Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ada Blûe
Skrevet

Jeg synes chilibønner, fetaost med oliven og hvitløk (og en god dæsj av oljen) og krutonger gjør susen i salaten. :sikle: Gjerne noen nachos på toppen (eks. Bamas meksikanske salat). I tillegg er en god dressing viktig.

Gjest Elfrida
Skrevet

I stedet for å blande salaten i en bolle legger jeg den ofte opp på et stort fat. De forskjellig salatbladene nederst og så de andre tingene dandert oppå. Det syns jeg ofte gjør en stor forskjell!

Noe i denne duren: http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/5/51/..._1190013771.jpg

Det var mange gode tips her ellers, tror ikke jeg har så mye å tilføye.

Jeg tror variasjon er nøkkelordet, og ikke henge seg opp hva som egentlig skal oppi en salat. Det er nesten ikke en eneste grønnsak som ikke passer i salat.

Grilla grønnsaker, rista nøtter/kjerner, div frukt, er ting jeg ofte har i i tillegg til vanlige salatting.

Hvis det er mer middagssalat; kokte egg, stekt kyllingbryst i fine skiver, gratinert chevre, avocado, bønner/erter,

Skrevet

bladperskille!

Gjest Gjest_mumitrollet_*
Skrevet

Jeg bruker følgende matvarer i min salat, som jeg har fått gode tilbakemeldinger på :)

Isberg salat

Ruccola-salat

Hjertesalat

Cherry-tomater

Rødløk

Agurk

Paprika, gjerne alle tre typene

Ananas

Vannmelon

Sukkererter

Hermetisk sopp

Steker kyllingfile, som gjerne er marinert og har det i salate-deilig snaddermat :jepp:

Pleier noen ganger å ha pasta ved siden av i ei skål, så man kan velge om man vil ha det i salaten+hvitløksbrød

Gjest Tigerjente
Skrevet

Syns det er veldig gøy å utforske hvordan forskjellige smaker blir sammen. Varierer mye med forskjellige ingredienser i salater og prøver meg fram.

- Krutonger

- Div. nøtter og frø

- Cherrytomater, er veldig poppis her for tiden

- annanas

- gulrot

- sukkererter

- forskjellige urter

- forskjellige salater

- meloner

Gjest Raptuza
Skrevet

Pinjekjerner usteikt gir ein god spiss på salaten. Pleiar og å ha osteterningar i.

Skrevet
Pinjekjerner usteikt gir ein god spiss på salaten. Pleiar og å ha osteterningar i.

Pinjekjerner går igjen i de fleste salatene mine også, men da ristet/stekt i god olje. Ellers har noen nevnt avocado og egg? Hmmm, tror nesten det blir salat i dag :jepp:

Skrevet

Tunfisk! Mmmm... Den i olje syns jeg er best.

Gjest Gjest_Emma_*
Skrevet

Har dere en oppskrift på favorittdressingen deres?

Synes det er vanskelig til en god salat jeg ..

Gjest Casey
Skrevet

Håper denne tråden blir en stund, her var det mange bra tips...salater kan lett bli kjedelige.

Gjest Lacuna
Skrevet
Har dere en oppskrift på favorittdressingen deres?

Synes det er vanskelig til en god salat jeg ..

Jeg er tilhenger av å la ingrediensene tale for seg, så jeg bruker stort sett en blanding av god olivenolje og enten balsamico eller hvitvinseddik, sammen med salt, pepper og litt urtekrydder (gjerne oregano/timian). :)

Jeg er salatoman om sommeren. :)

Skrevet

Jeg bruker gjerne sukkererter, kikerter, vannmelon, forskjellige typer salat.

God olivenolje over, og salatkrydderet fra Black Boy :)

Skrevet

jeg er personlig ikke noe fan av den typiske greske salaten med olje/balsamico og salt og pepper, spiser den heller helt plain eller med litt lettrømme med evt litt urter i...

Skrevet (endret)

I den salaten jeg lagde mest av før i tiden, hadde jeg: (ikke alltid jeg hadde alt, da)

-isbergsalat

-agurk

-cherrytomater

-mais

-fullkornspasta (fusilli eller penne)

-hardkokt egg

-ost (feta eller vanlig norveiga i terninger. nøkkelost er også godt)

-revet gulrot

-spinat

-purre el. vårløk

-paprika

-sukkererter (runde er bedre enn flate synes jeg)

-pinjekjerner

-krutonger

Denne brukte vi ikke dressing til, den er god som den er.

I det siste har jeg begynt å variere litt. Couscoussalat, men husker ikke oppskriften på den akkurat nå. Var bl.a. mynte i, og dressing av olje og sitron tror jeg.

Cæsarsalaten har vært den største suksessen når det gjelder å imponere mannen... Hjemmelagde hvitløkskrutonger, romanosalat, parmesan og hjemmelaget cæsardressing. Utrolig YUM! Har smakt cæsarsalat med andre ting i (bl.a. agurk, tomat, egg...) men jeg synes den er best som den er uten dette.

Endret av Markjordbær
Skrevet

Bruker ofte ruccola, cherrytomater, rødløk, oliven og feta som et utgangspunkt og varierer litt etter vha den skal serveres til. Bønner eller kikerter er veldig godt og mettende i salat.

Min favorittsalat nå på sommeren består av sommerkål, persille, vårløk og gule epler. Passer til alt!

Skrevet

Jeg vil gjerne henge meg på den som spurte etter oppskrifter på dressinger. :jepp: Salatdressinger (gode sådan) er alltid kjekt å ha.....

Så; HIT ME!!! Give me oppskrifter!!! :lur:

Skrevet

Oooooh... Lure damene!

*skrive ned*

Nå skjønner jeg at mine salater ikke er noe særlig spennende, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...