Gå til innhold

Drueplante :)

Epona

Anbefalte innlegg

Har en drøm om å få til en drueplante! Er det noen som har prøvd, og lykkes? Noen tips..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to druetrær i drivhuset.

Skjærer de ned hver høst og har druer i massevis hvert år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal plante drueplante på friland tenkte jeg bare jeg kommer så langt. Det er mange forskjellige slag å velge i og det kommer litt ann på hvor i landet du bor om de vil trives uten å være i drivhus. Jeg bor i H2 så her skal det gå greit.

http://home.online.no/~l-bentel/

Her står det mye om forskjellige sorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg husker at min fars onkel, som reiste mye og var glad i å pusle i hagen, kom hjem med en drueplante en gang. Den bodde i drivhuset - og produserte kjempesure, små druer. Det må vel ha vært 25-30 år siden - og det er nok mer vanlig med sånne eksotiske innslag her hjemme nå ;)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barelillemeg

Vi venter druer i hagen for første gang i år, men disse blir uansett veeeeldig sure, for det er altfor trekkfullt der de står...

Det er lurt å legge druer i et skrått parti langs bakken, over en fjellskrent/stor stein, eller lignende, slik at de er beskyttet mot vind og får varme fra steinen den ligger mot når sola står på.

Ellers er druer lette å ta 'stikling' av. Kutt opp en gren med en knote på hver bit og sett det i en melkekartong hver med jord. Når det er kommet 3 skudd på pinnen så er det gode røtter! Vi plantet ut sent på sommeren, og 'pinnene' klarte seg fin over vinteren (bor på sørvestlandet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fulgte med en fin artikkel om druer i avisen her om dagen, i boligavisen.

Der var en oversikt over sorter som tåler vårt klima bra.

Det er også linket videre til linken jeg la ut over.

Hasansky Sladski

Skandia

Guna

Solaris

Somerset seedless

Zilga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...