Gjest Raptuza Skrevet 12. mai 2008 #1 Skrevet 12. mai 2008 Eg har konfirmant om fem år, veit det er ei stund....Men eg og faren hennar har gjerne lyst å gje ho bunad til konfirmasjonsdagen. Og i den samanheng har eg lyst til å sy noko av den sjølv, evt med hjelp av farmora hennar som er med i Husflidslaget her i byen. Er det nokon som har sydd bunad sjølv? Kor mykje sparar ein på det i høve til å la Husfliden gjera alt? Er det nokon som veit kva bunadssølvet kostar sånn ca?
Spirito Skrevet 12. mai 2008 #2 Skrevet 12. mai 2008 Hvor mye en sparer kommer helt an på hva man verdsetter mest; tid eller penger. Å sy bunad er gøy, men ufattelig tidkrevende og ganske frustrerende til tider dersom man ikke er erfaren. Det lønner seg å gå på kurs, da får du god hjelp underveis. Mange går litt kurs for å lære seg broderingen (vet om ei som måtte begynne på nytt fordi den ikke var bra nok, så det er greit å få den "godkjent" først som sist), og så broderer de ferdig før de går på kurs for å montere. Prisen ferdig hos Husfliden er ikke så ille i forhold til å betale materialer, kursavgift, evt. kjøring til og fra kurs og masse tapt fritid. Igjen er det kjempekoselig å ha hjemmesydd bunad! Spørsmålet er egentlig: har du LYST til å sy bunad? Har du lyst, gjør du det, har du ikke lyst, lar du Husfliden eller noen andre gjøre det. Du kan også velge å sy litt selv og la andre gjøre resten. Start med lue eller veske, for eksempel, og se hvordan det går.
Gjest *Mim* Skrevet 12. mai 2008 #3 Skrevet 12. mai 2008 Det er store forskjeller på hva ferdig bunad, materialer og sølv koster - bunadene er jo så forskjellige. Hør med den lokale husfliden, du. Jeg har sydd noe på bunaden selv, men overlot skjorta til fagfolk. Sparte nok noen kroner, men det beste er egentlig å vite at jeg har sydd og brodert selv.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #4 Skrevet 12. mai 2008 Min mor sydde bunaden min til min konfirmasjon, og det er veldig stas å vite at det hun som har sydd den. Jeg har imidlertid skiftet litt fasong etter den tid, og i år har hun sydd ny skjorte til meg. Hun har gått på kurs, og vi fant ut at det ble like dyrt å sy skjorta selv som å kjøpe den ferdig. Og da er ikke arbeidstimene medregnet! Men som sagt, det er veldig moro å ha "hjemmesydd" bunad!
Gjest Marillia Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Åh, som jeg ønsker at jeg var nøyaktig nok med brodering til at jeg tør å kaste meg ut i å brodere bunad til datteren min...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå