Gå til innhold

Medlemskap i Norsk Schanuzer Bouvier Klubb

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Gir medlemskap i NSB eller andre raseklubber automatisk medlemkap i Norsk Kennel Klubb? Eller må man betale en ekstra kontigent for dette? Har kikket på NSB sine web-sider, virker som man også blir medlem i NKK men det står ikke spesifikt. Skulle gjerne visst det før jeg melder meg inn.

Som medlem i NSB og NKK (under samme kontigent) har man da tilgang til dogweb for alle raser eller kun rasene under NSB?

Og er det verdt å betale for medlemskap i NSB/NKK for å få tilgang til Dogweb for å sjekke oppdretters hunder før jeg kjøper? Skal ikke kjøpe hund og delta på aktiviteter før til neste år men har er i kontakt med noen oppdrettere og synes det ville være greit å sjekke helsen på Dogweb før jeg kontakter dem.

Eller er det slik med oppdrettere under NSB har like strenge regler som f.eks Bernersennen hvor alle avkom skal sjekkes og tisper diskvalifiseres fra avl om de har x antall HD avkom? (øyesykdommer jeg tenker på for schnauzere).

Videoannonse
Annonse
Gjest Lacuna
Skrevet

Vi er medlem i den lokale hundeklubben, og er i hvertfall automatisk medlem i NKK, og får hundesport i posten, blant annet. Så dersom klubben er tilknyttet NKK, burde det samme gjelde den klubben.

Skrevet

Fant svar på NKK sine sider:

Dersom du har lyst til å bli medlem, må du melde deg inn i en hundeklubb, selv om hunden din allerede er registrert med stamtavle i NKK.

Men vil fortsatt gjerne ha feedback på behovet for Dogweb før jeg velger oppdretter?

Gjest Lacuna
Skrevet

Der kan jeg ikke hjelpe. Vi har jakthund, og der kreves det jo både utstillingspremiering og jaktprøvepremiering av begge foreldre, og dette er jo en slags dobbel kontroll, og oppdretter fant vi via bekjentskaper (med "berømte" foreldre).

Har du hørt på Canis? Det er jo et rent hundeforum, så der burde det finnes folk som har peiling også på slike spørsmål.

Gjest Gjest
Skrevet
Der kan jeg ikke hjelpe. Vi har jakthund, og der kreves det jo både utstillingspremiering og jaktprøvepremiering av begge foreldre, og dette er jo en slags dobbel kontroll, og oppdretter fant vi via bekjentskaper (med "berømte" foreldre).

Har du hørt på Canis? Det er jo et rent hundeforum, så der burde det finnes folk som har peiling også på slike spørsmål.

Takk, skal registrer meg der. Vet du om hundeliteratur.no fortsatt eksisterer? Linken fra NKK fungerer ikke og kunne godt tenke meg å finne en slik "hundebokklubb".

Gjest Lacuna
Skrevet
Takk, skal registrer meg der. Vet du om hundeliteratur.no fortsatt eksisterer? Linken fra NKK fungerer ikke og kunne godt tenke meg å finne en slik "hundebokklubb".

Se her. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Se her. :)

Får du opp siden? PC'n min prøver å laste siden, ser den 1-2 sekunder så kommer det opp en feilmelding som sier at siden ikke eksisterer lengre??

Gjest Lacuna
Skrevet
Får du opp siden? PC'n min prøver å laste siden, ser den 1-2 sekunder så kommer det opp en feilmelding som sier at siden ikke eksisterer lengre??

Ja, jeg hadde ingen problemer (testet på nytt). Har du prøvd forskjellige nettlesere?

Skrevet
Gir medlemskap i NSB eller andre raseklubber automatisk medlemkap i Norsk Kennel Klubb? Eller må man betale en ekstra kontigent for dette? Har kikket på NSB sine web-sider, virker som man også blir medlem i NKK men det står ikke spesifikt. Skulle gjerne visst det før jeg melder meg inn.

Ja, du blir automatisk medlem i NKK.

Som medlem i NSB og NKK (under samme kontigent) har man da tilgang til dogweb for alle raser eller kun rasene under NSB?

Alle raser. Hvilke raser som skal komme på autosøket ditt velger du selv.

Og er det verdt å betale for medlemskap i NSB/NKK for å få tilgang til Dogweb for å sjekke oppdretters hunder før jeg kjøper? Skal ikke kjøpe hund og delta på aktiviteter før til neste år men har er i kontakt med noen oppdrettere og synes det ville være greit å sjekke helsen på Dogweb før jeg kontakter dem.

Jeg synes det er et fint redskap i alle fall.

Eller er det slik med oppdrettere under NSB har like strenge regler som f.eks Bernersennen hvor alle avkom skal sjekkes og tisper diskvalifiseres fra avl om de har x antall HD avkom? (øyesykdommer jeg tenker på for schnauzere).

Avlskriteriene for schnauzer og bouvier ligger på nsbk.org. Alle schnauzerne skal øyelyses fri, mellom og riesen skal røntges fri bl a. Det er også krav om utstillingspremiering for at kullet skal godkjennes av klubben.

Gjest Gjest
Skrevet
Alle schnauzerne skal øyelyses fri, mellom og riesen skal røntges fri bl a. Det er også krav om utstillingspremiering for at kullet skal godkjennes av klubben.

Takk for svar.

Men hva med avkom? Dersom begge foreldre er recessiv så kan valpene ha sykdommen selvom foreldrene er klarere. Eller finnes det DNA tester?

Skrevet
Takk for svar.

Men hva med avkom? Dersom begge foreldre er recessiv så kan valpene ha sykdommen selvom foreldrene er klarere. Eller finnes det DNA tester?

Nei, man kan ikke teste om foreldredyrene er bærere så man må bare se på resultater bakover i linjene.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, man kan ikke teste om foreldredyrene er bærere så man må bare se på resultater bakover i linjene.

Så tidligere kull vil registreres under tispen? I så fall har man jo en rimelig pekepinn dersom tispa og hannen har blitt brukt før.

Skrevet

Du finner avkom etter både tispe og hann på Dogweb. I tillegg kan du gå bakover i stamtavlen og se på kull fra mormor, farfar, oldemor osv, sånn at du kan se om det finnes anmerkninger andre steder i linjene.

Gjest Gjest
Skrevet

Ok, da melder jeg meg inn. Tusen takk for hjelpen.

Skrevet

Bare hyggelig. Har du andre schnauzerrelaterte spørsmål så skal jeg prøve og svare så godt jeg kan :)

Gjest Gjest
Skrevet
Bare hyggelig. Har du andre schnauzerrelaterte spørsmål så skal jeg prøve og svare så godt jeg kan :)

Tusen takk for det. Skal snik kikke på dvergschnauzere på treff den 7 juni, gleder meg.

Skrevet
Tusen takk for det. Skal snik kikke på dvergschnauzere på treff den 7 juni, gleder meg.

Der blir det vel liv og leven tenker jeg. Har to sorte dverger selv, holder ikke med en ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Der blir det vel liv og leven tenker jeg. Har to sorte dverger selv, holder ikke med en ;)

Regner med at det blir liv. Mannen fantaserer om nr 2, men jeg tror det holder lenge med 1 i den minste noen år.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Burde jeg ikke ha motttatt innbetalingsblanketten nå?

Skrevet

Giroen blir utsendt av NKK, og det kan ta litt tid. Men du kan sende schnauzerklubben en mail og spørre om de har registrert deg dersom du ikke har hørt noe fra dem i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...