Gjest Kontrast Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Jeg har ett forskningsprosjekt gående nå hvor jeg ser på kontrast i bilder. Derfor trenger jeg en god del data om hvordan folk oppfatter kontrast. Eksperimentet foregår på denne websiden: http://www.leneogmarius.net/Contrast/ og jeg hadde satt veldig pris på om du tok deg noen minutter til å hjelpe meg. Mange takk.
Gjest Tja Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Kontrast? Hva skal man se etter? Hva er kontrast i bildene da? Hvorfor er ikke undersøkelsen i norsk tekst? Hva skal du bruke det til???
Gjest Kontrast Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 Kontrast? Hva skal man se etter? Hva er kontrast i bildene da? Hvorfor er ikke undersøkelsen i norsk tekst? Hva skal du bruke det til??? Det er ikke gitt noen definisjon av kontrast ettersom vi ønsker å se på 'oppfattet kontrast', dvs at observatøren skal bruke sin definisjon av kontrast eller hvordan han/hun oppfatter kontrast. Det har nå blitt lagt til instruksjoner på norsk, men engelsk ble valgt for å "bredere" brukermasse. Det skal brukes til ett forskningsprosjekt hvor man undersøker hvordan folk oppfatter kontrast, hva slags bilder som har høy kontrast og hva slags bilder som har lav kontrast. Dette er del to av ett forskningsprosjekt som har vart i over 1 år, hvor første del skal presenteres på en stor konferanse nå i juni (http://www.imaging.org/conferences/cgiv2008/).
Gjest Kontrast Skrevet 16. mai 2008 #4 Skrevet 16. mai 2008 Takker for hjelpen til alle som har vært å "gitt sin stemme". Trenger fremdeles data, så setter veldig pris på om de som ikke har vært innom www.leneogmarius.net/Contrast/ tar turen innom og evaluerer noen bilder.
Gjest vimselot Skrevet 16. mai 2008 #5 Skrevet 16. mai 2008 (endret) En venninne av meg har vært på denne linken og det er ikke bare NOEN bilder, det er jo et hav av dem... hvor mange bilder er det meningen at man skal vurdere ts? Slik at man kan sette av tid til det. Du skriver noen bilder, men hun sa at det kom så mange bilder at hun ga opp. Burde ikke du skrive hvor lang tid dette tar og hvor mange bilder? Og kontrast kun som kontrast eller kontrast som ren fagspikka foto/bilder/fargekontraster? Håper du kan svare. Jeg kan tenke meg å se på linken men vil vite hvor lang tid det tar og hvor mange bilder... Endret 16. mai 2008 av vimselot
Gjest antigartner Skrevet 16. mai 2008 #6 Skrevet 16. mai 2008 Interessant! Det er merkelig hvor forskjellig en oppfatter samme motiv i svart-hvitt og i farger! Jeg gjetter på at en del av eksperimentet går på akkurat det... Jeg antar også at noe av formålet er å undersøke om folk skjelner mellom skarphet og kontrast...
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #7 Skrevet 16. mai 2008 En venninne av meg har vært på denne linken og det er ikke bare NOEN bilder, det er jo et hav av dem... hvor mange bilder er det meningen at man skal vurdere ts? Slik at man kan sette av tid til det. Du skriver noen bilder, men hun sa at det kom så mange bilder at hun ga opp. Burde ikke du skrive hvor lang tid dette tar og hvor mange bilder? Og kontrast kun som kontrast eller kontrast som ren fagspikka foto/bilder/fargekontraster? Håper du kan svare. Jeg kan tenke meg å se på linken men vil vite hvor lang tid det tar og hvor mange bilder... jo, takk det samme. Nå har jeg sittet å trykt og trykt,men måtte bare logge meg ut. man blir jo ikke ferdig....advarer andre...... om du ikke har allverdens tid, så styr unna. Dårlig med info fra ts...
Crash Skrevet 16. mai 2008 #8 Skrevet 16. mai 2008 Det står jo instruksjoner på siden.. Man kan stoppe når man vil, bare se her: Instruksjoner Din oppgave er å evaluere ett eller flere bilder i henhold til opplevd kontrast. Ingen definisjon av kontrast er gitt, og vi oppfordrer deg til å bruke din egen oppfatning av kontrast. Eksperiment foregår på følgende måte, du graderer ett bilde i henhold til kontrast, fra 1 til 10 hvor 1 er lavest kontrast og 10 er høyest kontrast. Hvis du har problemer med å gradere ett bilde så kan du hoppe over dette og begynne på neste. Eksperimenet stopper aldri, og du bestemmer selv når du vil slutte. Ettersom eksperiment er ett vitenskapelig eksperiment er det viktig at du evaluerer bildene seriøst og ikke gir tilfeldige verdier. Vi anbefaler deg å maksimere nettleser vinduet, og det er anbefalt å ha en bredbånd forbindelse. Og helt nederst under hvert bilde, står det en klikkbar link: Done rating? close the experiment
Gjest vimselot Skrevet 16. mai 2008 #9 Skrevet 16. mai 2008 Javel da, men når man har trykket og trykket, så blir man litt trett i øynene og ikke minst i huet på en sen fredag kveld, og da overser man slikt...
Crash Skrevet 16. mai 2008 #10 Skrevet 16. mai 2008 Javel da, men når man har trykket og trykket, så blir man litt trett i øynene og ikke minst i huet på en sen fredag kveld, og da overser man slikt... Det står noe om det også, se bare her: If you are tired just quit, don't guess number
Gjest vimselot Skrevet 17. mai 2008 #11 Skrevet 17. mai 2008 Begynte å våkne nå jeg. Har sovnet i stolen og nå føler jeg meg uggen...Det ble litt for slitsomt, men...
Gjest Kontrast Skrevet 19. mai 2008 #12 Skrevet 19. mai 2008 Beklager sent svar, men har ikke vært foran pcen de siste dagene. Begynte å våkne nå jeg. Har sovnet i stolen og nå føler jeg meg uggen...Det ble litt for slitsomt, men... Det er vanskelig å evaluere kontrast (som også er noe av formålet bak eksperimentet). Som det står i instruksjonene så kan må slutte når man vil. Noe vil bruke 5 sekunder på å evaluere kontrast i ett bilde, andre flere minutter. Derfor er det veldig vanskelig å si hvor tid det tar, og i tillegg så hvor mange bilder man evaluerer opp til brukeren. Noen orker/gidder å evaluere noen bilder, andre tar veldig mange. Som det også står i instruksjonene så "slutter aldri eksperimentet", noe av grunnen til dette er at hvis man orker så skal man kunne evaluere så mange bilder man vil. (men forstår godt hvis man kun gidder å ta 4-5 bilder). Fordelen ved å gjøre dette nettbasert er nettopp at man selv kan velge hvor mange/lenge man vil sitte å evaluere bildene. Uten noen form for restriksjoner/krav. Vanligvis har vi gjort slike eksperiment i en lab, hvor er alt er kontrollert og slike eksperiment "tar veldig" på testpersonen, man må gjerne konsentere seg i lengre tid og har ett visst antall bilder man må igjennom. Vi ønsker selvfølgelig at man tar så mange bilder som mulig, men om man bare tar ett bilde så hjelper det oss. vi ser også nå "svakheter" ved oppsettet, og til neste eksperiment kommer vi til å rette opp dette og forhåpentligvis få ett enda bedre eksperiment. Interessant! Det er merkelig hvor forskjellig en oppfatter samme motiv i svart-hvitt og i farger! Jeg gjetter på at en del av eksperimentet går på akkurat det... Jeg antar også at noe av formålet er å undersøke om folk skjelner mellom skarphet og kontrast... [\quote] Du har helt rett, det er veldig forskjellig hvordan man ser kontrast i farger og svart/hvitt. Dette er noe av det vi skal analysere med dataene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå