Atanih Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Hei! Jeg skal feire 18-års dagen min, og har jo tenkt å kjøpe inn litt drikke.. Saken er den at e har omtrent ikke peiling på hva som er hva Jeg har jo ikke lov til å kjøpe sprit, og jeg vet ikke forskjell på hva som er sprit og hva som ikke er. Er vodka sprit f.eks? For jeg vet at jeg liker vodka lime Eller vikingfjord? Om noen har noen tips om hva som er godt og ikke er sprit/ikke trenger å blandes med noe anna, så vil jeg gjerne høre det :D Skal feire uka etter 17. mai, så svar litt fort please Takk ^^
SuperGjest Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Du kan ikke kjøpe brennevin, altså kan du ikke kjøpe vodka, ren Vikingfjord osv. Du kan kjøpe øl, vin, cider og rusbrus.
Atanih Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2008 Du kan ikke kjøpe brennevin, altså kan du ikke kjøpe vodka, ren Vikingfjord osv. Du kan kjøpe øl, vin, cider og rusbrus. Æsjda Men ok. Man kjøper cider og rusbrus på vanlige matbutikker eller? =P Er det noe spesielt merke?.. Hehe
SuperGjest Skrevet 13. mai 2008 #4 Skrevet 13. mai 2008 Cider, rusbrus og øl kan kjøpes på vanlige matbutikker, men kan også kjøpes på Polet. Du kan kjøpe alle merkene
Gjest Reka Skrevet 13. mai 2008 #5 Skrevet 13. mai 2008 Du kan ikke kjøpe over 20% før du har fylt 20. Men du kan få kjøpt alt som selges på matbutikker, men ikke alt på polet. Men noe er det da der og
Serenity88 Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Black Tower (hvitvin) er forresten en god nybegynnervin. Ellers er de fleste Reislingene ganske gode synes jeg (må drikke vin eller sprit, takler ikke rusbrus og cider, blir nesten dårlig av tanken, men det er meg da:P)
LekeHusmor Skrevet 13. mai 2008 #7 Skrevet 13. mai 2008 (endret) cava er et godt tips! det er musserende vin, altså vin med bobler.. kjøp cava, bare spør på polet så hjelper de deg å finne det.. og kjøp appelsin eller tropisk juice, også blander du det. veldig frisk og lett å drikke.. eller så kan du kjøpe en hvitvin på kartong som heter Johan Bihn ellernoe sånt, også veldig veldig lett å drikke! hvis du syns vin er vondt i begynnelsen, ha litt vann oppi og reduser det etterhvert:) ellers kan du også lage sangria! det får du også kjøpt på polet..så har du oppi sprite, og fruktbiter.. er også veldig godt:) bailey's ogsånn får du jo også kjøpt, det er ganske lettdrikkelig også.. og veldig godt spør du meg alt som jeg har nevnt her er det 18 års grense på.. Endret 13. mai 2008 av LekeHusmor
Gjest Catwoman Skrevet 13. mai 2008 #8 Skrevet 13. mai 2008 Blue nun er også en grei "nybegynner" hvitvin - søt og lett å like.
Gjest fragment Skrevet 13. mai 2008 #9 Skrevet 13. mai 2008 Jeg tror det finnes en type sprit med akkurat lav nok alkoholprosent til at man kan kjøpe den som 18-åring. Kalinka med 20%, kan det stemme? Den smaker sikkert gymsokker, men det er jo verdt et forsøk. Hør på polet.
angeleyes Skrevet 14. mai 2008 #10 Skrevet 14. mai 2008 Kalinka har vel 21,5 % i så det kan kjøpes av 18-åringer. Grensen er på 22%. Hvis du kjøper denne kan du jo lage en god punch. Ellers støtter jeg forslaget om en god vin.
gard Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 Hei Min favoritt aperitif er Kir Royale. Den lages med champagne og en likør som heter creme de cassis. Men det blir nok litt voldsomt viss du skal drikke den hele kvelden Lykke til med feiringen :-)
Flaggermusa Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 Vist du har lyst på shot, er Fishermans friend veldig god. Den er 18 års grense på polet.
Brunhilde Skrevet 24. mai 2008 #13 Skrevet 24. mai 2008 Jeg kjenner mange ungdommer som liker Mickey Finns. Har hørt sagt at eplevarianten er best, men har ikke smakt noen av dem.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2008 #14 Skrevet 24. mai 2008 Da jeg var 18-25 og skulle prøve meg på vin ble jeg anbefalt sånt som black tower og blue nun. Resultatet ble at jeg ikke utsto smaken på vin! Men så har jeg møtt en fyr som kan litt om vin, og som har vist meg veien fra vinhater til vinliker (har et stykke igjen til vinelsker). Etter det kan jeg anbefale: Hvitvin: Velg gewurztraminer framfor riesling, førstnevnte er litt søtere (uten å bli sukkersøt) og lettere å like for en nybegynner. Rødvin: Velg en med mye fylde men lite garvestoffer. Se på merkingen på hyllekanten på polet. Om du liker det søte er dessertviner alltid et trygt valg (står i egen hylle på polet). Men husk å ikke drikke deg full på sånt, det blir i søteste laget! Ellers er de ansatte på polet ofte veldig flinke til å hjelpe. Jeg har ofte spurt meg til råds der. Forklar dem hva du liker (søtt, surt, bittert...) og få med at du er nybegynner i dette med alkohol. Men det viktigste rådet er likevel: Nyt alkoholholdig drikke rolig, ikke bøtt innpå for å bli full! Dette er to veldig forskjellige opplevelser, og førstnevnte anbefales på det varmeste.
Nemesis Skrevet 24. mai 2008 #15 Skrevet 24. mai 2008 (endret) Rødvin fra Portugal ved navn Coreto er lett og like. I tillegg koster den kun 70 kr på polet. En hvitvin som de fleste begynner med er Loosen Riesling Kabinett . Vi har bare pleid å kalle den loosen brusen fordi den smaker brus. Med andre ord lett og like for folk som ikke har smakt så mye vin. Endret 24. mai 2008 av Nemesis
Aurela Skrevet 26. mai 2008 #16 Skrevet 26. mai 2008 Kalinka har vel 21,5 % i så det kan kjøpes av 18-åringer. Grensen er på 22%. Hvis du kjøper denne kan du jo lage en god punch. Ellers støtter jeg forslaget om en god vin. 21,9 % tror jeg det er på den kalinkan. Den heter Kalinka 22. Ellers så er jo Bailyes nevnt. For å ikke bli kvalm er det godt å blande den med avkjølt kaffe for å lage en iskaffe med bailyes, eller bare blande den med iskaffen fra Tine eller noe, men det blir jo søtt der etter. Husk, Bailyes er best kaldt, ellers blir det litt kvalmende å drikke ublandet. Den kan minne litt om sjokolademelk i smaken. Ellers så ville jeg kanskje kjøpt Frost som man blander med appelsinjuice. (En gang i russetiden la jeg frosten+appelisjuice i fryseren så det skulle holde seg godt og kaldt. Lot det ligge der en stund, så det ble som slush ).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå