Gå til innhold

Hva kan vi gjøre?

Fremhevede innlegg

Gjest Trådstarter_i_dag
Skrevet

Hvis vi tenker på integrasjon som formål:

Hvis vi skal leve i dette landet sammen, mest mulig smertefritt. Hvis vi skal dele den plassen og økonomiske friheten vi KAN ha her sammen.

Enten det er i forhold til smågutter, som bør skjønne at de ikke skal overfalle fremmede damer på gata og "klå" på dem. Eller det gjelder undertrykte (i våre øyne) damer som er tvunget (?) til å gå i burka, og liknende

Hva er våre muligheter?

Hva skal (= kan & vil) vi gjøre for å integrere?

Noen av mine forslag er:

* Obligatorisk norsk-kurs for alle (gratis). "Eksamen" etter en viss tid (naturligvis lenger frist for ordblinde osv.). For å kunne delta i vårt lille "bygdesamfunn". En god tjeneste,tror jeg, i forhold til integrering.

* En innføring i det kulturelle perspektivet. Ikke for at noen skal behøve å være enige i livsstilen til nordmenn generelt, men se, og forstå hvorfor de (/vi) oppfører oss sånn her i verden. Hvorfor dette er vår livsanskuelse osv. Hvorfor vi mener at et (kvinne)menneske - skal ha rett å kunne gå i kort skjørt på kvelden, uten å bli antastet, osv.

* Masse andre muligheter. Alt fra damesvømming ,til lekselæring med egne barn.

Hva er deres forslag?

Hvordan kan vi integrere både yngre og eldre mennesker som kommer fra (/blir oppdratt av) en annen kultur?

- L

Og vær så snill; spar meg for svar av typen; stem FRP osv. Jeg ønsker å spørre dere alle; nå som vi først har en multikultur; hvordan skal vi løse dette/ bli enige?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er vel dette introduksjonssentrene skal ta seg av. Finnes også en egen lov om dette. Du finner de nok hvis du kikker inne på lovdata.no.

Skrevet
Er vel dette introduksjonssentrene skal ta seg av. Finnes også en egen lov om dette. Du finner de nok hvis du kikker inne på lovdata.no.

Ser jo ikke ut som de gjør jobben sin i så fall.

Gjest Gjest
Skrevet
Ser jo ikke ut som de gjør jobben sin i så fall.

Nei, de gjør ikke det dessverre. De forstår jo ikke filla av hva disse menneskene har vært gjennom eller hvordan samfunn de kommer fra. Går dårlig an å vite hva de trenger å lære da.

Men du nevnte dette med kursing, så derfor informerte jeg deg.

Forstår egentlig ikke helt hva du mener med det du skriver i hovedinnelgget heller. Du vil ha kursing - kursing finnes, men funker ikke.

En måte å intergere mennesker fra andre kulturer på er å snakke med dem. Hjelper fint lite at de går på kurs for å lære norsk når ingen vil snakke norsk med dem.

Skrevet

OK.

Hva vet du om ikke jeg forstår filla?

Det har ihvertfall aldri vært tvil om at "de" har opplevd mere dritt enn oss

Jeg prøvde å starte en positiv tråd her.

Siden du har så mye mer innsikt enn meg; vær så snill å forklare/ fortelle hva vi kan gjøre?

Min grunn ti å starte denne tråden var at jeg kanskje trodde at vi SAMMEN kunne finne ut av en kursing som funker?

Nei, de gjør ikke det dessverre. De forstår jo ikke filla av hva disse menneskene har vært gjennom eller hvordan samfunn de kommer fra. Går dårlig an å vite hva de trenger å lære da.

Men du nevnte dette med kursing, så derfor informerte jeg deg.

Forstår egentlig ikke helt hva du mener med det du skriver i hovedinnelgget heller. Du vil ha kursing - kursing finnes, men funker ikke.

En måte å intergere mennesker fra andre kulturer på er å snakke med dem. Hjelper fint lite at de går på kurs for å lære norsk når ingen vil snakke norsk med dem.

Gjest Gjest
Skrevet
Og vær så snill; spar meg for svar av typen; stem FRP osv.

Jeg konstaterer at du ikke vil ha svar fra de eneste som har presentert et reelt alternativ til den feilslåtte integreringspolitikken vi har hatt i de siste 40 år.

Jeg tror det nettopp er denne holdningen som gjør at vi ikke vil lykkes før Frp kommert til makten.

Gjest En annen mann
Skrevet

Integrering er et vanskelig tema, det finnes mange ulike typer flyktninger. For f. eks politiske flyktninger som vil returnere hjem igjen, og der det sannsynlig at de faktisk kan returnere hjem bør det finnes et slags midlertidig integreringsprogram der de plikter å lære Norsk samtidig som de bør få arbeidstillatelse. Da kan de i hvert fall gjøre enkle jobber og på den måten få kontakt med det Norske arbeidsmiljøet. Mitt inntrykk er at disse menneskene sitter på at asylmottak uten å ha noe gjøremål for dagen. Korrekter meg gjerne her hvis det virkelig finnes et slikt program.

Permanente flyktninger bør det stilles ytterligere krav til. Det bør kreves en mer dyptgående forståelse av Norsk, og det bør eksistere en slags "kveldsklubb" der de kan møte hverandre og for eksempel potensielle Norske arbeidsgivere. Da en del i enkelte miljøer holdes borte fra samfunnet, spesielt kvinner, kan det være fornuftig å gjøre oppmøte pliktig, hvertfall i starten

Min mening er at man ikke bør være så redd for å stille krav i forhold til de som stilles i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...