Gjest gjest1 Skrevet 15. mai 2003 #1 Skrevet 15. mai 2003 Er det slik at vi behandlerfolk vi ikke kjenner med mer høflighet og respekt enn folk vi kjenner/står nær?? Bakgrunnen for at jeg lurer på dette er at jeg har en bror som til tider overskrider alle mine grenser for hva jeg synes er greit å si til mennesker, uavhengig av om man kjenner de eller ikke. Av en eller merkelig grunn virker det som han tror at fordi vi er søsken er det ingen grunn til å utvise normal folkeskikk, med det resultat at han kommenterer alt! Hva jeg gjør (eller aller helst det jeg IKKE gjør), hvor jeg bor, hvordan jeg ser ut ( at jeg er tjukk,har en kvise etc), hvorfor jeg ikke forteller han alt som skjer i livet mitt, hvorfor jeg ikke kommer på besøk, hvorfor jeg ikke har barn, hvorfor jeg ikke gifter meg. Ingenting er hellig!!!! Blir faktisk ganske forbanna over at han viser så lite respekt for meg, livet mitt og de valgene jeg har tatt!!! Er det bare jeg som synes at også venner og familie fortjener å bli behandlet med respekt og en viss dose folkeskikk??? Hva med dere der ute? Behandler dere fremmede bedre enn venner og familie??
Leo Skrevet 15. mai 2003 #2 Skrevet 15. mai 2003 Venner og familie skal selvfølgelig behandles med respekt og folkeskikk akkurat som alle andre!!! Forskjellen ligger i at man kan uttrykke mer og være mer ærlig overfor familie og venner. Det betyr imidlertid ikke at man skal sitte hjemme hos f.eks. bror og svigerinne og høylydt kommentere de stygge gardinene. Vel synes man kanskje at gardinene er stygge, men det er de som bor der og de må få lov til å ha gardinene sine i fred. Blir man derimot spurt, og særlig hvis det er på forhånd, kan man godt uttrykke at man ikke synes at de gardinene var så veldig fine. Kroppsfasong, klær og kviser er også temaer man lar ligge uten på svært direkte forespørsel. På en måte kan jeg vel si at jeg synes at den "høflige lyvingen" er forbeholdt fremmede... Selv merker jeg stor forskjell på min manns og min familie på dette punktet. De praktiserer "mitt hus er ditt hus" og jeg må si at jeg synes svigermor er svært uhøflig når hun går ubedt i klesskapene, sjekker skittentøyskurven og inviterer gjester hjem til meg uten å spørre først. Si fra til broren din, du, om at dette finner du deg ikke i. Hvis han ikke greier å utvise normal folkeskikk får han holde seg unna! Ditt liv er ditt liv og hvis du får bruk for råd kommer du og spør!
Suzy Skrevet 15. mai 2003 #3 Skrevet 15. mai 2003 Jøss Leo :o Gjør virkelig svigermora di det????? Tror jeg hadde blitt rabiat! Jeg har ikke noen søsken, men ei mor jeg står veldig nære. Hun bodde til og med hos meget halvt år - uten friksjon. Dette fordi hun ikke gikk over grensene mine og ikke jeg over hennes. Man skal selvfølgelig være like høflig og hensynsfull overfor de som står en nære. Det er nå trossalt dem du skal leve med videre Suz
Leo Skrevet 15. mai 2003 #4 Skrevet 15. mai 2003 Jepp, svigermor er frekk som et fly i mine øyne, men hun forstår ikke hva jeg blir så sur for :o ! Jeg har jo ingen hemmeligheter der... (Hva f%¤# vet hun om det!!!) Alle har sine grenser og når det gjelder venner og familie, så burde man jo kjenne disse ekstra godt og kunne ta hensyn. Det gjelder selvfølgelig i alle retninger!
Suzy Skrevet 15. mai 2003 #5 Skrevet 15. mai 2003 Det har jo ikke noe med om du har hemmeligheter eller ikke å gjøre! Det har med allminnelig folkeskikk! :o Det har med å se deg og sønnen hennes som voksne mennesker med naturlige grenser og ansvarsområder. Hva faen er det hun håper å finne der da??? Dessuten - bare at du tar det opp som et probelm for deg burde være grunn god nok til å ALDRI gjøre noe slikt igjen :evil: Stakkars deg :-? Suz
Leo Skrevet 15. mai 2003 #6 Skrevet 15. mai 2003 Hun bor heldigvis laaaangt unna... Kanskje jeg skal sjekke litt i skuffer og skap hos henne neste gang jeg er på besøk ? Hadde vært gøy å se reaksjonen. Heldigvis er sønnen hennes helt enig med meg, og siden dama ikke forstår norsk, har vi valgt å se en smule humoristisk på det. (Putter litt dameundertøy i hans skuffer og sånt )
ivanka Skrevet 15. mai 2003 #7 Skrevet 15. mai 2003 kjenner meg litt igjen... har en søster jeg ikke har snakket med på nærmere tre år, etter at hun i lang tid, i mine øyne, gikk så langt over streken at jeg ikke orket ha mer med henne å gjøre. har ikke tenkt å gå i nærmere detalj. men jo, noen ganger virker det som om folk tror de kan gjøre hva som helst bare fordi man er i familie, mens de ikke ville drømme om å utvise samme oppførsel overfor fremmede mennesker.
Gjest onyx, i.i. Skrevet 15. mai 2003 #8 Skrevet 15. mai 2003 men jo, noen ganger virker det som om folk tror de kan gjøre hva som helst bare fordi man er i familie, mens de ikke ville drømme om å utvise samme oppførsel overfor fremmede mennesker. Akkurat det jeg mener!!! Hvorfor i alle dager tror de at det er akseptabelt?? Jeg synes alldeles ikke at det er greit at familimedlemmer skal fortelle meg "sannheten" om livet mitt! Det er jo unødvendig å alltid kommentere andres vekt og utseende! Som regel ervi fullstendig klar over hvordan vi ser ut selv og har da ikke behov for å informeres. Men husker det var ganske morro da jeg engang kommenterte tilbake at han begynte å få vel høye viker.... Men jeg har sagt fra på skikkelig vis hva jeg synes om slike utsagn, men enkelte tar jo ikke selvkritikk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå