Spirito Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 (endret) Bunadene blir laget i utlandet, ja. Kjøp heller hos Husfliden! Norske Bunader driver dessuten med konfeksjonssøm, altså at bunadene bare blir laget i standardstørrelser. Husfliden syr etter mål, slik at bunaden blir perfekt tilpasset den som skal ha den. De sitter så utrolig mye finere på kroppen! En bunad blir fort stygg dersom den ikke sitter bra. Man kan gå fra sexy til sidrompa ganske fort. Endret 11. mai 2008 av Spirito
Carebear1 Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2008 (endret) - Endret 30. januar 2009 av Melania
Spirito Skrevet 11. mai 2008 #4 Skrevet 11. mai 2008 Aha, takker for svar. Vet du om kvaliteten er dårlig og? Vi ønsker jo helst en bunad laget etter norske tradisjoner. Ikke noe sydd sammen på en "fabrikk" i kina. I utgangspunktet tenkte vi å kjøpe fra Husfliden - der vet man jo hva man får. Vet hva man får, tja. På Husfliden får man ihvertfall norske stoffer og arbeidere som betaler norsk skatt. Men de som sitter og syr (vel og merke i Norge) er i stor grad utlendinger. Men de syr ihvertfall etter målene til den som skal ha bunaden, og etter norske tradisjoner. Ikke sviner de til miljøet heller, med frakt frem og tilbake i flere omganger. Du kan jo lese denne artikkelen og bedømme selv: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/a...LT001/105110009 Valget blir jo om du vil støtte opp om norske stoff-fabrikker og norske skattebetalere og få en personlig sydd bunad, eller om du vil ha utenlandske stoffer og konfeksjonssøm. Men jeg tror ingen er helt 100% "norske" i denne bransjen, til det er bunader alt for billige og konkurransen er alt for stor. Og de gamle syerskene som synes det var greit med luselønn, er blitt for gamle og er erstattet av unge damer fra Thailand. Det beste er jo å sy selv.
Carebear1 Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. mai 2008 Det beste er jo å sy selv. DET tror jeg hadde blitt litt av en bunad, mine syferdigheter tatt i betraktning
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #6 Skrevet 11. mai 2008 Jeg kjenner ei som driver renseri og hun sier at bunadene som lages i dag er av utrolig dårlig kvalitet i forhold til de som ble laget for 50 år siden. Ikke bare selve arbeidet, men ullstoffet bunadene syes av er av veldig dårlig kvalitet, og tåler ikke den bruk de skal tåle i forhold til eldre bunader. Dette gjorde meg skeptisk siden bunaden jeg ønsker meg koster opp til 50 000, riktignok med sølv.... Det er mye penger å gi for noe som er av dårlig kvalitet. Ikke var det slikt bra ullstoff å få tak i heller i følge denne damen.... Litt på siden dette men....
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #7 Skrevet 12. mai 2008 jeg trodde at stoffet i stakkene stort sett var produsert i utlandet.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #8 Skrevet 12. mai 2008 Sjekk om du kan få tak i en brukt bunad, det gjorde jeg og den er håndsydd og av gammel god kvalitet..... Bunader blir jo ikke utslitt som regel ihvertfall ikke "de gode gamle"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå