Sol79 Skrevet 12. mai 2008 #1 Skrevet 12. mai 2008 Jeg får besøk av en kompis og dama hans fra Mexico som jeg aldri har møtt før. Jeg har lyst til å servere henne noe norsk mat som ikke er for spesiell, men samtidig ikke for vanskelig å lage. De kommer etter jobb i morgen, og jeg er ikke verdens beste kokk. Er det noen som har noen forslag til meg, så blir jeg veldig glad.
Gjest Zia Skrevet 12. mai 2008 #2 Skrevet 12. mai 2008 Hva med finnbiff? Og eventuelt røkelaks eller gravlaks til forrett.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #3 Skrevet 12. mai 2008 Nå er det vel visstnok fårikål som er den norske "nasjonalretten", men siden det er ikke er sesong for det nå, tenkte jeg på en annen tradisjonell rett: kjøttkaker med kålstuing og tyttebærsyltetøy. Realtivt nøytralt, godt å spise, enkelt å lage.
Sol79 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 12. mai 2008 (endret) Tusen takk for svar! Nå ble jeg veldig lettet! Fårikål liker jeg ikke, kjøttkaker syns jeg ikke man serverer til gjester, men finnbiff var et strålende forslag! Endret 12. mai 2008 av Sol79
Gjest Lily1 Skrevet 12. mai 2008 #5 Skrevet 12. mai 2008 kjøttkaker syns jeg ikke man serverer til gjester, At du mener det ikke passer til denne anledningen er greit nok, men at det generelt sett ikke passer å servere kjøttkaker til gjester skjønner jeg ikke? Jeg har servert kjøttkaker til utenlandske gjester mange ganger, og de aller fleste har likt det, og absolutt alle har satt pris på maten selv om det var uvant smak for dem. Kjøttkaker er ikke hverdagsmat for oss, det er helgemat, det er kanskje derfor at vi synes at det er en rett som passer å servere gjester?
Sol79 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 12. mai 2008 I min omgangskrets serverer man ikke kjøttkaker til gjester, sånn er det bare. Og jeg serverer i hvertfall ikke kjøttkaker til ei meksikansk jente som jeg aldri har møtt før som skal være her en kveld. Skulle hun bodd her ei uke, så hadde det vært annerledes, men det er bare min mening.
Flua Skrevet 12. mai 2008 #7 Skrevet 12. mai 2008 Jeg hadde gått for kjøttkaker. Rein har en spesiell smak, og det er ikke sikkert den faller i smak. Men, godt er det. Spekemat med tilbehør?
Sol79 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 12. mai 2008 Kjøttkaker er helt uaktuelt, da spanderer jeg heller middag på restaurant.. Nei, det blir rein.
Gjest nextlife Skrevet 12. mai 2008 #9 Skrevet 12. mai 2008 Kjøttkaker er helt uaktuelt, da spanderer jeg heller middag på restaurant.. Nei, det blir rein. Enig med deg, kjøttkaker kan man servere dersom gjesten skal være over tid, og delta i "hverdagslivet", men ikke når de er på en kort visitt. Fårikål er for meg uaktuelt på grunn av den ille lukta som brer seg i huset :gjeiper: Reinkjøtt har ikke så spesiell smak, særlig ikke dersom man tilbereder det som finnebiff. har du forresten litt multer du kan servere som dessert? Vaniljeis med lune multer med en lite skvett Cognac i er bare deilig
Sol79 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 12. mai 2008 Jeg sliter også litt med lukta av fårikål og pinnekjøtt.. Dårlig med multer her, men fant ut jeg går for vaniljeis med varme bjørnebær.
LilleBille Skrevet 12. mai 2008 #11 Skrevet 12. mai 2008 Hva med rømmegrøt og spekemat. Du får poser med rømmegrøt (tror det er Toro) som er kjempegod - og sammen med spekemat og gjerne litt lefse med snøfrisk og røkelaks falt det veldig i smak når vi hadde utenlandske gjester sist (de måtte tom kjøpe med seg noen poser for å lage grøt selv). Du kan jo også lage et lite "koldt" bord - hvor du også har finnbiff osv. Eller hva med laks og jordbær - det regnes jo også som norsk sommermat.
Sol79 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 12. mai 2008 (endret) Jeg skal på jobb hele dagen før de kommer, så noe koldtbord har jeg hverken tid eller lyst til å stelle i stand. Jeg har bestemt meg, det blir finnbiff, men takk for gode forslag uansett. Jeg skal huske de til en annen gang. Endret 12. mai 2008 av Sol79
Gjest Zia Skrevet 13. mai 2008 #13 Skrevet 13. mai 2008 Jeg hadde gått for kjøttkaker. Rein har en spesiell smak, og det er ikke sikkert den faller i smak. Men, godt er det. Spekemat med tilbehør? Det er nok særnorsk å servere rømmegrøt eller eggerøre og flatbrød til spekemat, men spekemat i seg selv er ikke akkurat så veldig spesielt for Norge. I Spania har man for eksempel serranoskinke og pata negra-skinke, Tyskland har westfalerskinke, Italia san daniele- og parmaskinke, England har yorkskinke, og i Frankrike har man bayonneskinke, for å nevne noe. Disse landene produserer også veldig gode spekepølser, som f.eks. salami, pepperoni, chorizo og saucisson sec. Sistnevnte kommer desuten i utallige varianter. Jeg kjenner en franskmann som ofte er i Norge i forbindelse med jobb, og han undrer seg over at han ofte får servert spekemat, og at det blir fremstilt som noe som er spesielt norsk. Dessuten er spekematen han får servert er av dårligere kvalitet enn den han er vant med hjemmefra.
LilleBille Skrevet 13. mai 2008 #14 Skrevet 13. mai 2008 Skal man servere spekemat - må man ha rømmegrøt til - det er det som gjør det særnorsk - i tillegg til at man bør velge andre alternativer i tillegg til spekeskinke - som fenalår/røket reinsdyr etc.
Gjest glamourgirl Skrevet 13. mai 2008 #15 Skrevet 13. mai 2008 Ovnsbakt laks, ovnsbakte poteter og agurksalat og rømme til? (det har jeg servert ofte, og med hell!)
Nelle Skrevet 13. mai 2008 #16 Skrevet 13. mai 2008 Karamellpudding er en typisk norsk dessert... ... og en typisk meksikansk dessert. Så til dessert ville jeg finne på noe annet til meksikanske gjester. (Vet det ikke har vært diskutert karamellpudding i denne tråden, men jeg bare nevner det ) Ser at TS har bestemt seg for Finnbiff. Godt valg! Jeg ville gått for rømmegrøt m/spekemat. Men da hjemmelaget rømmegrøt. Åååååå! Nå fikk jeg lyst på rømmegrøt!
Sol79 Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #17 Skrevet 14. mai 2008 Middagen er vel overstått med finnbiff med hjemmelaget stapp og vaniljeis med vareme bjørnebær til dessert. Jeg antar at hun likte det siden hun forsynte seg to ganger. Hun liker ikke rødvin og det sa hun fra om. Da vi foreslo å ta desserten på balkongen i +27 i solen, så ba hun pent om et teppe, siden temperaturen var for henne det samme som en kald vinter i Mexico. Haha.
Nelle Skrevet 15. mai 2008 #18 Skrevet 15. mai 2008 Da vi foreslo å ta desserten på balkongen i +27 i solen, så ba hun pent om et teppe, siden temperaturen var for henne det samme som en kald vinter i Mexico. Haha. Så bra at middagen ble vellykket!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå