikk), god mat og godt drikke. PS; Gjerne russisktalende (eller i allefall som 2.språk slik at vi får praktisert litt). Trenger bare noen nye ideer mens jeg sitter her å kikker. Endret 15. mai 2008 av Reveal
Gjest Gjest_Frida_* Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Hvorfor ikke prøve Sarajevo eller Dubrovnik? Nydelige byer begge to, greit prisnivå og spekket med historie/kultur!
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #4 Skrevet 18. mai 2008 Kiev stod vel ikke på listen deres? Nå trenger man heller ikke visum for å komme inn til Ukraina, i motsetning til f.eks. Minsk/Hviterussland. Det er en av de vakreste byene jeg har vært i. Men reisetiden er kanskje litt lengre dit. Vilnius, som noen nevnte over, er i allefall en flott by, koselig, og med mange fine dagsturer med byen som utgangspunkt.
Gjest antigartner Skrevet 18. mai 2008 #5 Skrevet 18. mai 2008 Har ikke vært der selv, men har lest og hørt bra ting om Bratislava.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #6 Skrevet 18. mai 2008 Enig med de som foreslår Kiev og Vilnius. Vakre byer, spesielt de mange ortodokse kirkene. Tror nok flere vil få øynene opp for Kiev etter hvert, spesielt nå som det er visumfritt. Kan jo håpe på direktefly dit etter hvert, så blir det nok mer populært. Men samtidig syntes jeg egentlig det var litt befriende med såpass få vestlige turister. Er nok større "risiko" for å treffe på nordmenn i Vilnius. I Bratislava følte jeg at det var lite å se utenom selve gamlebyen, som ikke er så stor. Ikke så mye å shoppe der heller, der er Tallinn eller Praha på et helt annet nivå. Hvis man skal til Bratislava ville jeg kanskje anbefalt en kombinasjonstur med feks Wien, som er en kort togtur unna. Wien er jo faktisk også i høyeste grad Øst-Europa, om man ser på kartet da Ellers har jeg selv litt lyst på Ljubljana, der har jeg ikke vært ennå.
Gjest Fjellsippa Skrevet 18. mai 2008 #7 Skrevet 18. mai 2008 Vilnius er en vakker by. Anbefales på det varmeste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå