Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi reiser til Dubrovnik om en måned, har leid båt for to uker. Er en gjeng på 8 stykker, hvor over halvparten er seildyktige (jeg er det ikke :fnise: )

Noen tips om hva vi må få med oss? Vi seiler da nordover mot Split (om vi kommer så langt får vi se), men hva er et must å få med seg av severdigheter, natur, bademuligheter, snorkling (to av gutta skal dykke) osv. Noen steder vi bare må stoppe? Noen steder vi bare må spise?

Ellers noen tips til hva jeg må ha med meg av klær og utstyr? Jeg har som sagt ikke seilet allverdens, vært på etpar korte turer, men det er det.

Gleder oss supermasse uansett :)

Videoannonse
Annonse
Gjest _Leela_
Skrevet

Jeg har ikke vært på seiltur i Kroatia, men har øyhoppet litt der. (Dessuten har sambo vært på seiltur så jeg har hørt litt fra han da, så er det noe spesielt angående seilingen kan jeg alltids høre litt med han.)

Men Dubrovnik er en kjempekoslig by, dere må definitivt gå turen på muren rundt gamlebyen.

Lopud, en øy ikke langt fra Dubrovnik har sandstrand, itillegg er øya såvidt jeg vet uten biler, ikke store stedet altså.

Må også nevne Bol, ligger på øya Brac. Her ligger den berømte stranda Zlatni Rat, veldig spesiell strand med små rullesteiner. Definitivt vært en stopp.

Ellers har man Hvar, Hvar by er et skikkelig partysted, men samtidig er det masse sjarm. Er vel kåret til en av verdens ti vakreste byer på noen kåringer. Nydelig krystallklart vann. Da vi var på Hvar tok vi båttur ut til "Blue Cave", ei grotte hvor man kan ro inn med gummibåt som har et fantastisk blått lys. (Sambo og hans gjeng seilte ditt på egenhånd).

Kommer dere så langt som til Split er det også fint, jeg vandret rundt der alene en dag. Veldig fredfullt og et palass eller det føles mer som en gammel bydel som er verdt en titt. Har også en fin strandpromenade.

Jeg har også vært på noen av øyene i nord, dvs Cres og Losinj, har sin sjarm de også, men blir kanskje litt lengre nord enn dere har tenkt dere.

Kroatia er i grunn et herlig ferieland, mye turister i sommersesongen så prisene stiger litt da. Når det gjelder mat på restauranter anbefaler jeg sjømaten, jeg synes den var av mye bedre kvalitet enn kjøttet. Ellers anbefaler jeg å passe opp for de små svarte kråkebollene, har alltid hatt noen i reisefølget mitt som tråkker på de og det er ikke behagelig. :) Tror en seiltur der er fantastisk, har blant annet hørt fra sambo om delfiner som fulgte i kjølvannet av båten deres...

Gjest Gjest_Dina_*
Skrevet

Hei,

Korcula øy/by er på vei fra Dubrovnik til Split, en gammel by som er verdt å besøke.

Du skal ha sikkert finnt og jeg kan anbefalle:

http://www.seiling-kroatia.com/

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes Dubrovnik er sjelløs og oppskrytt. Korcula by som allerede er nevnt her, er koselig for en dag eller to. Det er forresten vingårder på øya der, så om dere er vininteressert, kan det kanskje være moro med en dagstur på vingård? Den vesle øya Lastovo ut i havgapet kan også være fin å få med seg. Lastovo by er vakker og ligger som et amfi innenlands på øya, men det er kai på andre siden av øya, og muligens også ankringsplass ved Zaklopatica.

• 1 år senere...
Skrevet

Hei Concertina, hvordan var seilturen i Kroatia?

Vi skal dit ei uke i mai 2010, vi er 8 voksne som har leid en katamaran.

Hvis det er andre som har vært på seiltur der nede, tar jeg gjerne imot tips :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...