Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er litt bakgrunnshistorie:

På jobben hos meg skriver vi timelister, og hver enkelt er ansvarlig for sin egen liste. Når det nærmer seg lønning tar daglig leder inn listene og regnesr sammen timer, overtid osv. Deretter blir disse fakset over til regnskapsfører som regner ut skatt osv, og fakser tilbake en bankliste. Dette vet jeg fordi jeg har vikariert i hennes stilling og selv sittet på overtid med disse listene.

Siste måned når jeg oppdaget en feil på min liste og skulle inn og korrigere det, var hele permen med lister borte fra kontoret. Daglig leder hadde da tatt denne permen med seg hjem. Permen inneholder kopi av alle ansattes skattekort, samt bankkonto opplysninger til alle ansatte. Jeg ble lynende forbannet :kjefte: og mente at dette har hun ikke anledning til.

Bryter hun personvernlovgivningen ved å være så skjødesløs med disse papirene, eller er hun i sin fulle rett?

Håper noen av dere vet dette, og eventuellt kan linke til rette lovtekst. Har leta men finner ii\kke ut av det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke om det er ulovlig, det vet kanskje andre. Men: Det viser at hun ikke har særlig respekt for de hun har ansatt hos seg. Hvis du også merker fraværet av respekt på andre områder synes jeg du skal finne en bedre arbeidsgiver :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hun må da vel kunne ta det med hjem? Jeg ser virkelig ikke problemet med det.

Jeg synes det er mer betenkelig at permen til vanlig står oppbevart på en slik måte at de ansatte har tilgang til den. Da har jo du tilgang til dine kollegaer sine personopplysninger.

*hilsen en som har vært utsatt for persontyveri av en kollega som har snoket til seg personnr. osv. fra timeliste*

Skrevet

Jeg ville faktisk ikke synes det var så rart at hun evt. måtte ta med seg permen hjem for å gjøre ferdig arbeid. Kan ikke se at det er noe stort problem.

Mer betenkelig er at den står sånn at "hvem som helst" har tilgang.

Skrevet

Tror nok ikke hun har brutt noen lover her, hun har jo hatt papirene med seg, derfor har ikke uvedkommende fått tilgang til dem. Det kunne være at sjefen ville jobbe sent med papirene hjemmefra? Hvordan man ønsker at det skal være er opp til bedriften, det står nok ikke i personopplysningsloven at det ikke er lov å ta med papirene utenfor kontoret.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ble så forbannet for at permen var borte...?

Gjest StoreSky
Skrevet

Som flere sier, synes det er verre at ansatte kan selv gå i permen og sjekke ting.... For da er det lett å sniktitte i andres permer også. Her har vi lås på skapet med personalpermene.

Skrevet

Så om en ansatt skal rette noe på sin timelise får han også tilgang til personopplysninger om alle andre ansatte? Synes det er langt mer alvorlig enn at sjefen tar med seg permen hjem.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...