Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Nå blir det ingen bønn: Barn fra fire år og oppover skal i barnehagen, sier SV. Der får de obligatorisk, gratis skoletilbud til 700 millioner kroner i året. Er dette greit? Burde ikke folk få bestemme dette selv? Burde man ikke heller pusse opp skolene og få inn bedre lærere? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=532646
Gjest StockDama Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Er dette greit? nei Burde ikke folk få bestemme dette selv? ja Burde man ikke heller pusse opp skolene og få inn bedre lærere? det burde man virkelig. Dette er bare mer tøv fra en tøvete regjering...
Gjest *Mim* Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Jeg synes det er bra. Hvis det blir gjennomført på en god måte.
Tabris Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 Dette er jeg helt uenig i. Jeg synes det er hårreisende om man skal tvinge barn til å bli institusjonalisert fra de er fire år gamle. Skal foreldrene miste retten til selv å bestemme om de vil være hjemme med barna i stedet for å ha dem i barnehage? Skremmende!
Gjest *Mim* Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Det er snakk om et obligatorisk førskoletilbud året før de begynner på skolen, ikke en tvungen heltidsplass til alle fireåringer. Det viser seg at barn som ikke har gått i barnehage, gjennomsnittlig gjør det dårligere på skolen (jada, er sikker på at det finnes hederlige unntak her på KG og andre steder). Nå er det heldigvis blitt mer fokus på å sette igang tiltak mot språk- og lesevansker på et tidlig stadium, det tror jeg bare er bra. Antagelig vil man fange opp noen tidligere. De aller fleste barn i Norge går i barnehage før de begynner i første klasse. Det er snakk om å gi dem et tilbud, og det synes jeg bare er bra. Tenk på hvor ivrige de små er etter å lære!
Tabris Skrevet 14. mai 2008 #6 Skrevet 14. mai 2008 Jeg er helt for å gi dem et tilbud. Men dette er ikke et tilbud, det er tvang. Det blir to forskjellige ting. Hvis det er fra de er fire år, så blir det vel to år?
Honey Bee Skrevet 14. mai 2008 #7 Skrevet 14. mai 2008 På en måte ser jeg at det kan være bra.Det er mange barn som burde hatt litt tid i barnehage før de begynner på skolen.Særlig innvandrerbarn og barn av ressurssvake foreldre.Det er tøft og de faller fort utenfor hvis de ikke har lært sosialisering hjemme.Det er jo ikke lenger slik at man har store nettverk med hjemmeværende venner lenger.Gikk hjemme med datteren min i nesten 3 år.Hun brukte lang tid på å trives med de andre barna.Var litt bekymret en periode både for det og for språket hennes.Det gikk seg heldigvis til På den annen side så er jeg enig med det til å ha rett til å velge selv.Tror SV har en drøm om å innføre dette av gode grunner,men det blir tatt på feil måte.Akkurat som da Djupedal dreit seg ut med barnehage uttalelsene sine for en tid tilbake.At barnehagen er viktig for barn i dagens samfunn er det ihvertfall ingen tvil om!!
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 14. mai 2008 #8 Skrevet 14. mai 2008 Min eldste sønn fikk aldri plass i barnehage, og det gjorde at han hang litt etter på skolen. Ikke skolearbeidsmessig men i forhold til venner, for han kjente ikke så mange da han begynte på skolen og mange av de andre hadde gått i barnehage sammen. Det var litt vanskelig for en sjenert gutt men det gikk seg heldigvis til etter hvert. Men jeg skulle ønsket at han hadde fått gått i barnehage først for det hadde gjort skolestarten lettere for han.
Gjest *Mim* Skrevet 14. mai 2008 #9 Skrevet 14. mai 2008 Jeg er helt for å gi dem et tilbud. Men dette er ikke et tilbud, det er tvang. Det blir to forskjellige ting. Problemet er at de som trenger tilbudet aller mest, ofte ikke nås. Om man ønsker å gi førskoleundervisningen hjemme, er det sikkert mulig å søke fritak. Det hadde i alle fall vært positivt med et ytterligere pedagogisk tilbud i barnehagene her. Hvis det er fra de er fire år, så blir det vel to år? Det er snakk om året før skolestart. De yngste kan være fire år da.
Transmogrifier Skrevet 14. mai 2008 #10 Skrevet 14. mai 2008 På en måte ser jeg at det kan være bra.Det er mange barn som burde hatt litt tid i barnehage før de begynner på skolen.Særlig innvandrerbarn og barn av ressurssvake foreldre.Det er tøft og de faller fort utenfor hvis de ikke har lært sosialisering hjemme.Det er jo ikke lenger slik at man har store nettverk med hjemmeværende venner lenger.Gikk hjemme med datteren min i nesten 3 år.Hun brukte lang tid på å trives med de andre barna.Var litt bekymret en periode både for det og for språket hennes.Det gikk seg heldigvis til Jeg liker ikke SV. Men de har et poeng. Hjernen er på sitt mest plastiske tidlig i utviklingen. Unger burde begynt med å lære seg å lese mye tidligere, gjerne også regning.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #11 Skrevet 14. mai 2008 SV vil vel helst ha en lekeskole, får de det som de vil så blir det barnehage helt frem til videregående...
Gjest Frk Åberg Skrevet 14. mai 2008 #12 Skrevet 14. mai 2008 På en måte ser jeg at det kan være bra.Det er mange barn som burde hatt litt tid i barnehage før de begynner på skolen.Særlig innvandrerbarn og barn av ressurssvake foreldre.Det er tøft og de faller fort utenfor hvis de ikke har lært sosialisering hjemme. Jeg tror du har rett i det. Det er kanskje nettopp de som er mest hjemme med mor som trenger sosialiseringen mest i utgangspunktet. Derfor er jeg tilbøyelig til å være for tvang i dette tilfellet. Når barnet er fire år gammelt, har det allerede fått noen rolige år hjemme med mor om man ønsker det, så det er ikke snakk om å tvinge babyer ut i barnehage. Jeg mener derfor at man fortsatt har en del valgmulighet.
Gjest Lilleulv Skrevet 14. mai 2008 #13 Skrevet 14. mai 2008 Synes det er greit jeg. Synes det er viktig at barn får bli selvstendige og gå i barnehage! Alt for mange foreldre gjør barna en bjørnetjeneste ved å være hjemme med ungen frem til den begynner på skolen, og barna har da gått glipp av viktig sosialisering mens de andre har gått i barnehage. Passet en unge en gang som ikke hadde gått i barnehage. Synes synd på den ungen jeg. Den bar preg av at den hadde vært mye med voksne, oppførte seg rart rundt andre barn, og i bursdagsselskapet hennes kom det bare voksne!! :O
Karmela Skrevet 14. mai 2008 #14 Skrevet 14. mai 2008 (endret) Jeg ser poenget med at barn lærer bedre og mer, dess yngre de er, men dette er jo bare innføring av skole for fireåringer. Førskolen forsvant i 1996, men nå vil de ha den tilbake igjen? Fireåringer er ganske små, og i så fall bør det bare være et par dager i uken for å bli kjent med de andre barna. De skal nok få gå nok på skole. Det provoserer meg at SV igjen skal tvinge familier til ting. Tredelt permisjon, obligatorisk barnehage, hva blir det neste? Nei, la familiene få gjøre som de vil, de bør få ha retten til å velge selv. Og de som mener at innvandrerbarn bør ha obligatorisk barnehage - tull mener jeg. De familiene bør ha like stor råderett som alle andre, og etter vettet mitt så har de en sterk familieverdi som absolutt flere andre norske familier burde ta til seg - familie foran karriere. Nei til tvangsinstitusjonalisering, ja til egenbestemmelse! Endret 14. mai 2008 av Karmela
Gjest Frk Åberg Skrevet 14. mai 2008 #15 Skrevet 14. mai 2008 Og de som mener at innvandrerbarn bør ha obligatorisk barnehage - tull mener jeg. De familiene bør ha like stor råderett som alle andre, og etter vettet mitt så har de en sterk familieverdi som absolutt flere andre norske familier burde ta til seg - familie foran karriere. Nei til tvangsinstitusjonalisering, ja til egenbestemmelse! Det er fint med familieverdier, men jeg syns samtidig det er veldig viktig at barna integreres i samfunnet fra tidlig av. De må forholde seg til resten samfunnet på et tidspunkt, og da mener jeg at det er lurt å starte tidlig. Barnehage noen dager i uka mens mor er på norskkurs syns jeg er en god løsning.
Tabris Skrevet 14. mai 2008 #16 Skrevet 14. mai 2008 Jeg er helt for at barn begynner å lære mer fra de er små av - det er jo det som regel barndommen er til for. Det jeg ikke liker, er institutisjonaliseringen. Det er ille nok med de som velger å ha barn i barnehage fra de er ett år gamle, om man ikke skal ha obligatorisk førskole fra de er fire år gamle også. Da vil samfunnet ta seg av mer og mer av barneoppdragelsen i stedet for foreldrene, noe jeg ikke er særlig glad i.
Gjest Lilleulv Skrevet 14. mai 2008 #17 Skrevet 14. mai 2008 Det er ille nok med de som velger å ha barn i barnehage fra de er ett år gamle Har man noe valg?
Tabris Skrevet 14. mai 2008 #18 Skrevet 14. mai 2008 Har man noe valg? Jeg skal ikke våge å påstå at jeg vet bedre enn de som har små barn i barnehagen hvilket valg de har, men jeg vil tro det mange ganger dreier seg om prioriteringer.
Karmela Skrevet 14. mai 2008 #19 Skrevet 14. mai 2008 Har man noe valg? Nei, det har man som regel ikke, og det er trist. Nå er det kun de som har råd som kan være hjemme med barna sine, og det er vel egentlig helt motsatt av samfunnet SV ønsker å skape. Å få være hjemmeværende med barnet sitt har blitt en overklasseprivilegium egentlig. De fleste har ikke råd til å lene seg på bare en inntekt.
Gjest Lilleulv Skrevet 14. mai 2008 #20 Skrevet 14. mai 2008 Jeg skal ikke våge å påstå at jeg vet bedre enn de som har små barn i barnehagen hvilket valg de har, men jeg vil tro det mange ganger dreier seg om prioriteringer. For jeg vet allerede nå at jeg ikke kommer til å ha lyst til å sende mitt barn i barnehagen når han er 1 år. Så tidlig!!! Men hvilket valg har jeg... jeg må jo på jobb igjen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå