Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Vi holder på å forberede til å selge huset vårt. Vi kjøpte noen DYRE krukker som var fine å ha utenfor. Den som nå er ødelagt kostet 800kr. De ble kjøpt for fire dager siden, og nå nettop kom naboungen på 7 år og sa at kompisen hadde gått på den! og den veltet og knuste selvfølgelig. Jeg kjente jeg ble dritsur, men hva hjelper det egentlig å kjefte på han? Hadde krukke kostet 99kr hadde jeg ikke brydd meg... Men nå kostet denne 800 da!!!! Hva kan jeg gjøre? Bør foreldrene dekke krukka sin verdi? Jeg vet JEG ville gjort det, men hva mener dere? Jeg har ikke barn enda, derfor lurer jeg...
birma Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Fant denne, og den forklarer ganske greit: Erstatning For å klippe litt: "Lov om skadeserstatning har egne paragrafer som regulerer barns og foreldres erstatningsansvar. Det er særlig to forhold som kan gi erstatningsansvar: # Gjør barna hærverk, altså skader noe med vilje og er store nok til å forstå at dette er galt, blir barnet selv erstatningspliktig. # Viser foreldrene grov mangel på tilsyn, blir de erstatningspliktige. Men hvis de ikke er klar over hva barna holder på med, vil de normalt ikke bli erstatningspliktig for egen uaktsomhet."
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #3 Skrevet 13. mai 2008 Foreldrene er ikke juridisk forpliktet til å dekke skaden, men jeg ville definitivt ha gjort det likevel.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #4 Skrevet 13. mai 2008 Hm, så da var det vel jeg som var idiot da som kjøpte disse krukkene i den tro at de fikk stå i fred.... Nei, det er vel ingenting jeg kan gjøre, men jævlig irriterende!!!! Er det ikke typisk da.... Jeg tviler på at det var med vilje. Det er ingen drittunger dette, og det er jo forsåvidt bra da....
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #5 Skrevet 13. mai 2008 Vurderer nå om jeg skal sende mannen til butikken og klage på den. Si at den ble ødelagt i bilen hjem eller noe. Og at vi ikke har kommet oss til butikken før nå. Ble kjøpt for fire dager siden..... Vet det ikke er helt moralsk riktig men det sparer mye irritasjon, og det var tross alt mye penger. Så den burde vel strengt tatt tåle å velte....
Alice Ayres Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Tror ikke det vil bli lett å få foreldrene til å erstatte den krukka, da du ikke har noen vitner til episoden som teller. Du kan jo forsøke, men det blir bare ord mot ord. Og jeg tror ikke foreldrene til ungen vil sette pris på henvendelsen din, men du skal jo flytte.
Alice Ayres Skrevet 13. mai 2008 #7 Skrevet 13. mai 2008 Vurderer nå om jeg skal sende mannen til butikken og klage på den. Si at den ble ødelagt i bilen hjem eller noe. Og at vi ikke har kommet oss til butikken før nå. Ble kjøpt for fire dager siden..... Vet det ikke er helt moralsk riktig men det sparer mye irritasjon, og det var tross alt mye penger. Så den burde vel strengt tatt tåle å velte.... Så du skal lyve? Det du beskriver er ikke stort bedre enn å stjele.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #8 Skrevet 13. mai 2008 Ja, men det er ikke bedre å ikke betale for skader ungen din gjør heller... Jeg skrev jo at jeg vet det ikke er moralsk riktig. Men vet du, jeg har ikke så enormt dårlig samvittighet jeg... Folk snylter på forsikringen sin heeeele tiden. Og jeg mener faktisk at ei så dyr krukke bør tåle å velte. Syns ikke du også det? Jeg har heller ikke sagt at det blir jeg gjør det. Jeg skriver at jeg VURDERER det... Det er en meget vesentlig forskjell...
Gjest Pet Skrevet 13. mai 2008 #9 Skrevet 13. mai 2008 Unger er vimsete og mangler kroppskontroll, sånn er det bare. Nettopp nå syklet en 6-7-åring rett inn i en garasjeport rett utenfor her og hyle og bar seg som om han var døden nær. Så lenge unger ikke ødelegger ting med vilje, synes jeg det skal settes på tabbekvoten. 800 kr er ikke sååå mye, synes jeg, men du kan jo snakke med foreldrene for å finne ut hva de mener om saken. Er det ting i mange tusenkronerklassen det er snakk om, stiller saken segannerledes. Jeg hadde ikke satt ut ting jeg ikke kunne erstatte der hvor det ferdes barn. Unger er unger
Gjest Reka Skrevet 13. mai 2008 #10 Skrevet 13. mai 2008 Unger er vimsete og mangler kroppskontroll, sånn er det bare. Nettopp nå syklet en 6-7-åring rett inn i en garasjeport rett utenfor her og hyle og bar seg som om han var døden nær. Så lenge unger ikke ødelegger ting med vilje, synes jeg det skal settes på tabbekvoten. 800 kr er ikke sååå mye, synes jeg, men du kan jo snakke med foreldrene for å finne ut hva de mener om saken. Er det ting i mange tusenkronerklassen det er snakk om, stiller saken segannerledes. Jeg hadde ikke satt ut ting jeg ikke kunne erstatte der hvor det ferdes barn. Unger er unger bra innlegg!
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #11 Skrevet 13. mai 2008 Tror ikke det vil bli lett å få foreldrene til å erstatte den krukka, da du ikke har noen vitner til episoden som teller. Du kan jo forsøke, men det blir bare ord mot ord. Og jeg tror ikke foreldrene til ungen vil sette pris på henvendelsen din, men du skal jo flytte. Ord mot ord? Normale mennesker nekter vel ikke for at dette har skjedd? Hvis det hadde vært mine barn hadde jeg betalt med glede. Det skulle bare mangle. Å lyve til butikken bør du absolutt ikke gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #12 Skrevet 13. mai 2008 Huff, jeg gidder ikke ta opp dette med foreldrene jeg. Kjenner dem ikke.... Kjøper blikk neste gang, hehe...
Alice Ayres Skrevet 13. mai 2008 #13 Skrevet 13. mai 2008 Ord mot ord? Normale mennesker nekter vel ikke for at dette har skjedd? Hvis det hadde vært mine barn hadde jeg betalt med glede. Det skulle bare mangle. Å lyve til butikken bør du absolutt ikke gjøre. Ja, ord mot ord. Foreldre kan være fryktelig sære når det gjelder ungene sine. Jeg vet selv at jeg blir ulogisk i forsvarsposisjon hvis noen kommer med kritikk mot barna mine - berettiget eller ei. Det er mang et vennskap som har gått føyken på grunn av barn - bare les noen av trådene her inne. Skal jeg være ærlig, er det ikke sikkert jeg ville ha punget ut sånn helt uten videre hvis en av naboene hadde kommet til meg og sagt at en av ungene mine hadde ødelagt blomsterpotta deres og at jeg burde betale. Det hadde selvsagt kommet an på hvilken nabo det gjaldt, og hvor mye jeg vektla sannhetsgehalten i det som ble sagt.
LilleKylling Skrevet 13. mai 2008 #14 Skrevet 13. mai 2008 Nå vet jeg ikke hvordan denne krukka var plassert, men hvis en liten unge har klart å gå på den så den veltet.... så vil jeg tro den stod litt dumt til da. Og da er det vel strengt talt deres egen feil. Mine krukker er så tunge at jeg knapt klarer å løfte dem, det er ihvertfall helt umulig for en unge å gå de ned.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #15 Skrevet 13. mai 2008 Nå vet jeg ikke hvordan denne krukka var plassert, men hvis en liten unge har klart å gå på den så den veltet.... så vil jeg tro den stod litt dumt til da. Og da er det vel strengt talt deres egen feil. Mine krukker er så tunge at jeg knapt klarer å løfte dem, det er ihvertfall helt umulig for en unge å gå de ned. Dette var en stor men lett krukke pga materialet. så den var lett å velte ja. Vi kjøpte den nettop fordi den var lett slik at vi skulle få den med oss til det nye huset på en enkel måte..... Men den sto nå helt normalt til. Hva er unormalt for en krukke? Den sto på bakken utenfor huset her. Den var ikke vanskelig å unngå siden den sto inntil en trapp. Så vår feil syns jeg ikke det blir uansett hvordan man snur og vender på det.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #16 Skrevet 13. mai 2008 Var den på deres private eiendom? Barn bør uansett lære seg å holde seg unna private steder.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #17 Skrevet 13. mai 2008 Var den på deres private eiendom? Barn bør uansett lære seg å holde seg unna private steder. Jepp, vår private gårdsplass... Men jeg er over detnå. Måtte bare blåse ut litt!! Svigermor sa en gang til meg ( vi er interessert i interiør begge to) at når man har en slik interesse må man bare venne seg til at ikke alle har det samme forholdet til sine ting, siden ikke alle bruker like mye penger på det. Og særlig ikke barn. Så slike ting må man bare regne med...
Bernina Skrevet 13. mai 2008 #18 Skrevet 13. mai 2008 Vurderer nå om jeg skal sende mannen til butikken og klage på den. Si at den ble ødelagt i bilen hjem eller noe. Og at vi ikke har kommet oss til butikken før nå. Ble kjøpt for fire dager siden..... Vet det ikke er helt moralsk riktig men det sparer mye irritasjon, og det var tross alt mye penger. Så den burde vel strengt tatt tåle å velte.... Du får vel ikke ny krukke i butikken fordi den knuste i bilen på vei hjem? Er den laget av knuselige materiale så er det din oppgave å sikre den og du bærer selv risikoen etter at du har overtatt eiendomsretten (dvs. kjøpt den). At en krukke er dyr betyr ikke at den tåler å velte. (dyre krystallglass knuser like lett som billige...) Knuselig materiale er knuselig det, uansett pris. Hvis en unge har kommet seg inn på din eiendom og veltet en krukke så den knuser så er det vel lov å fortelle dette til foreldrene, så kan du jo se hva slags respons du får som kanskje kan lede til at de vil erstatte krukken. Hvis det er bevisspørsmål så er det du som må bevise at ungen knuste krukka og evnt ungens foreldre som må bevise at ungen ikke knuste krukka. Hvis foreldrene nekter og forsvarer ungen sin så koster det vel mere tid og penger å innkreve beløpet enn hva krukka kostet i utgangspunktet.... Men det finnes jo de som står på i slike saker for prinsippets skyld. Det er slikt det ofte blir nabokrangler av. Men nå skal vel du flytte så det spiller det kanskje ingen rolle hva naboen synes om deg?
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #19 Skrevet 13. mai 2008 Jeg vil vel ikke bli uvenner med naboene mine selv om jeg skal flytte vel. Om du leser hele tråden så ser du at jeg ikke gidder å snakke med foreldrene om det. Jeg kjenner dem ikke siden de ikke er mine nærmeste naboer, og jeg har kommet over det store sjokket. Det er snakk om 800kr, ikke mange tusen, så selv om det er surt så er det ikke verdt det, og jeg kjøper blikk neste gang...
Bernina Skrevet 13. mai 2008 #20 Skrevet 13. mai 2008 Det er vel ikke sikkert at du blir uvenner med naboen bare fordi du forteller at ungen deres veltet en av krukkene dine så den knuste? Kan hende de føler med deg og erstatter den? Kan hende de bare sier at det var fint du sa ifra slik at de kan snakke med ungen sin og si at h*n ikke skal løpe inn på andres eiendom?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå