Gjest Gjest_ragna_* Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Hei. Dameiet jeg bor i driver med fasadeoppussing nå. Det vi koste meg ca 200.000,- hvorav minimun 50.000 må betales kontant mens resten kan tas over felles lån (men man kan betale inn mer). Jeg har nesten 100.000 stående på Bsu, dette kan vel brukes til sånt? Men hvordan får jeg penger ut av BSU, i banken står det saldo: 93.000,- diponibelt beløp 4.000 (det jeg har satt over i år) Hvordan får jeg ut pengene og hvordan "beviser" jeg at pengene har gått til bolig, så jeg ikke må betale tilbake skattefradraget?
txt Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Hei. Dameiet jeg bor i driver med fasadeoppussing nå. Det vi koste meg ca 200.000,- hvorav minimun 50.000 må betales kontant mens resten kan tas over felles lån (men man kan betale inn mer). Jeg har nesten 100.000 stående på Bsu, dette kan vel brukes til sånt? Men hvordan får jeg penger ut av BSU, i banken står det saldo: 93.000,- diponibelt beløp 4.000 (det jeg har satt over i år) Hvordan får jeg ut pengene og hvordan "beviser" jeg at pengene har gått til bolig, så jeg ikke må betale tilbake skattefradraget? Snakk med banken din. Det er sikkert de som må ordne med utbetalingen. Og de kan sikkert også svare deg på hvordan reglene er ved bruk av dem, om de går til boligen slik at du slipper og skatte av de.
Alison Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 Bsu kan ikke brukes til oppussing. Det må gå til ny bolig.
Gjest antigartner Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Bsu kan ikke brukes til oppussing. Det må gå til ny bolig. Dette er ikke helt korrekt. Jeg fant en artikkel om hvordan en kan bruke BSU-en sin her
Grissini Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 Bsu kan ikke brukes til oppussing. Det må gå til ny bolig. Har man en noenlunde ok kundebehandler i banken, så er det overhodet ikke noe problem
Titta Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 Har man en noenlunde ok kundebehandler i banken, så er det overhodet ikke noe problem Kundebehandleren i banken har da ingenting med saken å gjøre, det er ikke den enkelte bank/kundebehandler som godkjenner bruk av BSU-penger. Det er skatteetaten/ligningskontoret sine regler en må forholde seg til og det er de en må dokumentere bruken ovenfor. Reglene er helt klare og ikke noe som en "grei" bankansatt kan gå gjøre noe med. BSU kan brukkes ved kjøp av bolig eller til nedbetaling av lån på en bolig som er kjøpt etter at BSU-kontoen ble opprettet. Pengene kan ikke brukes til oppussing. Et alternativ, som nevnt i linken antigartner kom med, er å bruke BSU-pengene til å nedbetale boliglånet, for så å refinansiere lånet etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå