Lilith Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Ik! Kattene mine fikk fly ute forrige helg, og nå oppdaget jeg nettopp en flått på den ene. Forsøkte å fjerne den, men fikk ikke ut alt, og nå er katta pissesur på meg, så jeg får ikke nærme meg ... Er dette noe jeg bør bekymre meg for, eller ordner det seg selv? Flåtten er jo god og død nå som vi har røsket den i stykker ... Vil resten falle ut av seg selv, eller bør jeg få katten sjekket hos dyrlegen?
Corine Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Dette er nok ikke noe problem. Bor selv i flått- distrikt, og kattene kan være veldig plaget. Ikke uvanlig å plukke av kattene opptil 10 stk pr dag desverre. Ofte blir det være igjen litt av hodet, men dette forsvinner av seg selv. Flått er noe herk! Frontline er et middel som hjelper forebyggende.
Gjest _Hufsa_ Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 Det er viktig å få hele flåtten ut når man fjerner den, slik at ikke hodet blir igjen sånn som er skjedd her. Den metoden jeg har best erfaring med er å ta en pinsett som jeg tar mest mulig inntil huden slik at jeg får best mulig tak rundt hodet til flåtten. Så vrir jeg pinsetten rundt og rundt til flåtten til slutt gir slipp selv. På denne måten slipper man å røske og dra, for da ender man ofte opp med at deler av flåtten sitter igjen. Det er viktig å fjerne flåtten så raskt som mulig. MEN - over til det du faktisk spurte om... Siterer http://www.petvett.no/vett-paa-nett/helse/...ling-mot-flaatt "Hva gjør jeg hvis hodet blir sittende? Du risikerer da at det blir en infeksjon der hodet sitter. Faren for Borreliose er ikke større, men man vil kunne få en vanlig sårinfeksjon, omtrent som ved et kuttsår. Dersom hodet ikke blir fjernet, bør man ta kontakt med dyrlege for å få dette tatt ut." "Hvordan oppdager jeg evt smitte av Borreliose? De klassiske symptomene er nedsatt almenntilstand, nedsatt appetitt og feber. Hunden kan virke «ute av humør». Den kan få smerter i muskler og ledd og derfor halte på ett eller flere bein. Rundt bittsåret vil det alltid kunne bli en rødlig hevelse i begynnelsen på størrelse med en femtiøring, som er normalt. Denne kan i midlertid etter et par dager bli opp mot 10 cm ved eventuell smitte. Noen ganger ser man en karakteristisk rød ring rundt bittstedet. En Borrelioseinfeksjon lar seg behandle med antibiotika. Det er tilsvarende symptomer på mennesker."
Lilith Skrevet 15. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. mai 2008 Lettere sagt enn gjort å fjerne flåtten, gitt ... Men da bør jeg altså ringe dyrlegen i morgen, forstår jeg. Ellers har jeg nok et flått-spørsmål: Nå i stad fant jeg en diger, feit flått i dusjen. Regner med at den har sittet på en av kattene (ekkelt at jeg ikke oppdaget den tidligere!), og har sluppet taket. Vi kverket den naturligvis så godt vi kunne, men nå lurer jeg på: Har den gjort noe skade mens den satt på katten, eller kan vi bare glemme den nå?
Gjest _Hufsa_ Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 Det som gjør flått skadelig, er at noen bærer på en bakterie som overføres til dyret/mennesket flåtten har festet seg på. Det er ikke alle flått som bærer på denne bakterien, derfor kan man ikke vite om den flåtten du fant hadde denne bakterien. Siden den var stor (og sikkert grå?) vil det si at den mest sannsynlig har sittet på en av kattene dine i et par døgn og spist seg god og mett på blod, og nå har hoppet av fordi den har sugd ferdig blod. Det du nå bør gjøre er å følge ekstra med på kattene de nærmeste dagene og se om de ser ut til å ha noen av symptomene jeg nevnte i forrige innlegg. Nå vet ikke jeg eksakt hvor vanlig det er at flått har denne bakterien, men mest sannsynlig går det nok bra. Bare sjekk kattene litt og se om de utvikler noen av symptomene. Jeg håper ikke jeg skremmer deg her altså. Katten min har hatt flått flere ganger uten å bli smittet. Flått fester seg som oftest i området rundt nakken, så lurt å sjekke huden til pusene der.
Gjest J Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 Flott faller av når den er full av blod. Den du fant på badet kan ha lagt egg. Vask gulvet grundig. Når du fjerner flått skal du smøre på med vaselin, ta tak i flotten, vri rundt og dra den ut! Om munnstykket eller bena sitter igjen kan det bli infeksjon.Restene detter nok ut av seg selv etter hvert. Følg med på stedet der flotten satt!
Lilith Skrevet 15. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 15. mai 2008 Ja, ja, ja, jeg gjorde alt "etter oppskriften" da jeg forsøkte å fjerne flåtten, men det gikk altså ikke etter planen likevel. Jeg er klar over bakteriefaren, det er derfor jeg er litt hysterisk her - vil helst ikke ha huset fullt av borreliosebærende parasitter. Men ok, jeg skal vaske gulvet på badet og følge med på kattene i de nærmeste dagene. Så håper jeg virkelig at jeg ikke finner flere feite flåtter liggende i leiligheten fremover ... Usj!
LilleMy28 Skrevet 15. mai 2008 #8 Skrevet 15. mai 2008 Når du fjerner flått skal du smøre på med vaselin, ta tak i flotten, vri rundt og dra den ut! De sier det ikke er bra å ta på vaselin og lignende pga at da spytter flåtten og det øker faren for evt smitte. Ellers ville jeg fått resept på Frontline, da slipper du å tenke på det i fremtiden da sjansen er svært liten for at de skal feste seg. Og flåtten bor der den har mange vertsdyr og de legger tusenvis av egg etter de har spist seg ferdig, så jeg liker å tenke at da bidrar iallefall ikke mine katter til at flåttbestanden vokser i området...
Lilith Skrevet 15. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 15. mai 2008 *noterer Frontline* Nå er gulvet vasket og kattene omhyggelig sjekket og børstet, så håper jeg ikke finner flere flått i leiligheten nå ... *grøsser ved tanken på flåttegg over hele leiligheten*
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 16. mai 2008 #10 Skrevet 16. mai 2008 Katten min har fått flere flått til tross for flåttmiddel. Hun er utrolig tålmodig når jeg skal fjerne flåtten, tror hun syns det er ekkelt å ha det. Jeg får saumfart kroppen hennes og hun ligger i ro når jeg fjerner. Jeg har kjøpt en flåttfjerner med slynge som gjør det lettere å få tak på flåtten. Jeg har ikke fått prøvd min ennå for etter innkjøpet så har pusen vært uten flått, men jeg har fått den anbefalt av en hundeiervenninne.
Tabris Skrevet 16. mai 2008 #11 Skrevet 16. mai 2008 Jeg har også en flåttfjerner. En grønn, liten plastikksak som er utrolig effektiv.
Gjest Elvis Skrevet 29. august 2008 #12 Skrevet 29. august 2008 Jeg har også en flåttfjerner. En grønn, liten plastikksak som er utrolig effektiv.
Gjest Elvis Skrevet 29. august 2008 #13 Skrevet 29. august 2008 Hei! Har netopp fjernet en flått fra min kjære katt Elvis... kunne se ut som jeg fikk ut hele.. men... det ble umiddelbart en liten hevelse (mindre enn en ert) rett under bittet.. dessuten kan det virke som Elvis har vært litt slapp i det siste.. Enten så depper han fordi vi har flyttet (til sørlandet), eller så er han ikke helt i form?? Jeg blir så urolig... skal jeg kontakte dyrlege, eller følge med selv et par dager? Bombe at det alltid skal bli noe med han fredag kveld også...!!
Gjest yokohama Skrevet 31. august 2008 #14 Skrevet 31. august 2008 Dyrlegen som jeg bruker, sier at faren for flått på dyr er svært overdrevet, og at det ikke gjør noe særlig om litt av flåtten sitter igjen, så lenge du har fått fjernet det meste. Når det kommer til selve fjerningen av flått, så må jeg få anbefale flåttfjerneren du får på de fleste dyrebutikker. De er små og grønne og ser ut som et brekkjern! Det er helt geniale, man bare skyver den inn mot flåtten, vrir og drar ut. Veldi enkelt! Da får du ut alt. Men ikke bekymre deg så mye! Dyr som lever ute i naturen er jo full i flått uten å dø av det:p Men selvfølgelig, om dyret endrer personlighet burde det sjekkes.
Gjest Gjest_krible_* Skrevet 31. august 2008 #15 Skrevet 31. august 2008 Et godt tips for fjerning av flått: roter med en finger rundt-og-rundt kroppen på flåtten.Ikke hold den fast. Til slutt blir den svimmel og slipper taket.Dermed får du med hodet også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå