Gå til innhold

Tradisjonell brud

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal gifte oss i den lokale kirken på min hjemplass, for så å ha feiringen i grendahuset på samme sted. Vi skal ha 70 gjester til treretters middag, og mange taler og sanger av ulikt slag.

Til kaffi fem timer senere, kommer ca. 60 gjester til. Vi skal ha et bugnende gavebord med ca. 30 kaker av forskjellig slag. Under kaffien vil det bli enda flere kaker og sanger, og etterhvert som folk har fått innpå en del søtmat; bordkonkurranser, leker og quizer av ulikt slag. Det blir underholdning av familie og venner, der de som ønsker kan bidra med sitt.

Utpå kvelden kommer spekematen på bordet, og gjestene får sitte og prate og spise så lenge de vil. Iløpet av kvelden kommer vi selvfølgelig ikke utenom en polynese rundt omkring i lokalet. Og dagen skal feires uten alkohol.

Etter hva jeg har skjønt er vårt bryllup selve marerittet av et bryllup for mange av brukerne av bryllupsforumet. Men det er akkurat slik vi vil ha det, og vi gleder oss stort! Det finnes mange ulike måter å gjennomføre og feire et bryllup på, og det er flott at de fleste finner et alternativ som passer for dem. Men jeg syns det tradisjonelle bryllupet har fått unødvendig mye pepper her inne i det siste, så jeg vil bare stå frem og si at jeg skal feire tradisjonelt, og for meg er det perfekt!

(og forhåpentligvis er ingen av mine venner slik som enkelte her inne, nemlig de som hadde takket nei til et bryllup fullt av taler, sanger og selskapsleker, og uten alkohol. Jeg håper derimot de respekterer at det er slik vi ønsker å feire dagen, og gleder seg på våre vegne)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Rekker opp hånden*

Blir tradisjonelt her også, men vårt blir med alkohol..

og det er AKKURAT slik vi vil ha det!! :hoppe:

Skrevet

Tradisjonelt på oss også:) Riktignok med alkohol. Gleder oss kjempemasse. Virkelig en dag jeg vil dele med hele familien og mine nærmeste venner:) Vi blir vel ca 40 til middag og 100 tilsammen til festen!!

Skrevet

Vi kal ha et tradisjonelt bryllup: vielse i kirken, 90+ gjester til 3-retters middag, taler (og helt sikkert noen sanger...*sukk*), bugnende kakebord, fri bar, polonese, brudevals, nattmat og forhåpentligvis så varer festen til langt på morran! :)

Dagen før inviterer vi til grilling i hagen, og dagen derpå til restelunsj på festlokalet, så da får vi se våre tilreisende gjester mest mulig.

Vi storgleder oss i hvertfall, vi var ikke i tvil om at vi ønsket et tradisjonelt bryllup (vi smakte på tanken på og ta med oss de aller nærmeste på fjellet, men det var en bismak der), vi ønsker å feire dagen med alle vi er glade i, hele slekta og alle de nærmeste vennene våre, og vi tror nok folk vil kose seg :)

Gjest Gjest
Skrevet

Tradisjonelt her og, bortsett fra at vi skal ha fri bar og alle til middag :) men kirke, grendehus, sanger, taler, polynese etc er på plass! gleder meg jeg!

Skrevet

Ja, akkurat det at vi skal feire alkoholfritt har ingenting med at vi har tradisjonelt bryllup. Men har så mange ganger lest om de som ikke ville komt i et alkoholfritt bryllup, at jeg syns det var en detalj som var verdt å ta med ;)

Kjekt å se at vi er flere som velger tradisjonelt! Liker tradisjon jeg :)

Gjest Elize
Skrevet

Tradisjonelt eller ikke, begge deler er like vakkert og fint :) Alt handler om hva brud og brudgom ønsker. Har alltid hatt lyst på et tradisjonelt bryllup, men i det siste har jeg begynt å tenke litt anderledes. Kanskje det blir en herlig blanding. Dagen blir sikkert flott uansett.

Skrevet

Jepp, her kjøre vi tradisjonellt vil je tru det kalles.

En haug me folk til allt, 3-retters, fri bar, håpe nåen holder taler og skriv sang og finn på andre sprell. :danser:

Ska bruke bygdehuset, lokal kirke,

OG VI GLEDE OSS STORT!!!!

Helt etter våres :hjerte:

Skrevet

Selv om jeg er av dem som ikke skal ha det tradisjonelt, synes jeg at det aller viktigste er at hvert enkelt par har det bryllupet de selv ønsker. :)

Jeg ønsker at alle her inne, tradisjonelt bryllup eller ikke, får en fantastisk dag med minner som varer livet ut! :-D

Skrevet

Jeg synes bryllupet deres høres veldig hyggelig ut.

Skrevet (endret)
Dagen før inviterer vi til grilling i hagen, og dagen derpå til restelunsj på festlokalet, så da får vi se våre tilreisende gjester mest mulig.

Åh, den ideen stjeler jeg. Det er så mye flott å lese her, og jeg må jo bare legge meg noen ideer bak øret. håper dere alle får en fantastisk dag.

-jeg er forøvrg gledelig gjest på ts`s bryllup. sanger og taler og herligheter. ;)

Da var enda en liten puslebrikke på plass til brylluet jeg ikke har startet å planlegge enda :sjenert: (jeg lover :idesmil: )

edit:trykkleif

Endret av tjadama
Gjest Gjest
Skrevet

Hva er et tradisjonellt bryllup? Etter gammle tradisjoner? Et bryllup likt det alle andre har? Eller?

Interessert i å høre hva dere legger i begrepet.

Skrevet
Hva er et tradisjonellt bryllup? Etter gammle tradisjoner? Et bryllup likt det alle andre har? Eller?

Interessert i å høre hva dere legger i begrepet.

I ordet "tradisjonelt" legger jeg først og fremst at vi ikke prøver å overraske eller vekke oppsikt på noen måte. Vi legger først og fremst vekt på at folk skal ha det hyggelig og at maten er god, og at festen skjer i fine omgivelser.

Vi har de "vanlige" tingene: Hvit kjole, bukett (som skal holdes lavt, det har jeg lært på KG :fnise: ), tre retters middag, et par musikkinslag og taler, ingen store overraskelser.

Dette ser jeg på som "tradisjonelt". Jeg har ikke vært i så mange bryllup, så jeg vet ikke hvordan "alle andre" gjør det, men har ihvertfall inntrykk av at vi gjør ting som er forholdsvis vanlige.

Skrevet

Nå er det snart et år siden vi giftet oss, og hverken jeg eller mannen har angret et sekund på at vi giftet oss på tradisjonelt vis med alt "tilbehøret".

Gjør det som føles riktig for dere. Det er lett å ha meninger om det meste på et nettforum, men når det kommer til selve dagen deres tror jeg både vennene og familiene deres kommer til å kose seg og være oppriktig glade på deres vegne.

Skrevet

Vårt bryllup blir vel kvasitradisjonelt det da...? Vi har ca 100 gjester, alle til tre retters middag på restaurant. Jeg har "hvit" brudekjole, mannen får ikke se meg før jeg kommer opp kirkegulvet, det skal være brudevals etc. Men, det blir ingen sanger under middagen, ikke noen tre-etasjes bryllupskake, og DJ i stedet for levende musikk. Ikke skal min far følge meg opp kirkegulvet heller. Det er koselig med tradisjoner, så lenge de ikke føles som ei tvangstrøye.... noen tradisjoner passer rett og slett ikke oss, andre skjønner jeg ikke poenget med (hvorfor betale 2500 kr for tre etasjer med kake når du kan få like mange kakestykker på ei "flat" kake for 1100?), men det betyr ikke at ikke andre kan synes det. Alle må få gjøre som det passer dem, takhøyden her inne er ikke særlig stor i perioder, så det gjelder å tenke MEST på hva en selv mener...:) Hurra for alle brudepar, tradisjonelle eller ikke!

• 3 uker senere...
Gjest lucky08
Skrevet

nå blir ikke vi så mange gjester, men jeg vil også ha litt selskapsleker og slikt, for vi har ikke folk som kan synge i familien eller av venner, så da må vi jo ha underholdning på andre måter..

hva slags leker tenker dere å ha?

alle tips mottas med TAKK!

blir enten helt alkoholfritt eller litt vin til maten her..

Gjest Grafica
Skrevet

Personlig har jeg lyst til å forby ordet tradisjon fra bryllupsforumet. Ikke fordi jeg har noe imot tradisjonelle bryllup, men fordi ordet så lett blir negativt ladet. Alle par er forskjellig, alle har forskjellige ønsker, og jeg synes det er like flott uansett hva sags bryllup, kjole, underholdning eller mat man velger. Det at to mennesker elsker hverandre så mye at de vil dele resten av livet, DET er det viktige! Resten er bare pynt, stas og noe man gjør for å glede seg selv. Og hva som gleder en, det er forskjellig fra person til person.

Jeg synes det er forkastelig med de som kritiserer hvordan andre velger å feire sin dag, andres valg av kjole, eller sted, eller musikk, eller hva som helst.

Jeg nekter sanger i vårt bryllup. Fordi det er ikke oss. Men jeg synes det er kjempemorsomt i andre sine bryllup. Jeg har vært i bryllup hvor det ble servert pizza, og bryllup hvor det var tre-retters. Kjempekoselig begge deler. Jeg hever glasset i skål til dere som gjør som dere selv vil, uansett hva andre mener.

Og om noen av vennene deres ikke vil komme fordi dere skal ha sanger og leker, så tror jeg ikke det er mennesker verdt å samle på. Fordi det er smålig.

Sånn, da var jeg ferdig med å være høytidelig og teit, håper dere alle får flotte bryllupsdager, og at de blir akkurat slik dere og mennene deres ønsker!

Skrevet
Vi skal gifte oss i den lokale kirken på min hjemplass, for så å ha feiringen i grendahuset på samme sted. Vi skal ha 70 gjester til treretters middag, og mange taler og sanger av ulikt slag.

Til kaffi fem timer senere, kommer ca. 60 gjester til. Vi skal ha et bugnende gavebord med ca. 30 kaker av forskjellig slag. Under kaffien vil det bli enda flere kaker og sanger, og etterhvert som folk har fått innpå en del søtmat; bordkonkurranser, leker og quizer av ulikt slag. Det blir underholdning av familie og venner, der de som ønsker kan bidra med sitt.

Utpå kvelden kommer spekematen på bordet, og gjestene får sitte og prate og spise så lenge de vil. Iløpet av kvelden kommer vi selvfølgelig ikke utenom en polynese rundt omkring i lokalet. Og dagen skal feires uten alkohol.

Etter hva jeg har skjønt er vårt bryllup selve marerittet av et bryllup for mange av brukerne av bryllupsforumet. Men det er akkurat slik vi vil ha det, og vi gleder oss stort! Det finnes mange ulike måter å gjennomføre og feire et bryllup på, og det er flott at de fleste finner et alternativ som passer for dem. Men jeg syns det tradisjonelle bryllupet har fått unødvendig mye pepper her inne i det siste, så jeg vil bare stå frem og si at jeg skal feire tradisjonelt, og for meg er det perfekt!

(og forhåpentligvis er ingen av mine venner slik som enkelte her inne, nemlig de som hadde takket nei til et bryllup fullt av taler, sanger og selskapsleker, og uten alkohol. Jeg håper derimot de respekterer at det er slik vi ønsker å feire dagen, og gleder seg på våre vegne)

Håper dette går i oppfyllelse!! :gjeiper: Ha en flott dag! :)

Skrevet

Det er så mange fantastiske måter å feire bryllup på!

Hagebryllup, bondebryllup, bryllup på grendehuset, bryllup i utlandet, bryllup på fjellet, bryllup på hytta eller bryllup på stranda.

og de "tradisjonelle" bryllupene som er beskrevet her blir sikkert alle tiders. Det er brudeparet og gjestene som betyr noe, at man feirer dagen med mennesker man bryr seg om.

Jeg ønsker å gå enda lenger når det gjelder tradisjonelle bryllup, finne frem tradisjoner rundt bryllupstradisjoner fra hjembygda mi tilbake til 1700-1800 tallet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...