tante fiolett Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Jeg har siden tenårene slitt med vanskelig hud, og har prøvd veldig mange forskjellige produkter. Jeg får hele tiden tilstopninger, spesielt på/rundt nesen (sorte prikker) og i kinnene (mest hvite tilstopninger/millier her), dessuten noe i pannen og på haken. Får sjelden underhudskviser mer (acne), men akkurat nå har jeg fått et nytt utbrudd.. Huden min blir raskt fet og blank i t-sonen, men samtidig kan overhuden lett bli tørr. Tydeligvis trenger huden min mye fukt. I perioder kan huden også bli noe sensitiv, og jeg har litt sprengte blodkar i kinnene og rundt nesevingene. Har prøvd veldig mye forskjellig av produkter og behandlinger, inkl IPL-laser som jeg syntes var til liten hjelp. Har gått til regelmessig hudpleie siden jeg var 19-20, og føler at jeg ofte kan mer om hudpleie enn dem..Jeg bruker for tiden Dermalogica og MD Formulations facial lotion. Da jeg første gang prøvde MD for mange år siden, synes jeg den hjalp på huden, men nå synes jeg den er til svært liten hjelp. Har også prøvd Exuviance, som er noe av det bedre jeg har testet. Kan også nevne at jeg er nøye med å bruke sminke som ikke skal tette til porene. De siste årene har det kommet mange nye såkalte cosmoceuticals-serier, en mellomting mellom hudpleie og legemidler. Jeg lurer på om noen har erfaring med noen av disse? F.eks. Dr Obagi eller andre? Vanskelig å orientere seg i den store jungelen.. Lurer også på om noen har erfaringer om kostholdstilskudd for behandling av denne hudtypen? Har lest at sink og omega 3-6-9 kan hjelpe. Takknemlig for alle tips, for jeg er utrolig lei av denne problemhuden..!!
Gjest *lucky* Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Legger ut denne bloggen til deg selv om de fleste her på KG har vært mest opptatt av å se på bildene og ikke av innholdet http://skindeepbyjean.blogg.se/ Her kan du få gode råd visst du spør:) Hun som har bloggen har gitt meg gode råd i jungelen av produkter for problemhud.
Gjest *lucky* Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 Her er det endel produkter med sterke fruktsyrer. http://www.prettyskin4less.com/Shop/Control/fp/SFV/32502 Jeg kjenner til Jan Marini og har hørt at MD forte er bra. Kan si for min egen del at det som fungerer for meg er daglig bruk av syrer i hudpleien. Dette er det eneste som hjelper for min problemhud og jeg har forsøkt utallige ting!!
Gjest Gjest_sun_* Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Hei! Jeg har akkurat lik hud som deg, og vil derfor komme med noen råd som har hjulpet meg til fin hud. Kjøp gode produkter for dehydrert hud (kan anbefale Carita sin serie for dehydrert hud). Ikke bruk sterke prdukter(slik som Md, har prøvd selv), denne hudtilstanden forårsakes som oftest av FOR sterke produkter som bringer den i ubalanse. Drikk mye vann! Helst 2-3liter per dag. Dette med vann har faktisk vært det viktigste for meg. Huden blitt så utrolig mye bedre nå når jeg har begynt å drikke mye vann. Jeg merker det når jeg renser huden, fordi at jeg normalt sett blir tørr og stram, mens huden nå holder seg helt normal, uten tegn til dehydrering. Jeg har forresten vært igjennom det meste av produkt-testing. Bl.a. Md formulations(alt for sterkt), Dermalogica(for lite fukt) og Matis(for lite fukt). Legger ved en link http://www.dermanor.no/default.asp?fid=1099 Håper det hjalp deg:)
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 Slik problemhud kan veldig godt komme av feilbehandling. Altså feil bprodukter til din hud. Siden huden din er dehydrert elelr tørr overhud som du sier er det dette du bør ta fatt i først. Når dette problemet er løst kan du gå på med å prøve å finne løsninger for det andre. Følg rådene til personen over her som sier at du bør bruke milde produkter og ta en syrepause nå . Da vil huden regulere seg en del slik at du virkelig får frem din egen hudtype om du forstår. Det å bruke feil produkt og irritere huden over tid vil forstyrre den naturlige balansen i huden din. Husk at det tar flere måneder for huden å hente seg inn etter en slik periode, så jeg ville brukt et halvt år på å roe huden din.......
Gjest Lilleulv Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 en eller annen bra krem med MD under eller Babor perfect combination er min anbefaling.
tante fiolett Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2008 Takk for alle tips! Hører gjerne fra flere også
DDuck Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 koster disse produktene masse? Jeghar en samboer som har akkurat det samme problemet som TS beskriver, og plages veldig med det... men han blir også fort fet i hodebunnen... Har prøvd forskjellige sjampoer for fet hodebunn, og de hjelper en liten stund, men så er det akkurat som han blir immun mot de etterhvert :klø:
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #9 Skrevet 20. mai 2008 Du høres ut som meg. Dropp alt fancy og bruk en enkel fuktighetskrem uten for mye fjas oppi. Jeg bruker Natusan dagkrem. Støtter forøvrig det Lilleulv skriver.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #10 Skrevet 20. mai 2008 Ooops, skulle være Gjest anno 15.05.2008 (22:13) og ikke Lilleulv. Gikk litt for i svingen.
Gjest Lilleulv Skrevet 20. mai 2008 #11 Skrevet 20. mai 2008 Du høres ut som meg. Dropp alt fancy og bruk en enkel fuktighetskrem uten for mye fjas oppi. Jeg bruker Natusan dagkrem. Støtter forøvrig det Lilleulv skriver. Det hadde funka dårlig på meg i hvert fall. Krise nærmest hadde det vært... Det som funker best på meg er MD eller Babor Perfect Combination, og gjerne en kombinasjon mellom disse 2. Jeg tar jevnlig ansiktsmaske (Dermalogica gentle cream exfoliant) , og fokuserer også mye på fukt. Huden min blir mye bedre når jeg klarer å holde den myk og fuktet.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #12 Skrevet 20. mai 2008 Det hadde funka dårlig på meg i hvert fall. Krise nærmest hadde det vært... Poenget ditt er? Du har allerede kommet med en anbefaling. Det er ingen grunn til å generalisere vekk andres erfaring. Vi er alle forskjellige
Gjest Lilleulv Skrevet 20. mai 2008 #13 Skrevet 20. mai 2008 Poenget ditt er? Du har allerede kommet med en anbefaling. Det er ingen grunn til å generalisere vekk andres erfaring. Vi er alle forskjellige jaja det var ikke sånn ment, jeg bare sier at jeg har samme hudtype som trådstarter, og at jeg ikke forstår hvordan natusan dagkrem skal hjelpe...
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #14 Skrevet 20. mai 2008 Jeg har lignende hud, men alt ble så mye bedre når jeg etterhvert sluttet å bruke såpe og bare vasker meg lett med vann. Når jeg dusjer bruker jeg en mild såpe akkurat på haken og nesen, det hjelper mot de sorte prikkene, samt at her er det mer fettproduksjon. Blir jeg veldig tørr bruker jeg en helt enkel og billig krem, de siste månedene har det vært noe så enkelt som Nivea sin dagkrem som selges på Rema. Fete kremer blir bare ekle, lette kremer fungerer best. En hudpleier sa en gang at det var nok fordi det er det ytterste hud laget som trenger det, og da er det mer fukt og litt fett enn mye fett som bare vil legge seg utenpå og stoppe det til. Jeg føler det litt som at all såpe, rensing og styr bare drar ut det naturlige lille fettet du skal ha, trekker ut fuktigheten og gir tørr hud. Så øker produksjonen av fett hos cellene under for å veie opp for problemet som har oppstått, men da blir det for mye av det gode og huden blir fet. Dette blir særlig ille hvis du vasker og styrer for ofte, da innstiller cellene seg på at normen er at det er for tørt slik at de nesten konstant må produsere mer fett. Dette gir også problemer med små hvite tilstoppinger og inni mellom kviser der fettbalansen er totalt ødelagt. Samtidig er det ytterste laget med celler som ble "tørket" i starten skadet og gir det veldig tørre laget ytterst, mye av det er dødt og jeg følte det som om jeg skallet av samtidig som huden var veldig fet. Dette ble nesten helt borte etter at jeg innførte mitt nye såpefrie regime, men blir det litt mye såpe eller jeg er lenge i klorvann, bassenget eller slikt så blir det et problem igjen, en kjapp runde med en ansikts skrubb og alt er fint og normalt igjen.
Rexina Skrevet 21. mai 2008 #15 Skrevet 21. mai 2008 Har gått til regelmessig hudpleie siden jeg var 19-20, og føler at jeg ofte kan mer om hudpleie enn dem..Jeg bruker for tiden Dermalogica og MD Formulations facial lotion. Da jeg første gang prøvde MD for mange år siden, synes jeg den hjalp på huden, men nå synes jeg den er til svært liten hjelp. Har også prøvd Exuviance, som er noe av det bedre jeg har testet. Kan også nevne at jeg er nøye med å bruke sminke som ikke skal tette til porene. Hvorfor bruker du ikke serien lenger?
Gjest Hudterapeut Skrevet 21. mai 2008 #16 Skrevet 21. mai 2008 Trådstarter: bruker du noen form for peeling? Det kan høres ut som du har et problem med for mye døde hudceller, spesielt hvis du er veldig plaget med milier (døde hudceller blandet med fett). Hvis du også har en litt ru og tørr hud på overflaten så kan det også være døde hudceller. Feil bruk av produkter kan det også være. Vanskelig å si når en ikke har sett det. Sjekk produktene dine, inneholder de alkohol? Hvis de gjør det, gå over til en annen serie uten noen form for alkohol (alt som slutter på ol er en type alkohol). Du bør også unngå å bruke produkter med fruktsyre (Excuviance/MD) i kinnene og nesevingene. Fruktsyreprodukter er heller ikke bra å bruke over lengre tid! Bruker du damp så bør disse også dekkes til. Bruk kuldekrem når det trengs. De sprengte kapillærene kan fjernes hvis du syntes det er ille. Ellers kan jeg anbefale deg å drikke vann, ta nattlysolje og omega3. Regner med du bruker produkter for combination?
tante fiolett Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #17 Skrevet 22. mai 2008 Jo jeg bruker peeling, Daily microfoliant fra Dermalogica. Liker den veldig godt. Føler den løser opp talg og døde hudceller bra uten å slite for mye på huden (har ingen harde korn, men fint pulver som blandes med vann). Har også Gentle Cream exfoliant fra D som jeg bruker av og til. Ellers kan jeg nevne at jeg har, fra Dermalogica: Precleanser, Special cleansing gel, Dermal clay cleanser (til bruk av og til for å rense grundigere), den transparente fuktighetsmasken (husker ikke navn). Har til nylig brukt active moist på dagen og skin smoothing cream om natten, med MD facial lotion for sensitiv hud under. Synes imidlertid ikke kremene fra Dermalogica gir nok fukt - jeg får fremdeles tørr overhud i perioder. Tror ingen av disse inneholder alkohol, så vidt jeg vet? Har derfor nå bestilt noen Exuviance produkter på Ebay - synes disse kremene gir mye mer fukt enn dem fra D, selv om de ikke er noe "tyngre" på huden. Har brukt Exuviance tidligere, og da syntes jeg jeg kunne se en effekt på huden. Har vært hos mange forskjellige hudpleiere, og de har alle sagt at fruktsyrer vil hjelpe på milliene i kinn osv.... Men kanskje jeg skal ta en pause fra dem da (må bli etter at jeg har brukt Exuviance-produktene som er på vei...) Har blitt anbefalt andre syreprodukter på denne tråden, men har også vurdert Dr Hauschkas program som skal stabilisere en slik hud med for mye talgproduksjon. Hmmm..
Gjest Hudterapeut Skrevet 23. mai 2008 #18 Skrevet 23. mai 2008 Fruktsyrer fungerer bra på blandt annet milier ja, det stemmer. Fruktsyre er bra på fett gjenerelt. Men det er ikke bra å bruke på couperose, så du bør unngå det i dette området, og det er kanskje her du trenger mest fukt også? Produktene fra Dermalogica er veldig milde og gjør i grunn ikke noe særlig så det ville jeg ikke brukt penger på. Peelingene du bruker her gjør heller ikke noe særlig, mulig du trenger en skikkelig enzym peeling (ikke nødvendigvis med korn), men nå skal jeg ikke si for mye uten å ha sett hvordan det ser ut. Jeg ville i hvertfall ikke brukt Dermalogica og heller ikke Decleor (siden du har fet hud). Hvis du føler du har vært hos mange hudpleiere og ennå ikke fått noe god hjelp så ville jeg prøvd å tatt kontakt med en hudpleie skole, hvis det er en i området du bor, å høre om de trenger folk til behandlinger. Da vil du kunne få en skikkelig evaluering. Elevene er nøye og lærerne har vært lenge i yrket. Fortell dem at du sliter, hvor vanskelig du syntes det er, hva du har brukt og hvordan det har fungert. Veldig viktig at du forteller og forklarer! Hvis du syntes huden din er veldig tørr på overflaten så er Ultra Rich Restoreative Creme fra Exuviance veldig god, regner med at dette er en av produktene du har kjøpt? Selvom den er veldig god så inneholder den måde mineralolje, alkohol, mange parabener og parfyme. Bare så du er klar over det.
stikkelsbær Skrevet 24. mai 2008 #19 Skrevet 24. mai 2008 Fruktsyrer fungerer bra på blandt annet milier ja, det stemmer. Fruktsyre er bra på fett gjenerelt. Men det er ikke bra å bruke på couperose, så du bør unngå det i dette området, og det er kanskje her du trenger mest fukt også? Hva er couperose?
tante fiolett Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #20 Skrevet 26. mai 2008 Rine: Couperose er sprengte blodkar, vises typisk som små, røde "tråder" eller flekker på huden. Hudterapeut: Nei, visste ikke at Exuviance innholdt så mye "grums"...! Gjelder det alle kremene derfra, eller bare den du nevner? Jeg har bestilt lotion til bruk på dagtid (med spf 15, den mildeste til sensitiv hud) og Evenening Restorative Complex til bruk om natten. Er disse jeg har brukt tidligere. da hadde jeg ikke tørr overhud, så følte at disse ga nok fukt. Stemmer at det er i områdene med couperose huden lettest blir tørr. Men er veldig mild couperose jeg har (synes jeg selv i alle fall..) Kan jeg spørre hvilke produkter du vil anbefale, siden du ikke ville ha brukt verken Dermalogica, Decleor eller Exuviance? Takk for tips om å oppsøke hudpleieskole Ellers kan jeg nevne at jeg tar omega 3,6,9, sink, vitamin C. Bør jeg ta ekstra omega 6 (nattlysolje) i tillegg til omega 3,6,9?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå