Gå til innhold

Utlending i bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skal i norsk bryllup denne sommeren. Lurer på hva jeg skal ta på meg. Jeg synes bunader er sinnsykt vakkert og jeg har mulighet til å låne det. Men jeg er ikke norsk da. Passer det for en utlending å gå i bryllup i norsk bunad, eller blir det teit? Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Selvsagt kan du gå i bunad om du vil, jeg ser ikke noe problem med det i det hele tatt.

Skrevet

Selv om du ikke er norsk, har du kanskje norsk tilknytning på en eller annen måte. Dersom bunaden er fra det distriktet du bor (vil anta at du bor i Norge) synes jeg godt at du kan bære bunad.. Bunad er jo ei flott festdrakt... har selv bunad og er utrolig glad i den..... Om du i tillegg er gift med en fra Norge, ser jeg ikke noe galt i at du bærer bunad....

Gjest Tigress
Skrevet

Eg synest ikkje det er så viktig om du er utlending eller ikkje, men eg ville seie det er litt rart om du brukar ein bunad frå ein plass du ikkje har nokon tilknytning til. Det gjeld forresten for nordmenn også, meiner eg.

Skrevet

Det er så typisk norsk å være så veldig livredd for at "de andre" skal komme å ta fra oss nasjonalskattene våre... (jfr. diskusjonen om flagg i 17. mai toget).

Når vi kommer til andre land, så synes de innfødte i de andre landene at det er kjempestas om vi vil kle oss i deres klær, danse til deres musikk og spille på deres instrumenter. Faktisk trer de nærmest sine sarier, turbaner, ponchoer alle mulige slags rare drakter over oss, og aller helst vil de at vi skal kle oss i klærne som kommer fra akkurat deres distrikt, og ikke et hvilket som helst distrikt i landet vi besøker. Og når de ser oss i disse klærne som de har gitt oss, så blir de stolte - de omfavner oss og ser på oss som en av dem. Og alle er glade og spiser, drikker, danser, ler, synger og spiller sammen. Så enkelt kan det være.

Men ikke i Norge nei. For her skal utlendinger bøye seg i støvet og beundre vår kultur, våre tradisjoner, vår vakre natur - og de skal elske den råtne fisken vi serverer dem til middag, de gørrkjedelige kjøttkakene, den sære brunosten, og (den nydelige ;)) rømmegrøten. Så skal de legge seg paddeflate for lusekoftene våre (som stort sett er maskinstrikkede nå til dags), og beundre de øvrige souvernirene våre (som stort sett er produsert i Kina nå til dags) - og vi nordmenn skal smile og være stolte, og fortelle skumle historier om troll i skogen og tre meter snø i minus 40 kuldegrader om vinteren.

Men GUD FORBY om disse utlendingene skulle finne på å bære VÅRT flagg, eller enda verre: kle seg i VÅRE nasjonaldrakter, danse VÅRE danser eller spille VÅR musikk på VÅRE instrumenter. Her i Norge skal utlendinger bare beundre, og for all del ikke være en del av. Egentlig så skal ikke en gang nordmenn være en del av Norge - for hvis noen skulle bare våge å TENKE at de gjerne ville ha en bunad som kommer fra et distrikt hvor de slett ikke har hverken familie eller tilknytning - da skal vi jammen vise dem hvor skapet skal stå!!

Og så forstår ikke folk at folkekunsten, folkemusikken og folkekulturen som sådan er noe av det mest internasjonale som finnes. Den har reist fra land til land, fra håndverker til håndverker, fra kremmer til kremmer, gjennom tusenvis av år. Den typsike "åttebladsrosa" er til eksempel nesten mer utbredt i Afrika enn den er i Norge! Og tenker setesdølene egentlig over at skautene de bruker til draktene sine er russiske? Osv. osv. osv.

Før bunadpolitiet kom, så var folkedraktene våre hele tiden i utvikling - de utviklet seg i takt med mote, i takt med hvilke stoffer og materialer man hadde for hånden, hva den omreisende kremmeren kunne tilby etc. Folkedraktene våre var klær som man brukte hver dag på lik linje med jeans og genser som vi kjøper på Hennes og Maurits i dag.

Så kjære utlending: Vær så snill å kle deg i klærne våre. Hvorfor skulle du ikke det? Du er i Norge, og du viser oss en stor ære ved å kle deg i våre tradisjoner. På samme måte som vi viser utlendinger stor ære når vi kler oss i deres klær. (Men velg en folkedrakt, og ikke en bunad - folkedrakter er mye kulere enn bunadene* ;) ).

*Forskjell på folkedrakt og bunad: Folkedrakter har dype røtter i tradisjon, og har utviklet seg i takt med tiden gjennom flere århundrer. Bunader er drakter som er konstruert i nyere tid (på 1900-tallet), og mange av dem har svært liten forankring i tradisjoner. Etter min mening er bunadene sterkt preget av å være en "kunstig uniform", mens folkedraktene er "levende" plagg. Det var en veldig kjapp beskrivelse av hovedforskjell. Det er faktisk veldig mange nordmenn som ikke vet at de høyt elskede bunadene deres ikke er noe særlig mer enn et lokalt husflidslag som satte seg ned og tegnet og sydde litt en gang på 1950-tallet...

Dette var et laaangt hjertesukk fra Nelle som ikke får sove... :)

Gjest Gjest
Skrevet
Det er så typisk norsk å være så veldig livredd for at "de andre" skal komme å ta fra oss nasjonalskattene våre... (jfr. diskusjonen om flagg i 17. mai toget).

[...]

Men GUD FORBY om disse utlendingene skulle finne på å bære VÅRT flagg

Det er vel nettopp det at vi vil at de skal bære vårt flagg diskusjonen har gått ut på...

Skrevet
Det er vel nettopp det at vi vil at de skal bære vårt flagg diskusjonen har gått ut på...

:ler: Er det det? Jeg har ikke fulgt med på den debatten i det hele tatt, bare husker for noen år siden da det var en veldig debatt rundt at utlendinger ikke hadde like mye "rett" til å vifte med norske flagg som nordmenn etc. Huff, er ikke så greit å følge med... Et år var det en klasse i min hjemby som hadde besøk av sin svenske vennskapsklasse, og disse svenske barna fikk være med å gå i 17. mai toget. Noe av vitsen med at de skulle komme på besøk akkurat da var nemlig å få oppleve 17. mai i Norge, og de svenske barna hadde tatt med seg finklærne sine - og svenske flagg (de hadde fått beskjed om at "vi pynter oss, går i tog, og vifter med flaggene våre og roper hurra". Stakkars svenske barn, de syntes bare det var gøy å få være med - men sånt ramaskrik det ble etterpå! Jeg tenkte med meg selv - er dette virkelig noe å ta så på vei for? Jeg syntes det var koselig jeg, at svenskene ville være med på å feire dagen vår.

Skrevet
Hei,

Jeg skal i norsk bryllup denne sommeren. Lurer på hva jeg skal ta på meg. Jeg synes bunader er sinnsykt vakkert og jeg har mulighet til å låne det. Men jeg er ikke norsk da. Passer det for en utlending å gå i bryllup i norsk bunad, eller blir det teit? Hva synes dere?

Klart du kan bruke bunad!

Gjest antigartner
Skrevet
Eg synest ikkje det er så viktig om du er utlending eller ikkje, men eg ville seie det er litt rart om du brukar ein bunad frå ein plass du ikkje har nokon tilknytning til. Det gjeld forresten for nordmenn også, meiner eg.

Signerer denne!

Skrevet

Jeg hadde bare syns det var flott at du følte såpass sterk tilknytning til Norge at du ønsket å bruke en bunad!!

God for it!

Skrevet

Misforstått litt du...

Trådstarter, jeg syns det er flott om du bruker bunad, men gjerne en bunad fra et distrikt du føler tilhørighet til. :)

Skrevet
Misforstått litt du...

Trådstarter, jeg syns det er flott om du bruker bunad, men gjerne en bunad fra et distrikt du føler tilhørighet til. :)

Ja, jeg misforstod helt den der debatten angående 17. mai og flagg - har ikke fulgt med på den og bare antok hva den dreide seg om... :sjenert:

Men bortsett fra det er det vel kanskje noe fornuft i hva jeg sier angående utlendinger og norske "nasjonalskatter"... Iallfall sånn jeg har opplevd det litt... ;)

Skrevet

Helt enig, kjør i vei med bunad du! :rosasmil:

Skrevet

Enig med Tigress, klart du kan ha bunad. Men jeg er enig i at den bør være fra et distrikt du har tilhørighet til. (Men det synspunktet har jeg når det gjelder etnisk norske også.) Synes ikke en som kommer fra Hedmark og bosatt i Finnmark bør bruke setesdalsbunad f.eks. - hvis ikke vedkommende har røtter der da.

Skrevet

La meg påpeke at selv om Nelle ikke hadde fått helt med seg detaljene i årets "største og viktigste sak" ( :gjeiper: ) er det faktisk mye i det hun sier. Det er bare noen tiår siden "vi nordmenn" laget en heise debatt om hvorhvidt invandrerbarn (uff, for ett ekkelt og stemplende ord, men jeg har ikke noe bedre ord å bruke i denne sammenheng) skulle få gå i bunad i 17maitog, og det finnes dessverre fortsatt folk som står sterkt på sine meninger mot dette.

Men når det er sagt mener jeg at "vi nordmenn" er kommet veldig mye lengre i dag, og jeg synes ikke du skal la være å gå i bunad i et bryllup fordi en brøkdel av befolkningen enda ikke har forstått at innvandringen til Norge og innvandrernes ønske om å ta del i vår kultur er en gave, og ikke en byrde. Jeg er sikker på at du vil bære Norges nasjonaldrakt med mye mer respekt og stolthet for landet enn mange nordmenn. Og er du så uheldig at noen påpeker det (noe jeg tror og håper ikke kommer til å skje) får du si til dem at du ville satt sånn pris på om noen utenforstående ønsket å ta del i din opprinnelige kultur, og at du er ute etter å glede, ikke å provosere. Da får vi håpe du stopper kjeften på dem ;)

Skrevet (endret)

Bunaden er et festplagg så uansett om du er hvit, gul, brun eller rød så for all del bruk bunaden om du vil :) Det er bare staselig og vakkert :)

og hvis vi skulle si at ingen utlendinger skulle bruke nasjonaldrakten så ville det vært det samme som å si at adopterte heller ikke kunne bruke den, hvis de var født i et annet land enn norge ;) Det er en nasjonaldrakt og du er en del av Norges nasjon nå, så jeg ser ikke noe grunn til at du ikke skulle kunne bruke den :)

Endret av dinedama
Skrevet (endret)

Jeg er så lei bunadspolitiet som sier man kun skal bære bunad om man er derfra osv. Det blir så teit.

Bunad for meg skal bæres med stolthet, det viser nasjonalskatter, lokal historie og flott håndarbeid, lukseriøse stoffer og fantastiske smykker.

Mari Maurstad har 10 bunader og 1 samedrakt.

Alle kan ha på bunad, men sørg for å ha på alt det korrekte, ikke hopp over for eks sjal eller forkle. Ikke bruk feil farge på strømpene, eller gå i annet enn bunadsko. Den skal jo være komplett. Det er noe med helheten.

Man skal gjerne vite noe em kledningen da, for alle flokker seg rund å graver og spør. hihihihi Hvor den er fra, hva de forskjellige smykkene betyr, masse informasjon gjør oxo bunaden mer spesiell.

Det er tross alt ikke ett vanlig festantrekk.

Jeg synes det er modig og beundringsverdig at du gjerne kunne tenkt deg å brukt en slik drakt. Og jeg ville tro de fleste hadde satt umåtlig pris på det.

Jeg bruker å si at man skal gjøre det som gjør en glad så lenge man følger etikette.

Endret av Wonders
Gjest Cascabel
Skrevet

Når vi kommer til andre land, så synes de innfødte i de andre landene at det er kjempestas om vi vil kle oss i deres klær, danse til deres musikk og spille på deres instrumenter. Faktisk trer de nærmest sine sarier, turbaner, ponchoer alle mulige slags rare drakter over oss, og aller helst vil de at vi skal kle oss i klærne som kommer fra akkurat deres distrikt, og ikke et hvilket som helst distrikt i landet vi besøker. Og når de ser oss i disse klærne som de har gitt oss, så blir de stolte - de omfavner oss og ser på oss som en av dem. Og alle er glade og spiser, drikker, danser, ler, synger og spiller sammen. Så enkelt kan det være.

Men ikke i Norge nei. For her skal utlendinger bøye seg i støvet og beundre vår kultur, våre tradisjoner, vår vakre natur - og de skal elske den råtne fisken vi serverer dem til middag, de gørrkjedelige kjøttkakene, den sære brunosten, og (den nydelige ;)) rømmegrøten. Så skal de legge seg paddeflate for lusekoftene våre (som stort sett er maskinstrikkede nå til dags), og beundre de øvrige souvernirene våre (som stort sett er produsert i Kina nå til dags) - og vi nordmenn skal smile og være stolte, og fortelle skumle historier om troll i skogen og tre meter snø i minus 40 kuldegrader om vinteren.

Men GUD FORBY om disse utlendingene skulle finne på å bære VÅRT flagg, eller enda verre: kle seg i VÅRE nasjonaldrakter, danse VÅRE danser eller spille VÅR musikk på VÅRE instrumenter. Her i Norge skal utlendinger bare beundre, og for all del ikke være en del av. Egentlig så skal ikke en gang nordmenn være en del av Norge - for hvis noen skulle bare våge å TENKE at de gjerne ville ha en bunad som kommer fra et distrikt hvor de slett ikke har hverken familie eller tilknytning - da skal vi jammen vise dem hvor skapet skal stå!!

Og så forstår ikke folk at folkekunsten, folkemusikken og folkekulturen som sådan er noe av det mest internasjonale som finnes. Den har reist fra land til land, fra håndverker til håndverker, fra kremmer til kremmer, gjennom tusenvis av år. Den typsike "åttebladsrosa" er til eksempel nesten mer utbredt i Afrika enn den er i Norge! Og tenker setesdølene egentlig over at skautene de bruker til draktene sine er russiske? Osv. osv. osv.

Før bunadpolitiet kom, så var folkedraktene våre hele tiden i utvikling - de utviklet seg i takt med mote, i takt med hvilke stoffer og materialer man hadde for hånden, hva den omreisende kremmeren kunne tilby etc. Folkedraktene våre var klær som man brukte hver dag på lik linje med jeans og genser som vi kjøper på Hennes og Maurits i dag.

Så kjære utlending: Vær så snill å kle deg i klærne våre. Hvorfor skulle du ikke det? Du er i Norge, og du viser oss en stor ære ved å kle deg i våre tradisjoner. På samme måte som vi viser utlendinger stor ære når vi kler oss i deres klær. (Men velg en folkedrakt, og ikke en bunad - folkedrakter er mye kulere enn bunadene* ;) ).

*Forskjell på folkedrakt og bunad: Folkedrakter har dype røtter i tradisjon, og har utviklet seg i takt med tiden gjennom flere århundrer. Bunader er drakter som er konstruert i nyere tid (på 1900-tallet), og mange av dem har svært liten forankring i tradisjoner. Etter min mening er bunadene sterkt preget av å være en "kunstig uniform", mens folkedraktene er "levende" plagg. Det var en veldig kjapp beskrivelse av hovedforskjell. Det er faktisk veldig mange nordmenn som ikke vet at de høyt elskede bunadene deres ikke er noe særlig mer enn et lokalt husflidslag som satte seg ned og tegnet og sydde litt en gang på 1950-tallet...

Dette var et laaangt hjertesukk fra Nelle som ikke får sove... :)

Jeg bare bøyer meg elegant i støvet og sier meg hjertens enig!

Skrevet (endret)

Jeg er etnisk norsk, og jeg har forøverig 2 bunader, 10 pakistanske drakter, 4 egyptiske, og 1 marrokansk Khafdan. bruker disse når jeg føler det passer inn. Har masse venner fra hele verden, naturlig nok vil jeg jo oxo passe inn å være meg selv.

Endret av Wonders
Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Etnisk norsk eller utlending, så lenge en har tilknytning til stedet hvor bunaden kommer fra så er det overhode ikke noe problem. Men å bruke bunader som man ikke har noen som helst tilknyttning til blir feil, bunad er ikke et vanlig moteplagg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...