Gjest trist brud Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 I planleggingen av bryllupet har vi inngått så mange kompromiss og tatt så mange hensyn at bryllupet ikke føles som mitt mer. For å vinne tilbake litt av dagen, ønsker jeg tips til romantiske ting som vi kan integrere i dagen for å få litt tid til hverandre og til å kjenne på følelsen av at vi virkelig gifter oss. Jeg er ikke så flink til å formulere meg, men jeg håper dere forstår meg likevel.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Drikke seg drita og skrike "show me the money" etter svigerfars tale!
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #3 Skrevet 13. mai 2008 I planleggingen av bryllupet har vi inngått så mange kompromiss og tatt så mange hensyn at bryllupet ikke føles som mitt mer. For å vinne tilbake litt av dagen, ønsker jeg tips til romantiske ting som vi kan integrere i dagen for å få litt tid til hverandre og til å kjenne på følelsen av at vi virkelig gifter oss. Jeg er ikke så flink til å formulere meg, men jeg håper dere forstår meg likevel. Hei.. Jeg følte det på akurat samme måte som deg,og mistet faktisk lysta helt..Vi gjorde helomvending og bestemte oss for å reise til hellas.Inviterte med nærmeste familie og venner. vi gifter oss nå i juni,gleder meg masse:) Ingen som fikk blanda seg så mye da.. Vanskelig å finne små romantiske ting,men hva med å skrive noen små lapper til hverandre,og gi hverandre litt utover,med søte små hilsener som minner om hvorfor dere elsker hverandre?
Gjest Gjest_hanne_* Skrevet 13. mai 2008 #4 Skrevet 13. mai 2008 Dette var trist å høre, men tipper om vi tromler oss sammen kan vi komme på noen ting som gjør at dere kan ta tilbake dagen deres! (I hvertfall litt..) men kanskje du kan si noen små ting om rammene, kirke, borgelig, størrelse på bryllupet.. da er det enklere å komme med gode ideer.. og kanskje også om du sper på noen hint om hva de grøveste kompromissene angikk.. snoker kanskje litt mye, men tror det kan hjelpe på ideflommen I transport til fest kan dere jo spise jordbær og champis, kanskje kjøre selv i en kul bil, om dere vil ha litt tid alene.. kanskje stoppe på et trivlig sted på veien, ved havet eller et utkikkspunkt, kanskje rope et lite hyl sammen, og bare se hverandre litt inn i øynene, og kjenne litt etter på hvordan det er å være gift. Dagen går så fort, så kan være greit å legge inn noen øyeblikk der man faktisk trekker pusten, slik at man kanskje opplever det litt mer
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #5 Skrevet 13. mai 2008 Mitt første smørsmål er vel egentlig hvordan dere kunne la det gå så lagt at bryllupet har mistet sit personlige preg pga mennesker rundt dere.... Mitt neste er hvilken type bryllup er dette? Da blir det litt lettere å gi tips. Er alt booket og ordnet? Er det små ting dere tenker på? Selv gjorde vi noe jeg syns var veldig morsomt. Nå var dette på et lokale da. Vi lagde "minnebøker" for gjestene og hang på toalettet. Ikke inne i doet selvfølgelig, men ute ved vasken. Det blir jo fort kø, og da kunne folk skrive her. Det ble utrolig morsomt Hva med maten? Nattmaten er den bestemt? Hvorfor ikke lage noe litt spesielt her om dere føler dere bundet til middagen? Book en fin suite eller et rom der dere kan kose dere etter det hele er over. Gjerne med badekar. Bestill roser på rommet som dere kan ta bladene av i badekaret eller på sengen, og bestill frokost på rommet. Bare noen eksempler dette, men om jeg får vite mer om bryllupet kan jeg kanskje hjelpe mer...
Gjest trist brud Skrevet 14. mai 2008 #6 Skrevet 14. mai 2008 Det varmer å se omtanken deres. Alt er booket og vi gifter oss om mindre enn to måneder. Det er snakk om et forholdsvis lite borgerlig bryllup. Selv om bryllup er forholdsvis lite i forhold til mange jeg leser om her inne, er det fortsatt blitt større enn jeg egentlig ønsker. Vi har invitert noen nære familiemedlemmer ut av pliktfølelse og takt og tone, selv om vi ikke har noe godt forhold til dem. Vi har satt en tydelig grense på hvem som er invitert (nærmeste familie, forlovere og de nærmeste vennene) og har ikke tatt med tanter og onkler. Et par av brudgommens tanter er derfor fryktelig fornærmede. Vi har lite kontakt ellers, den ene har jeg aldri møtt og den andre har jeg sett en gang før på de fem årene vi har vært sammen. Med store søskenflokker både på mors- og farssiden hadde vi endt opp med et mer enn dobbelt så stort bryllup om vi skulle ha invitert alle tanter og onkler. Vi har måttet inngå kompromiss med maten, med størrelsen og med gjestene. Vi har nå en sammensatt blanding gjester som slett ikke passer sammen og flere av dem er ganske uselvstendige og kommer til å kreve mye av oss både før, under og etter bryllupet. De bor et stykke unna, så de kombinerer bryllupet med en ukes ferie her. For øyeblikket forsøker jeg å skaffe overnatting til dem slik at jeg ikke har huset fullt av gjester om morgenen før vielsen og i det minste får badet for meg selv. Det blir vanskeliggjort fordi noen fremdeles ikke svart på om de kommer eller ikke.
Nausicaä Skrevet 14. mai 2008 #7 Skrevet 14. mai 2008 La gjestene overta huset deres, og tilbring natten på hotell. Så får dere privatliv og ro og gjestene kan styre seg selv.
Gjest trist brud Skrevet 14. mai 2008 #8 Skrevet 14. mai 2008 La gjestene overta huset deres, og tilbring natten på hotell. Så får dere privatliv og ro og gjestene kan styre seg selv. Vi skal lage endel av maten selv, så det blir veldig upraktisk å ikke bo hjemme. Dessuten liker jeg ikke tanken på å måtte pakke med meg alt og stresse med ting jeg eventuelt har glemt å ta med meg den dagen. Vi kan gjerne ha overnattingsgjester ellers, men natten før bryllupet og bryllupsnatten vil jeg være alene hjemme sammen med brudgommen.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #9 Skrevet 14. mai 2008 Gjestene er invitert, så det er ikke noe dere kan gjøre akkurat der. Men maten er kanskje ikke for sent å gjøre noe med? Hva ønsker dere egentlig, og hva har dere inngått kompromiss med? Har dere nære venner og familie på hjemstedet som kan ha gjester boende hos seg? Så slipper dere ha noen boende oppå dere.. Hvordan ser ønskebryllupet deres ut? Og hva er du misfornøyd med nå? HAdde vært fint om du kom med litt mer konkrete detaljer, slik at det blir enklere å komme med tips til deg...
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #10 Skrevet 14. mai 2008 Jeg kjenner meg litt igjen, men jeg tror jeg klarte å forsone meg med komprimissene mer enn det som er tilfellet for dere. Jeg syntes det har vært veldig koselig med dette med å åpne kaken, dersom det gjøres rett slik at brudeparet ikke står innerst i et lite hjørne men slik at alle kan se. Dette gir veldig fine bilder. Kaka kan gjerne løftes tilbake til selve kakebordet senere. For dere som føler dere ikke har fått valgt så mye selv så kan det være viktig å få velge nøyaktig den kaka dere ønsker dere. Selv hadde vi mørk sjokoladekake Har du mulighet til å være hjemme hos din forlover natta eller morgenen før vielsen? Dere kan planlegge en fin frokost og stelle dere sammen, og gjerne ha et lite glass champagne å skåle sammen bare dere. Dette var for meg en veldig viktig del av min dag, fordi jeg fikk slappet skikkelig av sammen med en god venninde og sammen laget vi skikkelig stemning for dagen. Skal dere pynte lokalet selv? Hva med om du og mannen sammen finner ut hvordan dere vil ha det, og tar med dere et par hjelpere til lokalet kvelden før og pynter sammen. Da kan dere gå å smånusse og glede dere sammen, og få med litt bryllupsstemning helt for dere selv. Hva med å finne deres helt egne spesielle sang å danse til? Man behøver ikke denne høytidelige valsen, og det kan være like så koselig å ha en helt annen sang som dere har mange gode minner til. Videre har jeg egentlig lite råd. Fokuser på hverandre, nuss og kos dere og lukk ute alt det andre. Det er deres dag, uansett om det ikke kan virke helt slik akkurat nå. Men det er viktig å huske hva selve dagen betyr for dere, og holde fast ved akkurat dette som er helt deres eget. Alt rundt betyr faktisk ikke så mye når selve dagen kommer. (dette skulle jeg ønske jeg selv kunne visst, for da hadde jeg slappet mer av og nytt det hele mer)
Gjest trist brud (men litt mindre tris Skrevet 15. mai 2008 #11 Skrevet 15. mai 2008 Hvordan ser ønskebryllupet deres ut? Og hva er du misfornøyd med nå? HAdde vært fint om du kom med litt mer konkrete detaljer, slik at det blir enklere å komme med tips til deg... Jeg har vel avfunnet meg med det meste, det er mer at jeg ønsker tips om andre små ting som vi kan gjøre for å få noen øyeblikk som er våre, i tillegg til det det andre som det er for sent å gjøre så mye med. (Da tenker jeg blant annet på menyen, som er ganske kjedelig og ikke så festlig i våre øyne, men den er et forsøk på å komme alle behov i møte.) Jeg kjenner meg litt igjen, men jeg tror jeg klarte å forsone meg med komprimissene mer enn det som er tilfellet for dere. Jeg syntes det har vært veldig koselig med dette med å åpne kaken, dersom det gjøres rett slik at brudeparet ikke står innerst i et lite hjørne men slik at alle kan se. Dette gir veldig fine bilder. Kaka kan gjerne løftes tilbake til selve kakebordet senere. For dere som føler dere ikke har fått valgt så mye selv så kan det være viktig å få velge nøyaktig den kaka dere ønsker dere. Selv hadde vi mørk sjokoladekake Har du mulighet til å være hjemme hos din forlover natta eller morgenen før vielsen? Dere kan planlegge en fin frokost og stelle dere sammen, og gjerne ha et lite glass champagne å skåle sammen bare dere. Dette var for meg en veldig viktig del av min dag, fordi jeg fikk slappet skikkelig av sammen med en god venninde og sammen laget vi skikkelig stemning for dagen. Skal dere pynte lokalet selv? Hva med om du og mannen sammen finner ut hvordan dere vil ha det, og tar med dere et par hjelpere til lokalet kvelden før og pynter sammen. Da kan dere gå å smånusse og glede dere sammen, og få med litt bryllupsstemning helt for dere selv. Hva med å finne deres helt egne spesielle sang å danse til? Man behøver ikke denne høytidelige valsen, og det kan være like så koselig å ha en helt annen sang som dere har mange gode minner til. Videre har jeg egentlig lite råd. Fokuser på hverandre, nuss og kos dere og lukk ute alt det andre. Det er deres dag, uansett om det ikke kan virke helt slik akkurat nå. Men det er viktig å huske hva selve dagen betyr for dere, og holde fast ved akkurat dette som er helt deres eget. Alt rundt betyr faktisk ikke så mye når selve dagen kommer. (dette skulle jeg ønske jeg selv kunne visst, for da hadde jeg slappet mer av og nytt det hele mer) Tusen takk for tips! Det var akkurat slike ting jeg tenkte på og her hjelper du meg med å se litt av våre ting også. Kaken, f.eks., blir nesten helt slik som vi ønsker (og vi lager et par selv som vi kan lage helt etter vår smak). Det med pynt er også en god ide, selv om vi ikke er så flinke til slikt. Forloveren min bor dessverre veldig trangt, så det er ikke et alternativ, men en jentekveld før gjestene begynner å komme, høres hyggelig ut. Kanskje kan vi også gjøre litt ut av frokosten, om vi får ordnet overnatting til gjestene et annet sted. Jeg setter stor pris på flere slike tips!
Gjest Gjest_Zara_* Skrevet 15. mai 2008 #12 Skrevet 15. mai 2008 Med fare for å bli kalt trolle-gjest og det som verre er, så må jeg si at TS virker litt umoden, uselvstendig og sutrete. Mener det ikke så ille som det kan tolkes. Jeg tror de aller fleste opplever at et bryllup blir et kompromiss, tradisjonen var jo faktisk at det var en familiebegivenhet hvor brudeparet hadde liten innvirkning på selve dagen. Om du eller dere synes at bryllupet ikke blir slik dere ønsker så må dere nesten ha bein nok i nesen til å si i fra. Selvom det kun er 2 måneder igjen så kan man faktisk endre på det meste bortsett fra gjesteliste og lokale. Synes du spiller offer rollen, ta tak si i fra om hvordan dere vil ha det eller aksepter at denne dagen er veldig viktig for andre også og la dem få styre i mer eller mindre grad. Hvis du eller dere ikke klarer å ta tak i situasjoen å endre den til et kompromiss som du/dere er fornøyd med så kommer du/dere til å komme i mange andre lingende situasjoner hvor du/dere tar offer rollen. Ønsker dere riktig lykke til. Håper dere enten får endret det dere vil, inngår kompromisser som alle kan enes om, eller akseptere at dagen kanskje er vel så viktig for andre.
Bomull Skrevet 15. mai 2008 #13 Skrevet 15. mai 2008 Jeg hadde i det minste fått gjestene ut av huset! Snakk med annen familie om overnattingsmuligheter. Å ha gjester samtidig som man skal holde et bryllup blir nok fryktelig slitsomt! Kanskje det kan være verdt å leie et sted de kan bo.
Gjest Gjest_Zara_* Skrevet 15. mai 2008 #14 Skrevet 15. mai 2008 Jeg hadde i det minste fått gjestene ut av huset! Snakk med annen familie om overnattingsmuligheter. Å ha gjester samtidig som man skal holde et bryllup blir nok fryktelig slitsomt! Kanskje det kan være verdt å leie et sted de kan bo. Eller kanskje enda bedre, lei et sted for brudeparet?
Gjest Gjest_hanne_* Skrevet 15. mai 2008 #15 Skrevet 15. mai 2008 Hei! Overnatting til gjestene er en oppgave du kan delegere til noen andre. Gjerne noen som er kjent i området. Kanskje foreldrene dine? Uansett, de som får oppgaven, kan sjekke med private muligheter, og evt. sjekke priser på egnede steder, kanskje få rabatter ve å bestille flere. Så informere de gjestene om mulighetene, og gjestene betaler selv. Bare si at huset deres skal dere ha for dere selv, og dere har nok å ordne med før bryllupet, og kommer ikke til å ha tid/krefter til gjester på døgnbasis. Dette bør folk forstå, og de færreste forventer at overnattingsfasiliteter er innlemmet i invitasjonen. Kanskje dere kan servere noe mer spenstig, som velkomstsnacks, siden dere virker mellomfornøyd med menyen. Eller bytte ut tilbehøret til steika? Med så god tid, bør det være mulig å snike inn noen små tvister til og med i menyen, uten at den endres helt. Noen eksotiske frukter og litt sprekere marinade, tilbehør og pynt? KAkebordet virker det som dere har kontroll på Prøv å fokuser på det som du er fornøyd med Musikken, kan dere ta stying over, og få til noe som er akkurat dere. Husk å kos dere! På dagen er dere kanskje så "ut av seg sjæl opplevelse" at det er mye dere ikke kommer til å tenke over, da kan dere fokusere på de bitene som dere føler er dere
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. juni 2008 #16 Skrevet 23. juni 2008 Med fare for å bli kalt trolle-gjest og det som verre er, så må jeg si at TS virker litt umoden, uselvstendig og sutrete. Mener det ikke så ille som det kan tolkes. Jeg tror de aller fleste opplever at et bryllup blir et kompromiss, tradisjonen var jo faktisk at det var en familiebegivenhet hvor brudeparet hadde liten innvirkning på selve dagen. Om du eller dere synes at bryllupet ikke blir slik dere ønsker så må dere nesten ha bein nok i nesen til å si i fra. Selvom det kun er 2 måneder igjen så kan man faktisk endre på det meste bortsett fra gjesteliste og lokale. Synes du spiller offer rollen, ta tak si i fra om hvordan dere vil ha det eller aksepter at denne dagen er veldig viktig for andre også og la dem få styre i mer eller mindre grad. Hvis du eller dere ikke klarer å ta tak i situasjoen å endre den til et kompromiss som du/dere er fornøyd med så kommer du/dere til å komme i mange andre lingende situasjoner hvor du/dere tar offer rollen. Ønsker dere riktig lykke til. Håper dere enten får endret det dere vil, inngår kompromisser som alle kan enes om, eller akseptere at dagen kanskje er vel så viktig for andre. Jeg forstår godt at folk kan ta helt over dersom man lar dem. De få tingene jeg har nevnt for andre (t.d. min mor) har jeg fått krass kritikk for og oppgitte kommentarer. Jeg og min forloved har en klar mening om hvordan vi har lyst å ha bryllupet vårt og har derfor ikke diskutert med andre det vi ikke trenger... Vi har invitert til et bryllup vi har valgt å ha og vi betaler for det selv. I gamle dager hadde gjerne ikke brudeparet så mye å si fordi det var foreldrene som både inviterte og betalte for gildet! Slik er det vel for de færreste i dag. Jeg gleder meg nå til å gifte meg og vet det blir en bra dag! Håper bare at alle tradisjonskjære folk klarer å kose seg istedenfor å irritere seg over alt som er en smule spesielt!
Frekja Skrevet 23. juni 2008 #17 Skrevet 23. juni 2008 Veit ikke om det var slike forslag du du er ute etter men; Hva med å synge/få noen til å synge for mannen din? Vi hadde et kor i kirken da vi giftet oss.. og jeg hadde ordnet sånn at de sang to sanger (en sang hele koret, og den andre var solosang) Disse sangene visste mannen min ingenting om, og det var så utrolig koselig å se reaksjonen hans! Det var liksom min helt hemmelige greie, som kun jeg, koret og presten visste om.
Gjest Mrs Smith Skrevet 24. juni 2008 #18 Skrevet 24. juni 2008 Hei, Slik følte jeg det også før jeg giftet meg, men på selve dagen var alt helt herlig. Det beste tipset jeg kan gi er: prioriter riktig! La familien bestemme de tingene som ikke er så viktig for deg, men ta full kontroll over de tingene som virkelig betyr noe. Dette er DIN dag - ingen andres! Har skrevet inn min opplevelse her: http://www.festplanlegging.no Vi måtte ha en 2 timers lang diskusjon med min mor for å få det som vi ville på et punkt som var veldig viktig for oss. Det var frustrerende, men verdt det !!
Gjest trist brud Skrevet 25. juni 2008 #19 Skrevet 25. juni 2008 Nå begynner bryllupet å nærme seg. Vi har fått organisert overnatting til gjestene, så natten før og etter får vi være i fred. Det er en lettelse. Med middagen er vi ikke så fornøyde, men vi har planlagt en liten champagnemottakelse rett etter vielsen noen timer før middagen og da serverer vi noen tapas som er mer oss. De som ikke liker det, får bare holde munn og tenke på middagen som kommer. Gjestene som overnatter gir meg fortsatt hodepine, de må underholdes både i dagene før og etterpå. Vi har dessverre ingen som kan hjelpe oss med det. En annen gjest som kommer og som jeg har et meget anstrengt forhold til, gjør også at jeg gruer meg litt til dagen, men vi forsøker å plassere denne gjesten langt unna meg under middagen. Det bryter med alle regler for bordplassering som jeg har lest, men det får så være. Jeg håper puslespillet går opp. Jeg gleder meg alt til vår første bryllupsdag. Da skal vi gjøre det jeg helst ville ha gjort, reise bort, feire uten å ta noen hensyn og spise en deilig, altfor middag på en spennende restaurant. Tanken på dette hjelper mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå