Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 Jeg kom til å tenke på dette da Carl I Hagen og andre tidligere i år forsvarte kroppslig avstraffelse av barn. Selv fikk jeg ris på rumpa av foreldrene mine (spesielt mamma) til jeg ble 12 år gammel. Jeg husker det som utrolig nedverdigende, og det førte til at jeg ble veldig utrygg på moren min. Heldigvis er det forbudt å slå barn, men jeg tviler ikke på at det allikevel skjer, som i mitt tilfelle. Er det noen andre som har hatt samme opplevelse?
Betsy Skrevet 11. mai 2008 #3 Skrevet 11. mai 2008 Nope, jeg ble heldigvis ikke det. Men kjenner en jente som ble det, og dette har nok preget henne negativt opp gjennom årene. Fysisk avstraffelse er fy-fy når det gjelder alle levende vesener!
Gjest StoreSky Skrevet 11. mai 2008 #6 Skrevet 11. mai 2008 Ja det ble både jeg og min søster. Husker jeg syntes det var verre når det skjedde søsteren min enn meg selv. Har barn selv nå og hittil aldri slått - heldigvis!
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #7 Skrevet 11. mai 2008 Ja,ble slått gjentatte ganger og utsatt for hån, og trusler ifra mine foreldre. Har aldri slått ,truet eller hånet mitt barn selv. Fint å se at tråden foreløpig er fri for barnevernspropaganda av typen "den som har blitt slått som barn vil selv slå sine barn".
Cata Skrevet 11. mai 2008 #8 Skrevet 11. mai 2008 Nei, jeg er aldri blitt slått men jeg kan huske jeg en gang fikk knips på hånden da jeg var litt for klåfingret på kakefatet på bordet . Men tror jeg skjønte at jeg hadde gått over grensen, for jeg husker jeg skammet meg en smule etterpå. Det var for øvrig første og eneste gangen foreldrene mine tydde til det.
LukaFrost Skrevet 11. mai 2008 #9 Skrevet 11. mai 2008 Jeg fikk et klaps på baken en gang, og da var det helt på sin plass. Man får ikke respekt for foreldre som slår en, man blir redd de.
Gjest Helen Parr Skrevet 11. mai 2008 #10 Skrevet 11. mai 2008 Fint å se at tråden foreløpig er fri for barnevernspropaganda av typen "den som har blitt slått som barn vil selv slå sine barn". Forskning viser at de som slår i større grad er slått selv som barn. Det sier vel ingenting om at det faktisk finnes mange som er blitt slått som likevel ikke slår sine barn idag.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #11 Skrevet 11. mai 2008 Jeg er bare 24 år gammel, og jeg hadde en venn som fikk ris. Det ekleste var at jeg var på besøk hos ham en gang han ble slått, og jeg husker han kom tilbake fra soverommet med tårer i øynene. Vet også at foreldrene mine visste om det, så jeg bærer litt nag til dem for at de ikke meldte fra. Sikkert fordi de fikk ris selv da de var små, så de syntes ikke det var så ille til tross for at de aldri slo min søster eller meg.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #12 Skrevet 11. mai 2008 Forskning viser at de som slår i større grad er slått selv som barn. Det sier vel ingenting om at det faktisk finnes mange som er blitt slått som likevel ikke slår sine barn idag. Det finnes ikke bevis for at disse menneskene slår barna fordi de selv er blitt slått.Antageligvis hadde disse psykopatene slått barna uansett oppvekstvilkår.Slike psykopater er blant annet ansatt ved norske barnehjem.Du har vel lest om alle barnehjemsskandalene? Den "forskningen" som du viser til gir ikke noe grunnlag for å støtte barnevernspropaganden om at "den som har blitt mishandlet som barn selv vil mishandle barn".Antageligvis er dette bv-forskning hvor bv-sympatisørene i NOVA har brukt "studier" av Kari Killen. Som jeg har nevnt tidligere i tråden så ble jeg utsatt for vold,trusler og mobbing ifra mine foreldre.Selv er jeg motstander av all fysisk avstraffelse. Du virker som en ekkel bv-fantast.Usj.
Gjest Helen Parr Skrevet 11. mai 2008 #13 Skrevet 11. mai 2008 Du virker som en ekkel bv-fantast.Usj. Ojsann, litt av en slutning å trekke etter mine knappe tre linjer. For å være helt ærlig kjenner jeg ikke til denne forskningen, jeg mener ikke spesielt mye om den heller - det er snarere noe jeg har snappet opp i den tabliode mediepåvirkningen vi blir utsatt for. Dersom du føler deg dømt ut fra det lille jeg skrev, var det selvsagt dumt - for det var overhodet ikke meningen. Og nettopp det du skriver om at det ikke finnes noen bevis for at man slår dersom man selv har blitt slått, forsøkte jeg også å få frem da jeg skrev: "Det sier vel ingenting om at det faktisk finnes mange som er blitt slått som likevel ikke slår sine barn idag." Til din opplysning kan jeg forsikre deg om at jeg ikke er noen barnevernfantast, hva nå du enn legger i det.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #15 Skrevet 11. mai 2008 Man bør kanskje definere hva det er snakk om. Det er tross alt forskjell på en rett høyre og en omgang på rumpa. Uansett synes jeg ikke det finnes noen tilfeller hvor barn fortjener å bli slått. Det finnes alltid bedre metoder.
Concertina Skrevet 11. mai 2008 #16 Skrevet 11. mai 2008 Aldri, men husker mamma hentet bjørkeris inn en gang for å skremme oss... Det funka (det skal legges til at jeg og broren min hadde perioder hvor vi var en virkelig pain in the a** og jeg vet hun aldri ville ha brukt det).
Saeria Skrevet 11. mai 2008 #17 Skrevet 11. mai 2008 Nei, jeg kan ikke huske å noen gang ha blitt slått.
Tuttamedtulla Skrevet 11. mai 2008 #18 Skrevet 11. mai 2008 Nei, jeg har heldigvis aldri blitt slått som barn. Husker veldig godt en gang pappa tok veldig hardt tak i overarmen min, slik at det gjorde veldig vondt. Gråt meg i søvn, men da kom en veldig angrende pappa inn litt senere og var veldig lei seg.. Og nei, har heller aldri slått mine egne barn. Det kommer jeg heller aldri til å gjøre.
rugrat Skrevet 11. mai 2008 #19 Skrevet 11. mai 2008 Nei, jeg kan ikke huske at jeg ble hverken klapset på baken eller smekket på fingrene. Tror ikke jeg hadde tatt skade av det om jeg hadde blitt det, men heldigvis finnes det bedre måter å oppdra på.
flickan Skrevet 11. mai 2008 #20 Skrevet 11. mai 2008 Mener å huske at jeg fikk ris på baken ved 2 anledninger, men husker ikke hvorfor. Tok ikke skade av det og bærer ikke preg av det i dag, kommer likevel aldri til å velge den formen for avstraffelse mot fremtidige barn. Husker også at lillesøsteren min fikk ris på baken en gang, og det synes jeg var mye verre enn selv å bli utsatt for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå