Gjest ts Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Dere hundeelskere, jeg kan ikke fatte og begripe at dere klarer å la hundene deres slikke dere i ansiktet og "kysse" dere på munnen. Det er jo bare så motbydelig at jeg grøsser ved tanken. Bikkja har jo slikket seg i ræva, snust andre hunder i skrittet, snust (og smakt) på ekskrementer etc, etc. Av og til må jeg hilsen på hunder til bekjente og noen av hundene prøver å slikke meg på hånden og i ansiktet. Æsj, jeg syns det er en fryktelig uvane og jeg vil helst ikke røre dyr som gjør dette.
Ebano Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Hunder slikker sin overmann i munnviken for å vise at den aksepterer sin underdanige plass på rangstigen. Hunder slikker også i munnviken når de er sultne, da dette var det ulveungene gjorde for at moren skulle kaste opp igjen maten til dem. Finner masse info om akkurat dette om du søker litt på nettet. Hos oss er det ikke tillatt å slikke i ansiktet ol, nettopp pga av alle bakterier, parasitter osv.
Tabris Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 (endret) Som Ebano er inne på så er det et viktig signal som hunder bruker, og jeg har egentlig ikke så mye problem med det. Når det er sagt, så gjør hun det bare hvis jeg setter meg ned med henne siden hun ellers ikke når opp. Og det er sånn sett ikke så ofte. Jeg synes nå det er litt hysterisk å reagere så kraftig som TS gjør, men det er nå bare min mening. Endret 15. mai 2008 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Hva så om man får i seg litt bakterier fra hunden? Hadde dette vært ekstremt farlig ville det vel vært opplyst om dette- hvilket det ikke er! Tenk på alle hundeeiere som skulle ligget syke da, dersom dette var farlig!
Hoppetaujenta Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 (endret) --- Endret 10. november 2015 av Hoppetaujenta
lille katt Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 Ja, hunder slikker seg både her og der, men hvor rene er menneskene på sine hender? Det er jo ikke noe problem i seg selv å ha skitne hender, så lenge de ikke kommer i kontakt med munnen, enten direkte eller via mat. Hundene derimot slikker jo direkte inn i munnen. Jeg er enig med trådstarter, jeg synes det er særdeles avskyelig. Men det er en personlig greie, andre folk må gjerne putte hva som helst i sin egen munn.
Gjest Gjest med sans for elementærhygi Skrevet 15. mai 2008 #8 Skrevet 15. mai 2008 Hundeeiere er nærmest en egen rase når det gjelder hygiene. Selv om "balder" nettopp har sleiket seg i ræven, vasket seg grundig i skrittet, rensket skiten mellom potene, slikket opp "mat" fra fortausekanten eller spist oppkastet sitt (syk balder). Så er han like kjærkommen til å sleve utover hele ansiktet på eieren , at det størkner og etterlater seg en hinne er bare sjarmerende. Det er jo trossalt bare søte og flinke balder sitt spytt.. Jeg blir uvel .
Sympatia Skrevet 15. mai 2008 #9 Skrevet 15. mai 2008 Opplevde her forleden det å treffe min nyfødte tanteunge for første gang forrige helg. Min svigerinne påpekte akkurat idet jeg kom inn at om jeg skulle ta på ungen måtte jeg vaske hendene, noe jeg gjorde med en gang. 10 min senere kommer foreldrene til min svigerinne inn, med sin lille hund som såklart var nysgjerrig på den nye babyen. Og opp i fanget til svigerinne kom hunden. Svigerinne og hennes foreldre lot hunden sniffe på den sovende babyen i ansiktet og slikke henne ved øret og hodet. De sa at det var viktig at hunden skulle bli trygg på babyen, så istedet for å kjefte å dra han vekk fra ungen, så måtte man heller la han sniffe (og slikke) seg ferdig. Jeg setter litt spørsmål til dette?
Frey Skrevet 15. mai 2008 #10 Skrevet 15. mai 2008 Nå har jeg ikke noen link til dette, men man har vel funnet ut (ved dyrking av bakterieprøver) at hundene faktisk er renere i munnen enn hva vi mennesker er så jeg forstår ikke hysterien. Nå får ikke mine lov til det, men om det nå skulle skje engang så går jeg ikke av skaftet av den grunn.. Kanskje man heller skal tenke over hvem man kysser siden det overfører langt flere bakterier og urenheter enn en hund gjør ved slikking?
Freckles Skrevet 16. mai 2008 #11 Skrevet 16. mai 2008 Bikkja mi får slikke hendene mine men ikke ansiktet. Synes det bare er kos. Det er jo bare å vaske seg etterpå...
Ebano Skrevet 16. mai 2008 #12 Skrevet 16. mai 2008 Nå har jeg ikke noen link til dette, men man har vel funnet ut (ved dyrking av bakterieprøver) at hundene faktisk er renere i munnen enn hva vi mennesker er så jeg forstår ikke hysterien. Nå får ikke mine lov til det, men om det nå skulle skje engang så går jeg ikke av skaftet av den grunn.. Kanskje man heller skal tenke over hvem man kysser siden det overfører langt flere bakterier og urenheter enn en hund gjør ved slikking? Dette er en myte. Hunde spytt indeholder mer bakterier enn menneske spytt. Mange av bakteriene hunden har i munnen er også "fremmede" for oss. Se link. Link 1 En annen myte er at hunder har så lav pH eller surt miljø i munnen at dette dreper det meste av bakterier. Faktum er at menneske munnen har lavere pH. Link 2 Hunde bitt er faktisk meget alvorlig med tanke på infeksjoner. Har sett veldig stygge tilfeller. Link 3 Siden jeg er så godt i gang med linker, her er en om hvorfor hunder slikker: Link 4 Til slutt noen andre myter: Link 5
birma Skrevet 16. mai 2008 #13 Skrevet 16. mai 2008 Mine egne får ikke lov å sleike meg i ansiktet eller på hender, men dersom jeg er på besøk hos noen som har hunder som er noe usikre eller valpekull, så lar jeg dem slikke meg i ansiktet, men ikke konstant. Konstant slikking i ansikt og på hender burde avluttes da dette fort kan bli en uting og føre til stress. Må flire litt av moren med babyen, som ber gjester vaske sine hender, mens lille "fido" får slikke fritt. Jaja, ikke det at jeg ser noe galt i at en hund får hilse på en liten baby, men om man er redd for bakterier, så unngår man dette. Selv har jeg ikke latt noen av mine hunder slikke guttungen i ansiktet eller andre steder fordi han syntes det var uehagelig. da han var rundt 3 år begynte han å synes det var moro, og da fikk han til en viss grad styre det selv, spesielt sammen med valper. Nå er han 5 og gir klar beskjed til hundene om hva de får lov og hva de ikke får lov til. Har funn forståelse for de som ikke liker slikking i ansiktet og hender fra hunder, og har full forståelse for de som synes det er kos. Folk er forskjellige, og når det kommer til kjærledyr er folk VIRKELIG forskjellige.
Ebano Skrevet 16. mai 2008 #14 Skrevet 16. mai 2008 Folk er forskjellige, og når det kommer til kjærledyr er folk VIRKELIG forskjellige. Veldig godt sagt
Ecolia Skrevet 16. mai 2008 #15 Skrevet 16. mai 2008 Det er så festelig hvordan hundeeiere alltid blir dratt over en kam, spesielt når det er noe negativt! Jeg syns også overdreven slikking er ekkelt. Uansett om det er hilseslikking eller smiskeslikking, jeg er ikke interessert i å få hånden min bløt. Så min egen får ikke lov til å slikke. Har hun løpetid, så greit om hun vil ta seg et slikk på buksa mi (kan ikke se grunnen, det er en rar hund), men ikke noe mer enn det. Valpen som er her nå får til en viss grad lov til å slikke, men kun fordi den er liten. Og ikke i ansiktet. Er mer sånn "åååh, jeg er så liten, jeg er kjempesnill *slikk*". 1
FantasDick Skrevet 16. mai 2008 #16 Skrevet 16. mai 2008 Hunden min får ikke lov å slikke når som helst, men han får lov å slikke hendene mine når vi koser - akkurat som at han koser tilbake siden jeg koser med han. Også får han lov å "kysse" meg når jeg lager "kysselyd" til han, men ikke ellers.
Gjest Hundeeier og mamma Skrevet 13. februar 2009 #17 Skrevet 13. februar 2009 (endret) Opplevde her forleden det å treffe min nyfødte tanteunge for første gang forrige helg. Min svigerinne påpekte akkurat idet jeg kom inn at om jeg skulle ta på ungen måtte jeg vaske hendene, noe jeg gjorde med en gang. 10 min senere kommer foreldrene til min svigerinne inn, med sin lille hund som såklart var nysgjerrig på den nye babyen. Og opp i fanget til svigerinne kom hunden. Svigerinne og hennes foreldre lot hunden sniffe på den sovende babyen i ansiktet og slikke henne ved øret og hodet. De sa at det var viktig at hunden skulle bli trygg på babyen, så istedet for å kjefte å dra han vekk fra ungen, så måtte man heller la han sniffe (og slikke) seg ferdig. Jeg setter litt spørsmål til dette? Klart at hunden skal få lukte på barnet. Hundens naturlige reaksjon er å slikke på det der den ikke vet hva er. Kjefter du på bikkja og tar den bort, gjør du den usikker ovenfor barn og DA, da vet du ikke hvordan den reagerer på barn i framtiden. Alle vil at hund og barn skal gå godt sammen! Dessuten kjefter man ikke på dyra! Det er det samme med barn, man lærer de basic respekt for dyr slik at de kan omgås dem! Jeg ser barn henge på hunden og plage den på de mest idiotiske måter uten at voksne prater til dem. Shame on them, de voksne altså. Også går dyret til det skritt å knurre og da er det plutselig farlig. Innlegg endret i henhold til reglene. Pasha mod Endret 13. februar 2009 av Pasha
Strix Skrevet 13. februar 2009 #18 Skrevet 13. februar 2009 Opplevde her forleden det å treffe min nyfødte tanteunge for første gang forrige helg. Min svigerinne påpekte akkurat idet jeg kom inn at om jeg skulle ta på ungen måtte jeg vaske hendene, noe jeg gjorde med en gang. 10 min senere kommer foreldrene til min svigerinne inn, med sin lille hund som såklart var nysgjerrig på den nye babyen. Og opp i fanget til svigerinne kom hunden. Svigerinne og hennes foreldre lot hunden sniffe på den sovende babyen i ansiktet og slikke henne ved øret og hodet. De sa at det var viktig at hunden skulle bli trygg på babyen, så istedet for å kjefte å dra han vekk fra ungen, så måtte man heller la han sniffe (og slikke) seg ferdig. Jeg setter litt spørsmål til dette? Jeg ser ikke noe galt i dette. Nå har jeg ikke noen link til dette, men man har vel funnet ut (ved dyrking av bakterieprøver) at hundene faktisk er renere i munnen enn hva vi mennesker er så jeg forstår ikke hysterien. Nå får ikke mine lov til det, men om det nå skulle skje engang så går jeg ikke av skaftet av den grunn.. Kanskje man heller skal tenke over hvem man kysser siden det overfører langt flere bakterier og urenheter enn en hund gjør ved slikking? Jeg trodde faktisk på dette, men Ebano linker jo opp så mye at jeg ikke helt vet hva jeg skal tro. Men har noen av dere prøvd å la en hund slikke en rift eller et sår på f.eks en hånd? Jeg og flere i miin familie har prøvd dette flere ganger, latt hunden slikke på et sår og ikke på et annet(om en har jobbet og fått noen kutt her og der). Det hunden slikker på gror mye fortere! I så tilfelle har vel kroppene våre tatt godt i mot alle disse bakteriene i hundemunnen... Hunden min får ikke lov å slikke når som helst, men han får lov å slikke hendene mine når vi koser - akkurat som at han koser tilbake siden jeg koser med han. Også får han lov å "kysse" meg når jeg lager "kysselyd" til han, men ikke ellers. Jeg klemmer mye på huden og om jeg lager kysselyd så får jeg et "smask"på kinnet tilbake. Syns det er helt greit. Forstår at de som ikke liker hunder i utgangspunktet syns det er ekkelt, men dem om det. På tv derimot ser jeg stadig vekk folk som lar hunden stikke tungen sin inn i munnen, det syns jeg blir ekkelt.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #19 Skrevet 13. februar 2009 Jeg liker hunder, men vil ikke ha noe av slikking i ansiktet likevel, det er rett og slett kvalmt
mysan Skrevet 13. februar 2009 #20 Skrevet 13. februar 2009 Dette har vel egentlig vært oppe tidligere, men det slutter aldri å overraske meg hvor redde folk er for bakterier. Tror aldri jeg har hørt om noen som har blitt syke fordi om de har blitt slikket i ansiktet eller på hendene av en hund. Derimot har jeg hørt at folk kan bli syke av overrenslighet fordi kroppen ikke får en sjanse til å styrke sitt eget immunforsvar. Neida, jeg elsker heller ikke å bli slikket i ansiktet av bikkja, men jeg får ikke spader av det heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå