Gå til innhold

Når lokalene er et stykke unna

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Vi har bestemt oss for lokaler for selskapet, og de er noen mil unna kirken, og i det hele tatt noen mil unna der hvor familie og venner bor. Vi ville ha akkurat det lokalet for der fant vi den rette stemningen :P

Men det blir jo alkohol i bryllupet, hvordan ordner gjestene seg til lokalet når det blir såpass langt? er det tungvint sånn sett? er det noe negativt i å ha lokalene såpass langt unna?

Jeg ville liksom ikke ha det på grendehuset på barndomsstedet mitt heller :rodme:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener? Gjestene kjører vel til bryllupet? Men med et slikt opplegg dere skal ha så må folk overnatte i nærheten. Kutte ut den frie baren og heller sponse overnatting?

Gjest Gjestepia
Skrevet

Hei!

Vi har leid inn busstransport til gjestene...

Skrevet

Vi har no en påmeldingsliste, som vi så skal utav den bestille taxi-maxitaxi-buss ettersom hvor mange som melder seg på det...

Dere som skal gjøre noe lignende, har dere tenkt å betale det selv, eller få disse gjestene til å betale?

Gjest Gjest_Jeanette_*
Skrevet
Skjønner ikke helt hva du mener? Gjestene kjører vel til bryllupet? Men med et slikt opplegg dere skal ha så må folk overnatte i nærheten. Kutte ut den frie baren og heller sponse overnatting?

Man behøver ikke overnatting hvis det er 2 mil unna da, folk kommer alltids seg hjem. Lokalet vårt er ca 2 mil unna hjemstedet og vi har leid inn maxi taxier til gjestene denne dagen. Kutte ut den frie baren er ikke noe alternativ uansett :) Betalingen vet jeg ikke hvordan blir ennå, men i de andre bryllupene vi har hatt i familien, hvor det har vært taxi i bildet, har gjestene spleiset på. 350 kr delt på 20 personer er ikke så mye per person :) Men vi skal selvsagt tilby oss å betale :)

Gjest Gjest
Skrevet
Man behøver ikke overnatting hvis det er 2 mil unna da, folk kommer alltids seg hjem. Lokalet vårt er ca 2 mil unna hjemstedet og vi har leid inn maxi taxier til gjestene denne dagen. Kutte ut den frie baren er ikke noe alternativ uansett :) Betalingen vet jeg ikke hvordan blir ennå, men i de andre bryllupene vi har hatt i familien, hvor det har vært taxi i bildet, har gjestene spleiset på. 350 kr delt på 20 personer er ikke så mye per person :) Men vi skal selvsagt tilby oss å betale :)

350 kr for en maxi i 2 mil, dream on. Tror du trenger en liten realitets oritentering, en slik tur koster mye mer. Har heller aldri hørt om noen maxi som tar 20 personer.

Gjest Gjest_Jeanette_*
Skrevet

350 kr for en maxi i 2 mil, dream on. Tror du trenger en liten realitets oritentering, en slik tur koster mye mer. Har heller aldri hørt om noen maxi som tar 20 personer.

[/quote

Neivel.. men her er det det.. Jeg har tatt maxitaxi flere ganger her i byen, og vet hva jeg snakker om! Har også tatt fra lokalet, og inn til sentrum igjen! 20 personer er kanskje litt for mange, det er jeg enig i. Men 15 personer tar den.

Så slapp av menneske... Prisene er ikke de samme overalt!

Gjest Gjest_Jeanette_*
Skrevet
Det er snakk om noen mil

Greit greit. Jeg vet ikke om det er 2 eller 9 mil det er snakk om :)

Men hvis jeg snakker om vårt eget bryllup så er det 2 mil, og vi betaler mellom 350 og 400 kroner en vei med maxitaxi, fra lokalet og inn til sentrum igjen.

Gjest Gjest
Skrevet

I bryllupene i min familie er det alltid noen som ikke drikker, kanskje noen er gravide, eller ikke liker alkohol, el.l. Disse hjelper ofte til med kjøring (ikke for å utnytte dem, altså, men noen får i oppdrag å bake kake, noen rydder, etc, og noen kjører). Ellers har vi leid inn minibusser - som vertene selvsagt betaler for - til gjestene.

Jeg sier selvsagt her pga at det aldri har slått noen av oss noen gang at gjestene skal betale for dette, eller at de i det hele tatt skal ha med seg penger på festen. Når man leier et sammfunnshus eller en festsal litt uti gokk, er det såpass rimelig at man godt kan spandere et par turer med noen minibusser.

Gjest Lilleulv
Skrevet (endret)

Jeg skal spesifisere litt.

Fra kirken blir det 2,8 mil.

Fra hvor folk bor varierer det mye, alt fra 2 til 6 mil... de fleste bor innen 2-4 mil fra lokalene + ei venninne som bor right in da neighbourhood! :)

Endret av Lilleulv
Skrevet

Når du skriver "noen mil", tenker du da kjøretid ca en halvtime? Eller en time eller to?

Jeg ville undersøkt mulighetene for å leie en buss. Jeg har vært i et bryllup hvor det ble gjort, og brudeparet betalte ikke så veldig mye for det. Totalt sett mye billigere enn taxi i og med at en fikk så og si alle gjestene som trengte transport inn i enn buss.

Gjest Gjest_Jeanette_*
Skrevet
I bryllupene i min familie er det alltid noen som ikke drikker, kanskje noen er gravide, eller ikke liker alkohol, el.l. Disse hjelper ofte til med kjøring (ikke for å utnytte dem, altså, men noen får i oppdrag å bake kake, noen rydder, etc, og noen kjører). Ellers har vi leid inn minibusser - som vertene selvsagt betaler for - til gjestene.

Jeg sier selvsagt her pga at det aldri har slått noen av oss noen gang at gjestene skal betale for dette, eller at de i det hele tatt skal ha med seg penger på festen. Når man leier et sammfunnshus eller en festsal litt uti gokk, er det såpass rimelig at man godt kan spandere et par turer med noen minibusser.

Helt enig med deg. Vi skal selvsagt betale for transporten vi også :) Men kjenner jeg familien min, så vil de ikke at vi skal gjøre det. Minibusser hadde vært en god ide og leid inn, men vet ikke hvor vi skal få tak i det :( hmmm...

Skrevet (endret)

Jeg har aldri opplevd at brudeparet har betalt gjestene for at de skal komme seg til/fra lokalene til der de bor eller har leid hotellrom... Blir jeg invitert på en fest (enten det er bryllup eller annet), så ser jeg på det som en selvfølge at jeg betaler slike utgifter selv. Er det virkelig bare meg og de jeg har vært i bryllup hos, som er så gjerrige? Eller er bare alle i denne tråden veldig rike? (Nei, jeg skal ikke ha en prinsessekjole til 30000,-). Hva blir det neste? At man skal betale flyreisen? Klærne? Overnatting?

Endret av Jade
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har aldri opplevd at brudeparet har betalt gjestene for at de skal komme seg til/fra lokalene til der de bor eller har leid hotellrom... Blir jeg invitert på en fest (enten det er bryllup eller annet), så ser jeg på det som en selvfølge at jeg betaler slike utgifter selv. Er det virkelig bare meg og de jeg har vært i bryllup hos, som er så gjerrige? Eller er bare alle i denne tråden veldig rike? (Nei, jeg skal ikke ha en prinsessekjole til 30000,-). Hva blir det neste? At man skal betale flyreisen? Klærne? Overnatting?

Jeg har to ganger opplevd at brudeparet har betalt overnatting for tilreisende i stede for fribar. Overnattingene var begge enklere standar, men det er noe jeg satte veldig stor pris på. Det siste brudeparet sa at til deres store overraskelse så ble det billigere å betale overnatting enn å ha fri bar.

Alle snakker om at man skal ta hensyn til gjestene med fribar, en meny som alle liker osv, bla, bla. Men de aller fleste glemmer de virkelig store utgiftene som transport og overnatting. Dersom man velger et lokale som ligger "vanskelig" til for å få en trivelig atmosfære eller what ever så burde man tenke litt på hvordan man kan gjøre det mest mulig "gjestevennlig".

Vi setter opp maxitaxi(er) til nærmeste tettsted, har også fremforhandlet svært gunstig pris på overnatting ved selskapslokalet. Vurderer i disse dager hvorvidt vi skal ha fribar eller betale overnattingen for de tilreisende som faktisk må overnatte dagen før bryllupet også.

Skrevet
Hei!

Vi har leid inn busstransport til gjestene...

Det tenker vi også å gjøre.. Vielsen er i Oslo sentrum, festen i Asker. Har ikke tenkt at gjestene må komme seg på egenhånd til lokalet ( og i hvertfall ikke tilbake til sentrum på natten)

Har du forresten noen godt tips på hvor man kan bestille busser? ( helst så billig som mulig ja.... fnis)

:sjenert:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg kommer til å be de gjestene som ønsker transport fra kirken-lokalet om å sette ett kryss for dette på svarkortet. (er en drøy mil halvannen fra kirke til lokalet)

Hvordan de kommer seg hjem står de for selv, siden det er buss/trikk og taxi stopp rett ved.

Var i bryllup hvor det var 20-30min å kjøre hjem om kvelden, og da satt de opp 2 busser som gikk da lokalet stengte, en buss som gikk til "afterparty" og en som gikk til sentrum i byen, så fikk folk komme seg hjem derfra på egenhånd

Har aldri opplevd å bli spandert overnatting på av brudeparet, og hadde aldri forventet det.

Var dette fornuftig i det hele tatt??? TIHI!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...