Gå til innhold

Forloverens tale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være forlover i min venninnes bryllup - og skal holde tale.

Hva skal jeg si? Hvilke tema skal jeg snakke om?

Noen som har spennende ideer til hvordan jeg kan legge det opp?

Alle svar mottas med takk. Dette er en oppgave jeg har utsatt og utsatt og utsatt.

Skrevet

Jeg syns det er fint at forlovernes taler er litt 'løsslupne' og artige, jeg. Bruk gjerne mye humor - du har ikke så mange 'krav' å oppfylle i talen din som f.eks. brudgommen og brudens far...

Hvis du har kjent bruden lenge, ta med morsomme episoder, replikker - en gang ble det lest opp fra en skoledagbok på barneskolen (om kjærlighet!) - det slo meeget godt an! :D

Men - obsobs - du skal ikke drite henne ut altså! Det må være koselig!

Skrevet

Min forlover holdt en nydelig tale til meg/oss. Talen var mest til meg, men hun knyttet den også opp mot oss.

Hun begynte med å takke for det ærefulle oppdraget. Hun sa noe om at hun synes det var stort å få lov til å være forlover og at om hun en dag skulle gifte seg ville jeg være et like naturlig valg som forlover for henne som hun var for meg. (Det var utrolig pent sagt!)

Så fortalte hun litt om vennskapet vårt, som har vart helt fra vi ble født. Hun fortalte om felles interesser, skolegang og episoder som har skjedd opp igjennom tiden. Men hun fortalte ikke så mye at det ble kjedelig.

Så sa hun litt om forholdet mellom meg og min mann, at hun aldri hadde sett meg mer lykkelig og at etter at vi ble sammen hadde jeg forandret meg mye og blitt mye mer utadvent og glad. Og jeg husket godt hva hun avsluttet hele talen med. Hun avsluttet den nemlig til min mann der hun sa "Takk for at du får frem det beste i xxx(meg), for jeg har aldri sett henne mer lykkelig enn hun er nå." Det var en utrolig nydelig avslutning, og hverken hun eller jeg klarte å holde tårene tilbake!

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg har vært forlover en gang. Hadde notert stikkord ang temaer/poenger, men selve talen holdt jeg på "friland". Syns det er viktig å kunne se ann publikum og å kunne improvosere (og det kan man hvis man er godt forberedt ang. poenger/temaer, slik at det er lett å samle seg inn igjen).

Når det gjelder innhold, syns jeg talen skal inneholde litt historie - hvilken tilknytting man har til bruden/brudgommen, gjerne noen anektoter fra "den gang". Så kan man godt si litt om brudeparet (hvordan de møttes, etc) også kan man ta med noen ønsker for framtiden, kanskje noen "kloke ord" (bare det ikke blir for snusfornuftig)!

Når det gjelder stil, må det gjerne være morsomt, litt snert her og der er bra.

Jeg vet at mange syns det er forferdelig å skulle holde tale, men det er faktisk en av forloverens oppgaver (en viktig del, syns mange). Har man forberedt seg godt, har en lapp med stikkord tilgjengelig (ifall jernteppe, el.l.), og kanskje et halvt glass vin innabords ( :o ), går det som regel bra. Og tanken om at det er en stor ære å bli valgt til forlover burde tilsi at man kanskje tar dette lille ubehaget for å gjøre stas på en kjær venn!!

Skrevet

:hjerte: Jeg skal være forlover til min søster om 1 uke. Jeg ble spurt for knappe 2 uker siden, siden forloveren hennes hadde trekt seg pga uforusette hendelser. Så særlig god tid til å forberede en tale har jeg ikke hatt. Men jeg tenkte at jeg skulle dra frem en del korte historier fra barndommen, nåtiden og tilslutt ønske brudeparet alt godt for fremtiden. Og selvfølgelig skal jeg ønske han velkommen inn i slekta.

Forhåpentligvis vil noen le litt av vittige poenger, men hvis ikke så er det bare hyggelig å kunne si noen få ord til henne. I tillegg til talen hadde jeg fra før skrevet en sang som skal synges etter talen fra meg. Derfor blir ikke talen så kjempe lang. Det kan ofte bli for mange og lange taler i slike lag. :hjerter:

Gjest Snuupi
Skrevet

Jeg var i et bryllup i fjor hvor brudens forlover holdt tale. Hun snakket om første gang de møttes og trakk frem gode episoder fra tiden de vokste opp sammen. Hun roste også bruden for valg av brudgom, og ga ham noen velmente og morsomme råd for hvordan han skulle bære seg ad i ekteskapet! Ellers avsluttet hun talen med et skikkelig stev som hun hadde komponert selv! Hun gjorde en kjempegod figur, og tok selskapet med storm :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...