Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestemt oss for å ha barnedåp om knappe to veker. Ser ut til at vi blir 18-20 pers. Har veldig lyst å servere Vichysoisse (kald potet og purresuppe med fløte) til forrett. Det blir sikkert Dronning Maud-pudding til dessert.

Dermed gjenstår hovudretten. Nokon som har gode tips? Det må vere praktisk mulig å lage på eit vanlig kjøkken. Vi skal ha dåpen heime hos mine svigerforeldre. Kunne godt tenke meg noko med "litt snert", altså ikkkje berre vanleg svinesteik...

Blir glad for inspirasjon og gode tips.

Og forresten, vi har vurdert koldtbord men gått bort frå det pga plassmangel.

Skrevet

Hva med helstekt svinefilet med saus og potetbåter eller røstipoteter til.

Svinefilet kan fylles med mye rart. Jeg synes det er godt med en stuing av svisker/sjampinjong og en dæsj fløte. Men man kan også fylle med parmesanost og urter f.eks. Da er det også godt å ha litt parmesan utenpå.

(Man tar svinefileten. Skjærer den nesten i to, slik at det blir "flat". Legger på fyll og bretter over. Så surrer man den opp med husholdningstråd før man krydrer. Helstekes i ovn.)

Det fine er at man kan lage den stekeferdig dagen før, og at det som skal gjøres selve dagen altså bare er å steke den, ta av hyssingen og skjære den opp i pene skiver. Man kan jo også steke den dagen før slik at den bare er å skjære opp og varme i ovnen før servering.

Veldig godt, og absolutt festmat.

Gjest Eurydike
Skrevet

Min umiddelbare første innskytelse var en eller annen form for ovnsbakt laks med en litt moderne vri.

Feks Baked herb stuffed salmon av Jamie Oliver. Denne kan også lages til en stund på forhånd (men ikke så tidlig som kvelden før) og settes i kjøleskapet til den skal i ovnen. Oppskriften er som du ser til 8-10 pers, så om du dobler den burde du ha nok. Du kan evt bruke soltørkede tomater i stedet for (eller i tillegg til) hakkede oliven i fyllet. Et passende tilbehør kan være kokte nypoteter, lettkokte grønne bønner eller grønne asparges (sistnevnte er jo perfekt for årstiden) og feks salsa verde, en oljebasert urtesaus av bladpersille, frisk mynte og/eller basilikum, litt hvitløk, ansjos, kapers, olivenolje og sitron. En oppskrift her:

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/database...ths_11832.shtml

Sausen kan lages noen timer før servering og skal altså serveres kald, poteter og grønnsaker er også lite arbeidskrevende når de bare trenger å kokes (men pass på å ha store nok gryter).

Uansett hva du velger, så vil jeg råde deg til å teste det ut i mindre skala først, slik at du vet at det fungerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...