Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned mer?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Rådvill_*
Skrevet

I fjor begynte jeg på en mer bevisst linje mtp mat og trening. Siste halve året har jeg spist mer næringsrikt enn før jevnt over. Har ikke kuttet ut ALLE utskeielser, men spiser mer regelmessig og sunt, og jevnt over færre kalorier. Fikk gått gjennom kostholdet med en ekspert på treningssenteret, som sa det så bra ut i sammensetning og totalt kaloriinnhold per døgn.

I tillegg er jeg i "moderat aktivitet" 45 minutter daglig. Annen trening har vært vanskelig å få til i tillegg nå en periode, men har drevet styrketrening innimellom.

Saken er at jeg går ikke ned. Jeg er strammere fra "topp til tå", men jeg går ikke ned i klesstørrelse. Det er fortvilende, for jeg føler jeg har brukt tid og krefter på å få til varig endring (i motsetning til jojo-slanking). Endringene er muligens ikke radikale, men over tid er det såpass med endring i forhold til livet mitt før at jeg hadde foventet mer gevinst.

Er i 30 årene og har ca ti kilo å bli kvitt.

Hva kan være barrieren? Søvn? En biologisk tilstand? Psyke?

Noen som har mer inngående kunskap om dette enn meg/erfaring med livsstilsendring over tid?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det kan være mange årsaker, men den som er mest sannsynlig for meg (uten at jeg vet noe mer om deg enn det du har skrevet her) er at du har nådd et platå, og at du må endre litt på kostholdet ditt før du begynner å gå ned igjen.

Kroppen har nå blitt vant til det nye kostholdet og treningsmengden, og har tilpasset forbrenningen til det nye opplegget.

Faktum er at kroppen tviholder på det den trenger for å fungere godt!

Nå vet jeg ikke hvor stort kaloriunderskudd ditt kosthold er basert på, men hvis kaloriunderskuddet er for stort for kroppens behov (på grunn av aktiviteten), vil kroppen legge seg opp en reserve...

Det samme gjelder også hvis kalorimengden er riktig, men at kosten er ubalansert.

i beste fall vil vekten stå stille, i verste fall kan du legge på deg litt hvis dette er et faktum.

En liten endring er mest sannsynlig det som skal til for å få alt på skinner igjen.

Hvis du har et kosthold med et moderat kaloriunderskudd på 300-500 kcal, ville jeg prøvd å øke inntaket litt (50-100 kcal f.eks).

Det kan være nok med et ekstra mellommåltid med et eple, en banan eller lignende, men det hender også at det er kostsammensetningen som må justeres litt... noen nye ingredienser.. (hvis du bare bruker kylling, varier litt med litt rent rødt kjøtt... spiser du mye frukt, varier litt med noe mer nøtter, grønnsaker mm)

Skrevet
I fjor begynte jeg på en mer bevisst linje mtp mat og trening. Siste halve året har jeg spist mer næringsrikt enn før jevnt over. Har ikke kuttet ut ALLE utskeielser, men spiser mer regelmessig og sunt, og jevnt over færre kalorier. Fikk gått gjennom kostholdet med en ekspert på treningssenteret, som sa det så bra ut i sammensetning og totalt kaloriinnhold per døgn.

I tillegg er jeg i "moderat aktivitet" 45 minutter daglig. Annen trening har vært vanskelig å få til i tillegg nå en periode, men har drevet styrketrening innimellom.

Saken er at jeg går ikke ned. Jeg er strammere fra "topp til tå", men jeg går ikke ned i klesstørrelse. Det er fortvilende, for jeg føler jeg har brukt tid og krefter på å få til varig endring (i motsetning til jojo-slanking). Endringene er muligens ikke radikale, men over tid er det såpass med endring i forhold til livet mitt før at jeg hadde foventet mer gevinst.

Er i 30 årene og har ca ti kilo å bli kvitt.

Hva kan være barrieren? Søvn? En biologisk tilstand? Psyke?

Noen som har mer inngående kunskap om dette enn meg/erfaring med livsstilsendring over tid?

Det tar tid når man legger om livsstilen slik du har gjort. Men dette er også eneste riktige måte om du ønsker det skal holde seg på sikt. Har du drevet å slanket deg mye ville jeg tatt en blodprøve å sjekket om du har lavt stoffskifte. Det har jeg fått av slanking.

Jeg anbefaler deg å kutte ned 2-300 kcal til en periode, bare for å sjekke om du faktisk spiser litt for mye. Men tenk på de positive endringene du har gjort. Du er trent og sunn og frisk. Det bør telle mer enn kg. Men likevel skjønner jeg deg utrolig godt. Meld deg inn i vektklubben og tell kalorier. Noen ganger får man i seg mer mat enn man egentlig tror. Det er utrolig fort gjort.

Å noen (veldig få) spiser for lite og har havnet på sparing.

Gjest Mor fra en annen tråd
Skrevet
Å noen (veldig få) spiser for lite og har havnet på sparing.

Det er nok ikke så få som en skulle tro hvis jeg skal tro på de kostveilederne (ernæringsfysiologene) jeg har snakket med... de sier at selv om kunnskapen om kosthold generelt sett er stor, er kunnskapen om metabolisme generelt liten.

Hvor mange er det ikke som sier: "jeg spiser nesten ingenting, men likevel går jeg ikke ned i vekt!"?

De aller fleste som sier dette har nok et større inntak enn de tror, men en god del av dem har rett: de har et for lavt energiinntak, og det fører til enten stagnasjon i vektnedgang eller vektoppgang.

Jeg kan ta min datters tall, for de har jeg foran meg her nå siden jeg akkurat har endret kostplanen hennes.

Hun har et hvilestoffskifte på noe over 1200 kcal, og med en lav hverdagsaktivitet har hun et basisbehov på ca 1600 kcal i døgnet for å holde vekten.

Ut over dette har hun organisert trening 3 dager i uken, trener mage, rygg og armstyrke her hjemme 2 dager i uken, og spiller kamper ca annenhver helg fra september til mai.

Dette gir henne et totalt energibehov på 1900-2100 kcal pr dag, altså et snitt på 2000 (moderat akrivitet).

Ved et jevnlig kaloriunderskudd på inntil 10% holder hun vekten nogenlunde greit, og med et jevnlig kaloriunderskudd på 10-20% går hun noe ned i vekt (som forventet)

MEN ved et jevnlig kaloriunderskudd på mer enn 20% går hun opp i vekt, og da kan hun øke relativt kraftig på kort tid.

Hun har altså et "vindu" på 400 kcal som hun må holde seg innenfor for ikke å øke vekten...

Nå er hennes "vindu" veldig lite p.g.a pubertet/hormoner osv, men prinisippet er der.

Jeg har ikke mine tall foran meg akkurat nå, men jeg har et "vindu" på 600-700 kcal for ikke å øke vekten.

Holder jeg meg innenfor dette "vinduet" vil jeg enten holde vekten stabil eller gå ned, beveger jeg meg utenfor "vinduet" den ene eller andre veien øker vekten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...