Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

:grine:

Jeg har holdt på hele dagen med å lage ostekake.. Min første ostekake!

Alt var klappet og klart, og 17 mai kaken var delikat pyntet med jordbær og blåbær.

MEN.. Da jeg helte over geleen så sev det ned i bunn og lakk ut av formen!!! WÆÆÆ.. Så jeg har fått en lekker liten gelekant rundt formen (springformen står rett på fatet)

Will it survive?? :sukk:

Gjest Emera
Skrevet (endret)

Geléen var kald før du helte den over kaken?

Jeg tror det går fint, det der. Vil tro du bare kan la geléen stivne helt og så plukke "overskuddet" bort. Det kan så evt. smeltes igjen, bli kaldt og litt stivt, og så has på kaken en gang til.

Endret av Emera
Skrevet

Ja, geleen var kald. Men ikke sånn at den hadde begynt å stivne.. Det er kansje bare å plukke av det som har rent ut, håper bare ikke det har trukket inn i kjeksen og kremen og ødelagt det.

Skrevet

Hvor lenge lot du kaken stivne før du helte på geleen??

Enten har kaka stått for kort tid, (jeg lar den stå 3-4timer før jeg heller på geleen) eller så er formen litt utett, så det renner ned langs kanten istedet. Er ingen krise for smaken sin del, men kaken får en heller utradisjonell look. Hehe ;o)

Skrevet
Hvor lenge lot du kaken stivne før du helte på geleen??

Enten har kaka stått for kort tid, (jeg lar den stå 3-4timer før jeg heller på geleen) eller så er formen litt utett, så det renner ned langs kanten istedet. Er ingen krise for smaken sin del, men kaken får en heller utradisjonell look. Hehe ;o)

Nå leste jeg innlegget en gang til... er det ingen gele på toppen og alt har rent ned eller? Da får du gele i bunn istedet for på topp...en heller artig utradisjonell vri .

Skrevet

Jeg foretrekker at geleen begynner å stivne litt før jeg har den på ostekaka - i frykt for akkurat det du beskriver der...

(skjedde nemlig med en fromasjkake jeg prøvde på engang)

Men om resten av fyllet var ordentlig stivt før du hadde på geleen, så tror jeg nok det går greit

Skrevet

Har opplevd det samme, og da var det fordi at kjeksen ikke var tett i bunnen langs kakeforma. Kaka var like fin, selv om jeg hadde et lite anfall der og da..

Skrevet

Kaken hadde stått lenge og alt i orden, men det var antakelig litt lekk ett sted i formen. MEN KAKEN ER LIIKE FIN! Ble til og med et fint lag igjen på toppen av kaken.

Tok bare av det som var stivnet rundt formen og voila.. Formen gikk tilogmed av uten gris å plunder.

Puuuh..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...