Gå til innhold

Hvorfor ikke benytte seg av kvalifisert rådgivning?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Etter å ha lest her inne, og snakke med mange utenfor nettet som alle hevder at "vi har prøvd ALT", sitter jeg igjen med inntrykket at kostveiledning er en utenkelig tanke for de fleste, for alle som sier at de har prøvd alt har aldri hatt kontakt med en ernæringsfysiolog eller kostveileder.

Det de sier er at de har prøvd alt, UNNTATT kvalifisert veiledning.

Og jeg lurer på hvorfor... hvorfor denne uviljen mot å benytte seg av den ekspertisen som kostholdsveiledere har.

(og jeg snakker da ikke om de som representerer en spesiell diett, men de som er utdannet ernæringsfysiologer/kostveiledere, og som kan gi nøytrale råd!)

Jeg tenker som så: har jeg problemer med bilen prøver jeg først å fikse den selv, går ikke det spør jeg venner som har litt kunnskap, men når det også feiler oppsøker jeg et bilverksted.

Hvorfor ikke gjøre det samme når det gjelder vår egen helse?

Koster det for mye penger?

Krever det for mye innsats?

Jeg er veldig glad jeg fikk rådgivning hos en klinisk ernæringsfysiolog, og det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke gjorde det tidligere. Det hadde spart meg, og familien, for veldig mye prøving og feiling.

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Fordi jeg tenker at min overvekt ikke er alvorlig nok til å bli henvist til ernæringsfysiolog?

Fordi det er litt flaut (ja jeg synes i blandt det...) at jeg ikke selv klarer å beherske meg, trener mer, spise mindre?

Dessuten innbiller jeg meg at jeg egentlig VET hva som skal til, men har ikke motivasjonen/styrken til å faktisk gjennomføre det.

Gjest Lily1
Skrevet (endret)

Jeg har hatt veldig god bruk for de tipsene jeg fikk fra ernæringsfysiologen. Små ting i hverdagen som gjør at det er lettere å gjennomføre de endringene som er viktige for å ha en god hverdag. :)

Jeg visste allerede hva vi skulle spise, det hadde jeg lest meg til, men jeg fikk tips til ulike sammensetninger, og den praktiske gjennomføringen, så omleggingen ikke ble så vanskelig.

Men ja, jeg har også intrykk av at det er flaut å søke kostveiledning fordi de tror det er forventet at dette er en kunnskap man selv skal ha.

Endret av Lily1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke klart å finne noen her i området som har kunnskaper om vegan kosthold. Skal vel innrømme at jeg ikke har lett så forferdelig mye heller, for jeg har levd på smertegrensen økonomisk. Men det ser ut som om jeg klarer det selv, heldigvis :)

Skrevet

Jeg lever jo blant annet av nettopp kostholdsveiledning og diettstyring, og ser at veldig mange trenger egentlig bare en god plan.

Ett diettoppsett, eller en start om du vil, samt ett opplegg frem mot målet. Det blir for diffust for folk å bare "gå på slanker`n", og det blir sjeldent tatt seriøst.

Veldig mange kunne egentlig å klart dette selv, men de kommer ikke i gang, eller fullfører ikke. Kanskje fordi de verken har lagt opp en start eller en slutt?

En kostholdsveiledning er for de fleste uansett veldig lærerikt. Litt avhengig av hvor man kjøper dette, så får man analysert kostholdet sitt slik det er i dag, og med det jobber man sammen om en ny plan på nye spisevaner.

Skrevet

Det er nok fordi at problemet til folk flest er ikke det at de ikke vet hva å gjøre, hva og spise osv. Media er smekkfull av slankeoppskrifter og fakta. Nå har hvert eneste ukeblad kostholdsplaner for flere uker, som vedlegg og bare tenkt på alt en kan finne på det store internettet.

Slik jeg ser det er det største problemet å finne noe som hjelper for hver enkelt person og samtidig finne grunnen til at en ble overvektig. Det tror jeg ikke at en kostholdsveileder vil kunne hjelpe deg med.

Helt ærlig grøsser jeg bare ved tanken på at en skal se på kostholdet mitt med lupe og fortelle meg hva jeg gjør feil, fordi jeg er pinlig klar over det selv. Jeg kan ikke tenke meg en verre måte å starte et slankeopplegg på enn en slik samtale om hva jeg må og ikke må spise.

Nei, da hadde jeg hatt mer nytte av å bli bevisst på hva som fører til at jeg går i fellen, finne ut hva som gjør at jeg spiser slik jeg gjør.

Skrevet

For meg er prisen en stor grunn til at jeg ikke har forsøkt. Pluss at jeg innbiller meg at jeg allerede kan alt -- det er sikkert ikke sant, men det er det jeg tror.

Pluss, jeg vet at jeg ikke vil kunne følge en plan. Det passer ikke inn i det livet jeg lever, og jeg oppfatter ikke helsa mi som noe problem -- selv om jeg som alle damer kunne tenke meg å være 5 kg lettere. Jeg må ha løsninger som funker i en travel hverdag, med økonomiske rammer og det hele, og jeg ser for meg at en ernæringsfysiolog/personlig trener ikke ville respektere de forutsetningene jeg har av tid, økonomi og motivasjon. Igjen tar jeg høyst trolig feil, men det er det bildet jeg sitter med.

Men jeg synes overhodet ikke det ville vært flaut, snarere tvert imot. Er ikke sånt på moten, da?

Skrevet

Man kan godt si at det er på moten ja :)

Prisene varierer mye her ja, jeg har sett alt fra noen hundrelapper til mange tusen kroner for en kostholdsplan - noen med oppfølging, andre ikke.

En personlig trener / ernæringsfysiolog bør sette opp / foreslå diett og spisevaner i forhold til deg og din hverdag, hvis ikke gjør personen en dårlig jobb. Det finnes ikke noe "one size fit all" når det gjelder dette.

Husk at det trenger ikke nødvendigvis være en fast plan du må følge, men mer ett samarbeid om å innarbeide bedre spisevaner.

Gjest Shelob
Skrevet
Man kan godt si at det er på moten ja :)

Prisene varierer mye her ja, jeg har sett alt fra noen hundrelapper til mange tusen kroner for en kostholdsplan - noen med oppfølging, andre ikke.

En personlig trener / ernæringsfysiolog bør sette opp / foreslå diett og spisevaner i forhold til deg og din hverdag, hvis ikke gjør personen en dårlig jobb. Det finnes ikke noe "one size fit all" når det gjelder dette.

Husk at det trenger ikke nødvendigvis være en fast plan du må følge, men mer ett samarbeid om å innarbeide bedre spisevaner.

Veldig godt poeng X-life! Må innrømme at jeg selv ikke har oppsøkt kostholdveileder, men har lest mye.

Har du lest noe av Mike Geary? Søk han evt opp på nettet. Han har da svært fornuftige råd, eller..?

Uansett har jeg planer om å oppsøke en PT for å lære å løfte vekter riktig. Er godt i gang, men tror jeg trenger revisjon.

Skrevet

Jeg har benyttet meg av kostveiledning, og kommer sikkert til å gjøre det også senere. Dette for å nå de mål jeg har satt meg, og for å være sikker på at jeg for i meg det jeg trenger. Selv om jeg vet mye om kosthold og trening er jeg ikke fagperson.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...