Gå til innhold

Lommepenger 17. mai. Skal den som har samvær betale?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Barna har spurt meg om 150 kroner hver til lomme penger 17. mai. De skal selvsagt få det, men inni meg tenker jeg at faren egentlig burde betalt lommepenger på 17. mai når det er hans samværshelg. Han betaler jo mindre barnebidrag fordi han har utgifter ved samvær. Når barna har vært hos meg 17. mai har alltid jeg betalt lommepenger. Hvordan praktiserer dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mor får barnebidrag som og skal dekke lommepenger. Men vi bruker å gi litt like vel hvis det er noe spess (han er bare 6 år så er lite han egentlig trenger)

Men vi vil nok gi han 50kr som han kan få bruke litt som han vil!

edit: altså jeg er farens kjæreste. Så sånn sett er det vel ikke vi som gir, men han.....men vi har felles økonomi så ser på det som oss! ;)

Endret av Amalie_85
Skrevet

Min første tanke er at du burde ta en prat med faren, høre med ham hvor mye han har tenkt å gi barna med som lommepenger. Min første tanke var nemlig at barna da ser sjansen til å få lommepenger av både deg og far.... :fnise:

Men om det faktisk er slik at far ikke gidder gi lommepenger til sine egne barn når han har dem, så ville jeg både tatt det opp med far, og sendt med barna litt.

Gjest Gjest_Renate_*
Skrevet

BY skal betale de "løpende utgifter" under samvær, dette får han samværsfradrag for, under dette vil jeg tro lommepenger/17Mai utgifter hører til. Hvis BM skal sende med penger til slike ting er det liten vits med samværsfradrag.

Nå er det slik at noen velger å gi barna et beløp de kan bruke på 17 mai, andre betaler kanskje is og brus sånn etterhvert som dagen går, man må ta høyde for, og respektere at slike ting praktiseres ulikt.

Gjest regine ii
Skrevet

Lommepenger til barnet på en dag som 17. mai, skal selvsagt samværsforelder dekke. Samværsfradraget er ment å dekke den type kostnader!

Det Amalie_85 sier er altså direkte feil!

For å være helt ærlig så hadde det ikke falt meg inn å sende med ungen lommepenger om h*n skulle til far på 17.mai, like lite som jeg sender med feriepenger el. Dette er fars ansvar på hans samværsdager.

Klart litt vanskeligere når ungene spør, men jeg ville sagt fra til far om at dette var utlegg han har. Hadde far sagt noe på det ville jeg bare påpekt at han får samværsfradrag, og faktisk har et økonomisk ansvar for sine barn, han og.....

Gjest Gjest
Skrevet
Lommepenger til barnet på en dag som 17. mai, skal selvsagt samværsforelder dekke. Samværsfradraget er ment å dekke den type kostnader!

For å være helt ærlig så hadde det ikke falt meg inn å sende med ungen lommepenger om h*n skulle til far på 17.mai, like lite som jeg sender med feriepenger el. Dette er fars ansvar på hans samværsdager.

Klart litt vanskeligere når ungene spør, men jeg ville sagt fra til far om at dette var utlegg han har. Hadde far sagt noe på det ville jeg bare påpekt at han får samværsfradrag, og faktisk har et økonomisk ansvar for sine barn, han og.....

Hjelpe meg så firkanta.

Det er vel helt vanlig at ungene får penger av de fleste i familien på 17. mai? Ihvertfall er jeg vant til det .. min unger fikk penger fra besteforeldre og oldeforeldre på begge sider i tillegg til oss foreldre .. Man tenker da ikke sånn at "nei, 17. mai skal de være hos far/mor/bestemor/tante så da får de ikke noe av meg.

Skrevet

Jeg orker ikke å krangle om penger, så jeg sender med. Men jeg synes det er litt surt at han får fradrag i bidraget samtidig som jeg må sende med penger om de skal på kino el en samværshelg samt utstyre ungene med lommepenger for ferie med far....

Men... slikt skal jo selvfølgelig dekkes av bidraget, det koster jo på langt nær så mye å ha barn som det han betaler..... :ironi:

Skrevet

Jeg sa bare hvordan det var her ;) ikke hvordan alle andre gjør det. Og her betaler han barnebidrag som og skal da være med å dekke litt av lommepengene til sønnen når han ikke her her. Men vi velger og å gi litt i tillegg på spesielle dager som f.eks 17. mai.

Så det jeg sier er ikke feil nei. For det er ordningen HER

Skrevet
Jeg sa bare hvordan det var her ;) ikke hvordan alle andre gjør det. Og her betaler han barnebidrag som og skal da være med å dekke litt av lommepengene til sønnen når han ikke her her. Men vi velger og å gi litt i tillegg på spesielle dager som f.eks 17. mai.

Så det jeg sier er ikke feil nei. For det er ordningen HER

Men problemstillingen er om mor er nødt til å dekke lommepenger når barna er på samvær hos far på 17. mai. Det er hun ikke. At hun kan det, frivillig, er en helt annen sak.

Parallellen ville være om dere forventet at mor skulle dekke lommepengene hans når han skulle være hos dere.

Skrevet
Barna har spurt meg om 150 kroner hver til lomme penger 17. mai. De skal selvsagt få det, men inni meg tenker jeg at faren egentlig burde betalt lommepenger på 17. mai når det er hans samværshelg. Han betaler jo mindre barnebidrag fordi han har utgifter ved samvær. Når barna har vært hos meg 17. mai har alltid jeg betalt lommepenger. Hvordan praktiserer dere det?

Men problemstillingen er om mor er nødt til å dekke lommepenger når barna er på samvær hos far på 17. mai. Det er hun ikke. At hun kan det, frivillig, er en helt annen sak.

Parallellen ville være om dere forventet at mor skulle dekke lommepengene hans når han skulle være hos dere.

Hun spørr da om hvordan vi andre gjør det, og det har jeg svart på!!!!!!!!

Hvordan de burde gjøre det vil ikke jeg legge meg opp i da jeg syns sånne ting er kjempe vanskelig. Og er gla for den ordningen min samboer har med sin x at de egentlig deler på det!!!!

Skrevet

Min samboer har barn fra tidligere forhold, og hvis 17. mai faller på "vår" helg så får alle sammen lommepenger av oss. Syns det faller seg helt naturlig jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Min samboer har barn fra tidligere forhold, og hvis 17. mai faller på "vår" helg så får alle sammen lommepenger av oss. Syns det faller seg helt naturlig jeg.

Samme her. Likeledes forventer jeg at faren tar seg av lommepenger hvis han har poden 17. mai, noe han har i år.

Skrevet
Min første tanke er at du burde ta en prat med faren, høre med ham hvor mye han har tenkt å gi barna med som lommepenger. Min første tanke var nemlig at barna da ser sjansen til å få lommepenger av både deg og far.... :fnise:

Men om det faktisk er slik at far ikke gidder gi lommepenger til sine egne barn når han har dem, så ville jeg både tatt det opp med far, og sendt med barna litt.

Skriver under på denne jeg. Hva i all verden har skjedd med folks samtaleevner?

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Man skal være glad man har barn sier nå jeg.

Gjest Stepappa til 3 barn
Skrevet

dette er jo det minste problemet på denne jord.

Gi dem lommerpenger du mener er greit, om de spør den andre foreldre så gir vel de også litt.

17 mai er barnas dag, da skal de få litt ekstra.

Her i gården så får de 200,- hver(3barn) av oss, også gir barnas far det han mener er ok for han, dvs at de får greit med lommepenger denne dagen. Så er det opptil hver enkelt om de vil blåse dem bort eller spare noe.

Gjest Gjest_Evine_*
Skrevet
dette er jo det minste problemet på denne jord.

Gi dem lommerpenger du mener er greit, om de spør den andre foreldre så gir vel de også litt.

17 mai er barnas dag, da skal de få litt ekstra.

Her i gården så får de 200,- hver(3barn) av oss, også gir barnas far det han mener er ok for han, dvs at de får greit med lommepenger denne dagen. Så er det opptil hver enkelt om de vil blåse dem bort eller spare noe.

Så hjertens enig med deg .. har aldri hørt på makan til diskusjon.

Gjest Gjest
Skrevet
Mor får barnebidrag som og skal dekke lommepenger. Men vi bruker å gi litt like vel hvis det er noe spess (han er bare 6 år så er lite han egentlig trenger)

Men vi vil nok gi han 50kr som han kan få bruke litt som han vil!

edit: altså jeg er farens kjæreste. Så sånn sett er det vel ikke vi som gir, men han.....men vi har felles økonomi så ser på det som oss! ;)

Skal bidraget også dekke lommepenger når barnet er hos far :sukk:

Den varianten var igrunnen ny for meg.

Gjest Gjest
Skrevet
Hjelpe meg så firkanta.

Det er vel helt vanlig at ungene får penger av de fleste i familien på 17. mai? Ihvertfall er jeg vant til det .. min unger fikk penger fra besteforeldre og oldeforeldre på begge sider i tillegg til oss foreldre .. Man tenker da ikke sånn at "nei, 17. mai skal de være hos far/mor/bestemor/tante så da får de ikke noe av meg.

Å, er det vanlig?

Har aldri hørt at folk strør om seg med penger i hytt og pine på 17 mai.

Skrevet
Å, er det vanlig?

Har aldri hørt at folk strør om seg med penger i hytt og pine på 17 mai.

ikke jeg heller, vi fikk aldri masse penger i hytt og pine bare fordi det var 17.mai. Vi fikk til is og pølser og til å kose oss på messa, men det var i grunnen nok det.

Å få 200 kroner hos mor, 200 hos far, 100 eller 200 hos besteforeldre og div fra evt tanter og slikt i nærheten, så har jo unga plutselig 700-1000 kr å bruke til is og pølser på en dag, jeg hadde spist til jeg spydde tror jeg.. :fnise:

Skrevet
ikke jeg heller, vi fikk aldri masse penger i hytt og pine bare fordi det var 17.mai. Vi fikk til is og pølser og til å kose oss på messa, men det var i grunnen nok det.

Å få 200 kroner hos mor, 200 hos far, 100 eller 200 hos besteforeldre og div fra evt tanter og slikt i nærheten, så har jo unga plutselig 700-1000 kr å bruke til is og pølser på en dag, jeg hadde spist til jeg spydde tror jeg.. :fnise:

Vi fikk alltid penger fra de fleste i familien da vi var små, men det er da ingen som har sagt at det er det samme som at vi fikk 100-200 kroner av hver person, kan ikke se at noen har sagt det, aline?

Jeg fikk gjerne en femtilapp av mamma og pappa, 20-30 kroner av bestemor, 20-30 kroner av bestefar, kanskje litt fra oldemor, og kanskje en femtilapp sendt i posten fra mormor og morfar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...