Sanasol. Skrevet 12. mai 2008 #1 Skrevet 12. mai 2008 (endret) Hmmm... Satt ved middagsbordet i dag og funderte litt mens vi spiste ørret. Hvorfor er det slik at noen fisk har rødt kjøtt og noen har hvitt? Og hvorfor er det, det samme med fugl og pattedyr? Anda har rødt kjøtt, og kyllingen hvitt. Oksen har rødt kjøtt og grisen hvitt. Finnes det en egen kategori for inndeling av "dyr" som går på hvilken farge det er på kjøttet kanskje? Jeg tenker bare... kategorier som pattedyr/"eggleggende", saltvanns/ferskvannsfisk, byttedyr/rovdyr, giftig/ikke giftig, skjell/fjær/pels... osv. Ja ja skal slutte nå før jeg bare begynner å høres dum ut... Vet de såkalte kategoriene mine kanskje ikke henger helt på greip, men dere skjønner poenget mitt. Og by the way... dersom det finnes en slik kategori.. hvilken betegnelse har det? og/eller hva kommer det av? Er bare nysgjerrig... Endret 12. mai 2008 av Sanasol.
Sanasol. Skrevet 12. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. mai 2008 Spiser ikke fisk det samme da? Skal dyra deles inn i " hva de spiser"-kategorien? Hmmm.. Ingen dum tanke. Men tror jeg er ute etter noe mer konkret. Eller dette er kanskje så konkret svaret kan få blitt? Lurer allikevel fortsatt.
absinthia Skrevet 12. mai 2008 #4 Skrevet 12. mai 2008 (endret) Sakset fra fiskeri og havbruknæringens (ett eller annet) forening: Laksens rødfarge Laks og ørret kjennetegnes ved at fiskekjøttet har en lekker rosa eller rødlig farge. Fargen er en av de viktigste kvalitetsegenskapene hos laksefisk. Laksen kan ikke selv produsere de stoffene som gir fargen. Fargepigmentene skaffer fisken seg ved å ete planter og andre laverestående organismer som inneholder disse pigmentene, som rødåte, forskjellige krepsdyr, reker osv. Hvor rød laksen blir avhenger av hva den eter og dens arvelige egenskaper. Resten kan leses her. Innlegget er endret iht Kvinneguidens regler. -jolie (mod) Endret 12. mai 2008 av jolie
Sanasol. Skrevet 12. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. mai 2008 Hva spiser torsken som gjør at den blir hvit/forblir hvit da? Kansje rødt kjøtt betyr mer variert "kosthold", og sunnere råvarer? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Dette er et resultat av forskjellige muskelfibertyper; røde muskelfibre er mer "utholdende", mens hvite er "raske". Duer har f.eks. rødt kjøtt siden de flyver mye, mens høns kun flakser i mindre perioder for å vaglepinnen e.l. Laks har rødt kjøtt og svømmer bortimot hele tiden for å opprettholde okygentilførselsen, mens torsken ligger mye i ro. (dårlig skrevet og forklart, men....)
Sanasol. Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. mai 2008 (endret) Takk skal du ha gjest. Skjønte hva du mente jeg. Nå synes jeg vi begynner å nærme oss et slags svar her, men jeg har fremdels ikke noe betegnelse på hva denne kategorien eventuelt kalles. "Muskel fiber kategorisering av dyr" ? Mulig det kanskje bare ikke har noen betegnelse... Mitt forslag var i hvert fall utrolig tungvint. Endret 13. mai 2008 av Sanasol.
absinthia Skrevet 13. mai 2008 #8 Skrevet 13. mai 2008 Det er nok en sammensetning. Oppdrettslaks er rødere enn den ville, det er ikke fordi den har andre muskelfiber, men fordi den får mer pigmenter i foret.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #9 Skrevet 13. mai 2008 Fra http://biology.clc.uc.edu/courses/bio105/muscles.htm Skeletal muscles can be further subdivided into two sub-types depending on their use or function, and the chemical composition of each is slightly different. Think of a Thanksgiving turkey: the first question asked is invariably, “Do you want white or dark meat?” These correspond to white and red muscle tissue, respectively. Think of where the white and dark meat are found: dark meat is found in the legs and other constantly-used posture muscles, while white meat is found in the “breast,” or flight muscles. Turkeys aren’t known for flight, so these flight muscles get infrequent, quick bursts of use. Because the posture muscles are constantly used, they need a more constant, steady supply of oxygen. Thus red muscle tissue contains an extra chemical called myoglobin which is a special protein-type molecule for oxygen storage. The presence of myoglobin in posture muscles enables the sustained contractions necessary to maintain proper posture and walk, so in a turkey, red muscle tissue is found in the legs and other support muscles. The presence of myoglobin gives the muscle tissue its red or dark color. White muscles that are only used occasionally don’t have myoglobin in their tissue. Since turkey flight muscles are only used for short, quick flights, they don’t need as much oxygen, thus don’t need myoglobin to store it, and appear “white” in color. Jo, fôret har nok mye å si, men det er hovedsaklig muskelfibersammensetningen som betyr noe. Rødt kjøtt vil være rødt i vill tilstand også hvis tilgangen på krepsdyr(ofte marflo el. rauåte) er stor nok, men oppdrettsnæringa tilsetter mer enn vanlig mengde med karotenoider som naturlig nok bidrar til en dypere farge. Tror ikke man skiller mellom arter med slike ulike fibersammensetninger, men mellom sammensetningen i seg selv. (?)
Sanasol. Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 13. mai 2008 Nei, å nei, nå kom jeg plutselig på makrellen. Den må jo svømme hele tiden, og er sikkert veldig utholden. Hvorfor har den hvitt kjøtt da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå