Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi planlegger å begynne å prøve om ett års tid til.. og jeg lurer egentlig bare på hvor lenge bør spebarn sove på samme rom som foreldrene...?

jeg vil nemlig ha barnet ut i eget rom så fort som mulig. Jeg er nemlig ikke interessert i å ha små barn i min egen seng, og vil lære barnet at rommet hans/hennes er en trygg og god plass å sove.

Men jeg ser jo selvfølglig det praktiske med amming og sånne ting... og de første mnd vil jeg ha ungen nærme for å kunne høre at han/hun puster fint og har det bra... men så fort det er forsvarlig ønsker jeg at barnet får eget rom og holder seg der..... Noen syns kanskje det høres egoistisk ut, men jeg orker rett og slett ikke barn i min seng.. det er det eneste fristedet en har som foreldre, og det vil jeg ha i fred..

Dersom barnet drømmer skummelt eller er sykt legger jeg meg heller inn på barnerommet for å sove der... jeg ønsker ikke å demonstrere at barnets rom ikke er godt eller trygt nok for alle situasjoner.. men ser også at en viss periode må barnet sove i nærheten av "matfatet" og pappaen sin..

Noen som har erfaringer å dele her??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Marken flyttet inn på eget rom da han var va 4 mnd - hjalp på nattesøvn til både mor og barn

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Mine flyttet på eget rom da de var 6 mndr. Brukte baby-call, slik at jeg var sikker på at jeg skulle høre dem om natta.

Skrevet

eldste jenta fikk eget rom da hun var 6 mnd, minsten flyttet ut fra vårt soverom da han var 4 mnd... men han flyttet inn til storesøster, så han var jo ikke alene...

min svigerinne la begge sine barn på egne rom da de kom hjem fra sykehuset.. så de var ikke mer enn 2-3 dager da de fikk eget rom..

finnes nok ingen fasit svar på hvordan man bør gjøre ting, det er vel bare hva man føler for selv. :)

Skrevet

Selv om man har barnet på samme rom, så betyr jo ikke det at de må ligge i samme seng da...

Skrevet

Jeg skal ikke kritisere noen altså, folk er forskjellige :)

Men jeg ventet til snuppa var over to. Hun har trengt mye kroppskontakt og har kost seg vilt over å komme over i vår seng en gang i løpet av natten. Gjør det fortsatt, 5 år gammel.

Og vet dere hva, jeg synes ikke det gjør noe. Småbarnsårene går fort og føler hun seg trygg er det det viktigste for meg.

Men nå får jeg sove nesten uansett stilling og plass da...

Gjest Gjest_Sophia_*
Skrevet
Vi planlegger å begynne å prøve om ett års tid til.. og jeg lurer egentlig bare på hvor lenge bør spebarn sove på samme rom som foreldrene...?

jeg vil nemlig ha barnet ut i eget rom så fort som mulig. Jeg er nemlig ikke interessert i å ha små barn i min egen seng, og vil lære barnet at rommet hans/hennes er en trygg og god plass å sove.

Men jeg ser jo selvfølglig det praktiske med amming og sånne ting... og de første mnd vil jeg ha ungen nærme for å kunne høre at han/hun puster fint og har det bra... men så fort det er forsvarlig ønsker jeg at barnet får eget rom og holder seg der..... Noen syns kanskje det høres egoistisk ut, men jeg orker rett og slett ikke barn i min seng.. det er det eneste fristedet en har som foreldre, og det vil jeg ha i fred..

Dersom barnet drømmer skummelt eller er sykt legger jeg meg heller inn på barnerommet for å sove der... jeg ønsker ikke å demonstrere at barnets rom ikke er godt eller trygt nok for alle situasjoner.. men ser også at en viss periode må barnet sove i nærheten av "matfatet" og pappaen sin..

Noen som har erfaringer å dele her??

Dette finner du fint ut av når du har fått en baby!

Kan hende at alt det du nå føler ikke lenger er riktig for deg da.

Selv var jeg også veldig på det at babyen så fort som muligskulle ha eget rom. Men når hun kom så ble hun sovende på vårt rom til hun var 1 år. Ikke i vår seng men i egen seng ved siden av. Det ble mest praktisk med amming og sånn. I tillegg så kom hun opp i sengen vår på morgensiden. Det var kjempekoselig, selv om jeg i utgangspunktet mente at jeg ikke skulle ha barnet i sengen. Det er utrolig hvordan man kan skifte mening om ting når man først står i selve situasjonen..... :gjeiper:

Tulla flyttet inn på eget rom da hun var 1 år. Det hadde vært leke og stellerom frem til da. Det var ikke snakk om at rommet var skummelt eller farlig eller utygt, bare for at hun ikke hadde sovet der før. Det ble en naturlig overgang. Selv om barn har sovet hos mor og far en stund betyr ikke det at andre rom eller steder å sove er utrygge for barnet.

Skrevet

1. mann sov på vårt rom til h*n ble 15-16 mnd.

2. mann sov på vårt rom til h*n ble 4 mnd.

En. evt. 3. mann hadde nok gått rett inn på eget rom.

Jeg har ammet mine i henholdsvis 15-16 mnd og 13 mnd.

I forhold til nattamming var det for oss mye bedre etter babyen kom inn på eget rom. Barna ble aldri ammet i senga (hadde en litt uggen oplevelse med yngstemann når han var bitteliten: vi sovnet under amminga og neste morgen våknet jeg med dynen under nesa, og babyen ved navelhøyde), og ammingen gikk derfor lettest når jeg kunne sitte i en god stol alene på babyrommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...