Honey Bee Skrevet 12. mai 2008 #1 Skrevet 12. mai 2008 (endret) Har en 2 1/2 år gammel gutt som er obstipert ca annenhver uke.Vi har nå testet ut alt av allergier.Siden han er allergisk mot bjørk kuttet vi ut eple siden det kan ha en kryssallergi effekt.Han har ikke blitt bedre.Personlig setter jeg mageproblemene opp mot at han er annenhver uke hos meg og far.Tror han er for liten.Han har stort sett fornøyd ellers,men er jo liten og får ikke sagt hvordan han har det egentlig...Er det noen som har erfaring med stressmage?Får så vondt av han,det er smertefullt.Han spiser sunt og regelmessig.Kan jo ikke gi han duphalac i all evighet Endret 12. mai 2008 av Honey Bee
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #2 Skrevet 12. mai 2008 Huff da... Det hørtes ikke godt ut! Jeg vet ikke så mye om emnet annet enn at jeg selv hadde stressmage da jeg var lita jente. Det kom av mistrivsel og usikkerhet i forhold til skolen. Dette var i de første skoleårene så jeg var fra 6-10 år kanskje. Jeg husker det var vanskelig å snakke om siden jeg selv skjønte hva det kom av, men ikke turde å si så mye hjemme. Det gikk over litt av seg selv, men jeg kjenner det også i dag om det er noe. Så det er vel noen som reagerer mer på den måten enn andre.... Kanskje et samarbeid med far ang rutiner hadde vært noe? Sånn at ting er mer eller mindre likt der og hos deg?
Tusenfryd Skrevet 13. mai 2008 #3 Skrevet 13. mai 2008 Vi har et like lite barn som vi bruker mikrolax på med ujevne mellomrom. Her er det pga migrene. Barnemigrene slår seg ofte på maven som forstoppelse og er ikke nødvendigvis den hodepinen og kvalmen voksne kan få. Ellers er det mye drikke, pærer, godt modne bananer, druer etc som hjelper til med slike maver. Er det stress som du mistenker selv, bør dere virkelig snarest la ungen få ETT hjem og få roe seg i hverdagen. Ingen voksne ville vel ikke latt seg påvirke av å bo to steder, hvorfor tror man at barn ikke tar sånt til seg?
Honey Bee Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. mai 2008 Takk for svar...har kontaktet både helsestasjon og fastlege,men de kan ikke si noe helt sikker.Setter nok ned foten ovenfor eksen nå,og lar guttungen få bo ett sted.Men gud hjelpe meg det blir ramaskrik,sist jeg tok en avgjørelse ringte han barnevernet og hylte
Gjest Cascabel Skrevet 13. mai 2008 #5 Skrevet 13. mai 2008 La ungen bo med far og se om du slipper både ramaskrik og stressmage?
thumbalina Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Takk for svar...har kontaktet både helsestasjon og fastlege,men de kan ikke si noe helt sikker.Setter nok ned foten ovenfor eksen nå,og lar guttungen få bo ett sted.Men gud hjelpe meg det blir ramaskrik,sist jeg tok en avgjørelse ringte han barnevernet og hylte Dersom det skulle vise seg og ikke være stressmage og det ikke gir seg når gutten får et stabilt hjem.... så ikke gi deg på dette med maten... jeg ble "diagonsert" med stressmage da jeg var liten... men sliter fortsatt den dag i dag med reaksjoner på mat.. magen min reagerer på omtrent alt jeg spiser, men det slår ikke ut på noen standard allergi tester.. så jeg har på egenhånd funnet ut at jeg må holde meg unna for mye karbohydrater og stivelse.. hvete, egg og melk.... disse tingene reagerer jeg sterkt på.... men det er fortsatt mye jeg får vondt i magen av... men som ingen leger kan finne ut av... og det er heller ikke psykisk relatert... prøv å følg med hva gutten spiser, og observer om han får luft i magen etter måltidene... og dersom det er typer mat han ikke vil ha, så ikke tving han til å spise det.... han er kanskje for liten til å si høyt at han blir dårlig av noen typer mat, men han kjenner det kanskje alikvel på kroppen og tar da avstand fra maten.. det som er problemet med matintoleranse er at reaksjonen ikke kommer akutt, men gjerne etter 3-4 dager..... så det kan være vanskelig å finne ut av.. jeg har også inntrykk av at stressmager oftere reagerer med diare og ikke forstoppelse...???
Honey Bee Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. mai 2008 La ungen bo med far og se om du slipper både ramaskrik og stressmage? Nå skal ikke jeg starte en omsorgsdebatt.Men det er ikke best for han å bo hos faren sin. Stressmage kan være både diarè og hard mage.
Honey Bee Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 13. mai 2008 (endret) Dersom det skulle vise seg og ikke være stressmage og det ikke gir seg når gutten får et stabilt hjem.... så ikke gi deg på dette med maten... jeg ble "diagonsert" med stressmage da jeg var liten... men sliter fortsatt den dag i dag med reaksjoner på mat.. magen min reagerer på omtrent alt jeg spiser, men det slår ikke ut på noen standard allergi tester.. så jeg har på egenhånd funnet ut at jeg må holde meg unna for mye karbohydrater og stivelse.. hvete, egg og melk.... disse tingene reagerer jeg sterkt på.... men det er fortsatt mye jeg får vondt i magen av... men som ingen leger kan finne ut av... og det er heller ikke psykisk relatert... prøv å følg med hva gutten spiser, og observer om han får luft i magen etter måltidene... og dersom det er typer mat han ikke vil ha, så ikke tving han til å spise det.... han er kanskje for liten til å si høyt at han blir dårlig av noen typer mat, men han kjenner det kanskje alikvel på kroppen og tar da avstand fra maten.. det som er problemet med matintoleranse er at reaksjonen ikke kommer akutt, men gjerne etter 3-4 dager..... så det kan være vanskelig å finne ut av.. jeg har også inntrykk av at stressmager oftere reagerer med diare og ikke forstoppelse...??? Er selv veldig nøye på hva både jeg og barna spiser.Her er det veldig lite hvetemel,sukker og gjær.Reagerer på det selv.Han spiser mye fiberrik mat,og det er ikke cøliaki han har.Han drikker bra med vann og merker ikke noe plager utover obstipasjonen.Han bæsjer ikke når han bytter hjem,han går nesten til slutten av uka og da er det kjempevondt for han Endret 13. mai 2008 av Honey Bee
thumbalina Skrevet 13. mai 2008 #9 Skrevet 13. mai 2008 Er selv veldig nøye på hva både jeg og barna spiser.Her er det veldig lite hvetemel,sukker og gjær.Reagerer på det selv.Han spiser mye fiberrik mat,og det er ikke cøliaki han har.Han drikker bra med vann og merker ikke noe plager utover obstipasjonen.Han bæsjer ikke når han bytter hjem,han går nesten til slutten av uka og da er det kjempevondt for han Spiser han mye fiber hos faren da? Hvis han går til en diett med mye hvitt mel der så kanskje det blir for stor overgang når han veksler mellom mye fiber og lite fiber? kroppen bruker jo litt tid på å takle fiber, dersom det er opphold mellom omgangene... bare en tanke... jeg merker bare samboeren min blir rimelig frustrert i magen de dagene han spiser "min" mat..hehe... håper du finner ut av dette, og at det roer seg ned for han... stakkars liten.. ikke godt å ha vondt i magen. Dersom han liker sviskejucie kan han jo få dette jevnlig, evnt bruke olje i maten hans... olivenolje, så blir det i alle fall litt glattere konsistens...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå