Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Jeg feirer ikke 17. mai. Ikke fordi jeg ikke er glad for norsk frihet og grunnlov, men fordi jeg ikke liker selve feiringen, med masse folk, unger overalt og korpsmusikk. For ikke å snakke om russen. Og jeg har i grunnen fått enda mindre sans for det hele etter å ha lest ymse rasende reaksjoner mot at barn kan bruke hvilket flagg de vil på denne frihetens dag. Liker egentlig ingenting ved 17. mai, når en ser bort fra den opprinnelige grunnen til at det feires. Så jeg verken pynter meg eller går ut denne dagen, aller helst reiser jeg ut av landet om jeg kan. Noen flere som har det sånn? Må legge til at jeg elsker julen
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Jeg hadde nok ikke gidda å dratt til byen på 17.mai hvis jeg ikke hadde hatt unger. Men nå har jeg ikke noe valg, så da gjelder det å gjøre det beste ut av det, og det går greit det altså.
Gjest Lamia Lenis Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Jeg hater 17. mai, og alle andre dager da man tvinges til å være sosial. Julaften, nyttårsaften, 17. mai... Jeg holder meg helst hjemme.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 Jeg pleide heller ikke å feire 17. mai i mange år. Av samme grunner som TS nevner. Men nå har jeg en samboer med en sønn på 10 år. Da må vi se på han når toget tusler forbi, dra på skolen for å skvise oss til en halv ståplass på deling i kafeen på gymsalen, og deretter ta med gutten til sentrum for å se på russetog + + senere på dagen. Kan ikke si jeg koser meg, og har sånn cirka 159 andre ting jeg heller skulle gjort denne dagen. Men man tar på seg ei blid maske og gjør det beste ut av det for guttens skyld. Kunne heller tenke meg å markere dagen med å invitere venner (har ikke familie her vi bor utenom samboers sønn) på et godt måltid og litt hyggelig samvær hjemme. Får se om vi får til det i år etter at tog og slikt er unnagjort.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Jeg har et litt ambivalent forhold til dagen. På den ene siden er det lite trivelig å gå i tog i stiv nordvest, høre kjedelige taler ispedd hysjing på barna (og barna er jo grunnen til at de fleste av oss går på tilstelninger på 17. mai) og spise dårlige pølser. Men på den andre siden er det gøy å se at barna koser seg, og vi har en av verdens beste nasjonaldagsfeiringer, for i mange andre land feires dagen med militærparader og enda mer kjedelige taler enn her. Og grunnloven vår er verdt en liten feiring
Gjest Raptuza Skrevet 14. mai 2008 #7 Skrevet 14. mai 2008 I år gler eg meg litt for eg har invitert slekta på rømmegrøt heime hos oss. Det blir kos!
mona angelica Skrevet 14. mai 2008 #8 Skrevet 14. mai 2008 hei. jeg feirer 17 mai.. eller gjør det for meg selv :gjeiper: spiser masse is, kake og alt godt. også sitter eg hjemme og ser på tv eller en kul film. før da eg var lita pleide jeg å gå i tog og pynte meg. liker ikke å pynte meg lenger verken i 17 mai eller andre viktige dager. er heller ikke så sosial.. liker helst å være for meg selv. så i år blir det nok en feiring alone, hehe.
Gjest Casey Skrevet 14. mai 2008 #9 Skrevet 14. mai 2008 Noen flere som har det sånn? Må legge til at jeg elsker julen Jeg feirer ikke 17. mai så fremt ikke venner eller familie pusher på og inviterer til noe. Jeg feirer gjerne alt mulig annet de resterende dagene i året, men føler ikke for å flagge og stille i tradisjonelle klær på denne ene dagen i mai.
Gjest Gjest_ingrid_* Skrevet 15. mai 2008 #10 Skrevet 15. mai 2008 Har barn som ønskar å feire 17 mai, men er gift med en fra et europeisk land som synes at 17 mai er ekstremt nasjonalistisk, og indoktrinering av ungene. Han blir hjemme på 17 mai. Dette er vanskelig for meg. Blir flau når jeg møter kjente som spør hvor mannen min er. Det blir liksom forventet at alle skal være med på feiringen. Gruer skikkelig og har vondt i magen flere dager i forveien.Hadde det ikke vært for ungene hadde jeg ikke hatt et personlig behov for å delta.
hilli Skrevet 15. mai 2008 #11 Skrevet 15. mai 2008 Jeg feirer ikke 17.mai. Kommer sikkert til å gjøre det hvis jeg får barn en gang.
Amalie_85 Skrevet 15. mai 2008 #12 Skrevet 15. mai 2008 Har vel ikke feira 17mai på noen år nå. Men i år skal jeg være med på skolen til "ste"sønn og se på tog....men etterpå blir det hjem å lage noe god mat regner jeg med Men neste år regner jeg kanskje at vi kommer til å dra til byen å feire litt ved å se på tog o.s.v. siden vi da vil ha en liten en!
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2008 #13 Skrevet 15. mai 2008 Feirer ikke, og håper at et eventuelt barn ikke blir dradd inn i feiringshysteriet. Men klart, om det blir aktuelt så får jeg tutle meg avgårde med en haug soyapølser og tofuis
billie Skrevet 15. mai 2008 #14 Skrevet 15. mai 2008 Jeg feirer ikke 17 mai.. Annet enn hvis vi blir invitert på middag/kaker hos familie. Jeg er typen som styrer unna Oslo by på lørdager, og da sier det seg selv at Oslo på 17 mai er helvete på jord for meg. 17 mai, som veldig mange andre høytider er nok mest morro for unger.
Nigo-san Skrevet 15. mai 2008 #15 Skrevet 15. mai 2008 da sier det seg selv at Oslo på 17 mai er helvete på jord for meg. Ikke bare for deg! Men jeg innser at jeg er dømt til å stå i trengselen på Karl-Bloody-Johan de neste 18 årene. At isen koster 30 kr stykk, det er heliumballonger overalt, at sure kjerringer i bunad forsøker å rappe plassen din så fort du rikker deg en centimeter, og de ljomer av smånasjonalistiske sanger, er ikke min ide av en hyggelig dag. Men alt for barna. Alt for barna, ja.
Gjest Lacuna Skrevet 15. mai 2008 #16 Skrevet 15. mai 2008 Jeg holder meg unna når jeg kan... I år har jeg store planer om å bruke det meste av dagen på en prekær arbeidsoppgave, og bunaden henger sikkert fint i skapet til neste helg, da jeg skal i konfirmasjon.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2008 #17 Skrevet 15. mai 2008 Jeg har heller aldri likt 17 mai.Kanskje noe med at jeg alltid er veldig allergisk mot alt pollenet i mai!Når øyne og nese renner og man ikke klarer å snakke fordi man nyser hvert sekund så er ikke det første man har lyst til å ta på seg fine klær og gå rundt blant en haug med folk...hehe.Men 17 mai er så masete alle skal liksom ha det så koselig selv om kanskje de fleste egentlig bare vil være hjemme.Og de med barn "tvinges" til å være med når de skal gå i tog.17 mai handler nesten mer om å vise seg frem enn å feire en nasjonaldag.Og alle som drar frem bunaden og vagger rundt i den hele dagen.Jeg blir nesten sliten bare av å tenke på 17 mai...Flagg,tettpakket med folk,bunader,is og brus uff...
punkyB Skrevet 15. mai 2008 #18 Skrevet 15. mai 2008 Jeg kommer til å holde meg hjemme - er det fint vær tar jeg kanskje en sykkeltur. Har ikke barn så derfor har jeg ingen 'forpliktelser'. Kunne godt ha vært sosial den dagen men gidder ikke da det er så mye folk overalt :gjeiper: Den beste måten jeg har feiret 17.mai på er på Finse hvor man går i 17.mai tog på Hardangerjøkulen og drikker champagne
Gjest Ada Blûe Skrevet 16. mai 2008 #19 Skrevet 16. mai 2008 Jeg holder meg langt unna skrikende barn i barnetog og russ (som forsåvidt oppfører seg mye verre enn skrikende barn), jeg også. Jeg jobber som oftest på 17.mai og finner det mer meningsfullt å glede syke eldre på en dag som betyr mye for dem. Og stå høyt oppe på en ballkong og vinke er dessuten mye mer trygt med tanke på russen med vannpistol.
Alison Skrevet 16. mai 2008 #20 Skrevet 16. mai 2008 Jeg har barn og føler meg forpliktet til å delta i feiringen. Det er flott å se alle de festpyntede barna som går i tog, men når mine barn blir så store at de ikke lenger skal være med i barnetoget vil jeg nok bli hjemme. Kunne jeg velge fritt så kunne jeg tenkt meg å se på barnetoget på tv og enten invitert familien til oss eller dratt på besøk. Jeg tar gjerne på penklær, pynter med flagg, bjørkekvister og blomster. I tillegg vil jeg gjerne ha god mat og kaker, men kunne tenke meg å slippe all trengselen i byen. Jeg har i grunnen alltid vært veldig positiv til 17. mai feiringen. Det er først i år at jeg kjenner at jeg kunne tenkt meg en roligere feiring enn vanlig. Det kommer nok delvis av at det er spådd regn og kaldt i morgen. Å stå ute i flere timer og hutre og fryse er ikke det som frister mest.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå