Gjest Gjest_Sara_* Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Jeg har et problem! Jeg prøver å gå ned 5 kg. Da det er min trivselsvekt. Har skrevet opp en kostholdsplan, der det er fokus på et sunt og bra kosthold. Jeg klarer å følge denne planen helt frem til etter middag. Jeg blir for det første ikke mett etter middag. Blir sulten igjen etter en time bare. Spiser f.eks en kyllingfilet med salat. Får ikke kun sukkersug etter middag, men alt-mulig-sug! Da ser jeg i alle skap, og hiver i meg alt jeg finner. F.eks her om dagen kokte jeg masse pasta (etter middag), og lot en stor smørklump smelte oppi. Så spiste jeg dette, men selvfølgelig hadde jeg dårlig samvittighet. Og slik går dagene.. Ikke rart jeg ikke går ned i vekt da?? Noen som har noen tips?? Hvordan skal jeg komme meg gjennom kvelden uten å ta helt av? Har jo epler, yoghurt osv i kjøleskapet, men overser dette tvert da "demonen" kommer frem på kvelden!
Gjest Gjest_lillemeg_* Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Grunnen til at du får så stort sug om kvelden kan være at du spiser for lite til middag, og ellers av dagen. En kyllingfilet med et par salatblader varer ikke lenge. Kroppen trenger også karbohydrater og fett, selv om du skal ned i vekt. Prøv å spise mer til middag, og ta f eks litt naturris eller fullkornspasta til, og gjerne litt oljebasert dressing på salaten. Bedre å spise mer til middag enn å sprekke totaøt på kvelden. På kvelden kan du knaske på oppskåret frukt og grønt m kesamdressing hvis du fyser på noe. Sug er kroppens måte å si fra at den ikke har fått tilfredsstillende næring tidligere på dagen. Det er rett og slett veldig viktig å spise nok, selv når du skal ned i vekt!
Gjest apekattenico Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 Jeg har et problem! Jeg prøver å gå ned 5 kg. Da det er min trivselsvekt. Har skrevet opp en kostholdsplan, der det er fokus på et sunt og bra kosthold. Jeg klarer å følge denne planen helt frem til etter middag. Jeg blir for det første ikke mett etter middag. Blir sulten igjen etter en time bare. Spiser f.eks en kyllingfilet med salat. Får ikke kun sukkersug etter middag, men alt-mulig-sug! Da ser jeg i alle skap, og hiver i meg alt jeg finner. F.eks her om dagen kokte jeg masse pasta (etter middag), og lot en stor smørklump smelte oppi. Så spiste jeg dette, men selvfølgelig hadde jeg dårlig samvittighet. Og slik går dagene.. Ikke rart jeg ikke går ned i vekt da?? Noen som har noen tips?? Hvordan skal jeg komme meg gjennom kvelden uten å ta helt av? Har jo epler, yoghurt osv i kjøleskapet, men overser dette tvert da "demonen" kommer frem på kvelden! Spis mer? >< Og få deg litt vilje styrke - svake svake kvinnmenneske. Hvorfor blir du ikke mett? Er det magesekken som ikke blir fylt opp? Det tar ca. 20 minutter for hjernen å oppfatte at "magen er full", spis rolig til du føler deg mett. Hiv på mye grønt om du tror dette kan være problemet. Jeg blir litt lei inni meg om du følger en ketose lignende diett med altfor lite karbohydrater da dette også kan føre til overspising. Det kan jo også være at du er i psykisk ubalanse og du "trøste spiser" i stedet for å faktisk kjenne på følelsene dine. EDIT: Jeg mener.. alvorlig talt. Du kan alvorlig talt ikke mene at du har satt opp en kostholdsplan som fører til at du ikke får i deg nok mat?
Gjest Elfrida Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Kjeder du deg? Eller er du virkelig sulten? Kanskje du kan prøve å avlede deg selv når lystene melder seg, f.eks. gå ut med søpla eller lakkere neglene eller noe i den dren? Sjøl blir jeg ordentlig sulten på ordentlig mat om kvelden hvis jeg har spist for lite til frokost og lunsj, selv om middagen for så vidt har vært mettende. Når jeg får lyst på vafler og sjokkis og generell lett tilgjengelig mat vet jeg at det er noe annet en sulten som er ute og går. Noen ganger gir jeg etter men jeg forsøker å avlede meg selv og som regel går det fint, lystene går over etter at jeg har satt på en vaskemaskin eller ringt en venn eller hva som helst som får tankene over på noe annet. Og så får man gjort mye mer på den måten!
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 Jeg overspiser/tvangsspiser enormt i perioder (kan desverre komme opp i rundt 10.000 kalorier uten noe problem...). Det er ofte på kvelden eller natten, som regel pga at da vet jeg at jeg ikke blir forstyrret og noen ser meg. Jeg har gode kostholdskunnskaper, og vet jeg får i meg nok av det jeg skal ha i meg, så for meg er det rent psykisk. Men er det noe spesifikt jeg er sugen på hender det at jeg kan resonere meg frem til at det er et eller annet kroppen trenger. Er svært skjelden det skjer, for som regel er jeg ALTetende. Har ingen metthetsfølelse, med mindre jeg spiser mye av svært mettende mat. Da kan jeg innimallom føle meg mett i en halvtime eller så. Det er desverre ikke noe annet som hjelper for min del enn å ha minst mulig mat i hus (lite god løsning med samboer, og det forsterker det opprinnelige psykiske problemet hos meg) eventuelt holde ut, og sovne så fort som mulig.
Gjest TS Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 Jeg har regnet ut hvor mange kalorier jeg skal ha i løpet av en dag (etter en formel hos GR) Ligger nok litt under dette, men det skal da være ok. Spiser havregrøt til frokost, og det er vel det eneste karbohydratmåltidet i løpet av dagen. Ellers går det mye i grønnsaker, lett-yoghurt og en frukt om dagen. Spiser seff ikke bare to salatblader til middag, men lager en passe stor salat til kyllingfileten. Men jo, jeg er et svakt menneske:(
Gjest Elfrida Skrevet 15. mai 2008 #7 Skrevet 15. mai 2008 Det er ikke noe vits i å være flink hele dagen hvis du sprekker totalt om kvelden. Prøv å legg opp til litt mer mat på dagtid, og legg en slagplan for aktiviteter om kvelden som du kan bruke for å avlede deg selv.
yoga Skrevet 15. mai 2008 #8 Skrevet 15. mai 2008 Jeg har regnet ut hvor mange kalorier jeg skal ha i løpet av en dag (etter en formel hos GR) Ligger nok litt under dette, men det skal da være ok. Spiser havregrøt til frokost, og det er vel det eneste karbohydratmåltidet i løpet av dagen. Ellers går det mye i grønnsaker, lett-yoghurt og en frukt om dagen. Spiser seff ikke bare to salatblader til middag, men lager en passe stor salat til kyllingfileten. Men jo, jeg er et svakt menneske:( Hei Jeg synes det kan se ut som om du spiser for lite på dagtid, og at det er dette som gjør at du blir så sulten på kvelden. Havregrøt til frokost er kjempebra Men du kan godt spise noe i tillegg da og. F.eks en frukt, et knekkebrød, et glass melk eller liknende. Til lunsj burde du absolutt spise mye mer enn du gjør nå!!! Spis mat med både proteiner, karbohydrater og salat til lunsj og. Mange synes at f.eks en varmlunsj kan være med å holde blodsukkeret stabilt lenger. Og mellom lunsj og middag burde du ha et mellommåltid. F.eks en frukt, yoghurt med musli eller liknende. Jeg tror at etter noen dager med mer mat på dagen, vil du streve mindre på kvelden. Ihvertfall verdt å gi et forsøk?? Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå