Gå til innhold

Egenmelding sykt barn

Yatzy

Anbefalte innlegg

Må jeg ha bekreftelse fra legen dersom jeg skal være hjemme med datteren min i fem dager? Jeg må ha sykemelding dersom jeg selv skal være hjemme i mer enn tre dager, det vet jeg. icon_confused.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei.

I allefall på min arbeidsplass må vi ha bekreftelse fra legen hvis sykefraværet blir mer enn 3 dager, selv om det gjelder barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Du kan ha tre egenmeldingsdager, legeerklæring fra den fjerde dagen. Dette står i folketrygdloven § 9-7. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ingen av svarene du har fått er korrekte, du har rett til å være 10 dager hjemme iforbindelse med barns sykdom i året uten noe som helst form for legeerklæring. Og 20 dager dersom du er alenemor.

Dette gjelder barn opp til 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Så vidt jeg kan se spør Yatzy om hun må ha legeerklæring når hun skal være hjemme i fem dager. Reglene er helt lik de reglene som gjelder for egen sykdom.

Sitat fra folketrygloven § 9-7 se tredje avsnitt:

"§ 9-7. Dokumentasjon av sykdom

For at arbeidstakeren skal få rett til omsorgspenger fra arbeidsgiveren, må barnets eller barnepasserens sykdom dokumenteres med egenmelding eller legeerklæring.

Med egenmelding menes det at arbeidstakeren uten å legge fram legeerklæring melder fra til arbeidsgiveren om at fraværet skyldes sykt barn eller syk barnepasser.

Arbeidstakeren kan gi skriftlig eller muntlig egenmelding for de første tre kalenderdagene i hvert enkelt tilfelle. Fravær fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiveren kreve at barnets eller barnepasserens sykdom blir dokumentert med legeerklæring.

For at arbeidstakeren skal få rett til omsorgspenger fra trygden må barnets eller barnepasserens sykdom dokumenteres med legeerklæring.

Bestemmelsene i §§ 8-7 andre ledd og 8-27 første ledd bokstav b gjelder tilsvarende."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg mener fortsatt at de 10 dagene man har i forbindelse med barns sykdom kan være uten dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LoisLane

Det er riktig at man har rett til 10 dager, men hvis man må ha mer enn tre dager sammenhengende, må man ha legeerklæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurimalla: Er det klippet ut av regelverket? I såfall så står det at arbeidsgiver KAN kreve sykemelding når fraværet strekker seg utover tre dager. Min gjorde ikke!!!

Altså så er "MÅ" helt feil. Men man bør skaffe seg det i tilfelle arbeidsgiver likevel krever det, noe han altså KAN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

det kommer helt an på arbeidsgiveren din. jeg har aldri trengt å ha sykemelding for å være hjemme med bare - men så har dette skjedd 2 ganger på 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min måtte ha legeerklæring fra legen når det gikk over 3 dager. Dette gjelder barn og barnepasser og.

Man har rett til 10 dager i året ja, men man MÅ ha legeerklæring hvis det går mer enn 3 dager. Har selv vært ute for det der, så jeg vet hva jeg snakker om.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva om man er borte fredag og mandag. Må man da ha sykmelding. Gjelder lørdag og søndag da som vanlig arb. dager.

Det har jeg nettopp fått beskjed av min arb.giver om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Som flere her så riktig har påpekt så er det arbeidsgiver som bestemmer om han skal ha legeerklæring etter tre dager eller ikke. Min erfaring er at de aller fleste arbeidsgivere ønsker legeerklæring etter tre dager. Dersom arbeidsgiver sier at han skal ha legeerklæring etter tre dager (både ved egen sykdom eller barns sykdom), må du levere den ellers kan han holde tilbake stønaden.

Arbeidsgiver kan kreve legeerklæring ved sykdom som strekker seg over tre kalenderdager (altså inkl lørdag og søndag). Hvis man er syk fredag må man levere legeerklæring dersom man er syk mandag også.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...