Taelolai84 Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 Hei! Er det noen som har noen tips og triks til meg om hvordan komme i gang med trening? Jeg har prøvd lenge,men er ikke bare bare syns jeg. Har noen foreldre som er veldig flink til å mase om dette,og jeg er drit lei av å høre på de.. Jeg har vært overvektig ganske lenge,og har lyst å gjøre noe med det. Ta gjerne kontakt med meg,jegf tar i mot alle tips og triks.
Gjest Gjest_smiley_* Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 Det viktigste er å være innstilt på en livsttilsendring. Kurer og dietter er bare midlertidig, og vil føre til at du legger på deg igjen når det er avsluttet, og du får en jojo slanking, som på sikt kan ødelegge forbrenningen din. Du må være innstilt på dette selv, og fokuserer riktig. Ikke tenk på alt du "går glipp av", men alt du kan kose deg med og alt du oppnår. Nå er det veldig lite info her om hvordan du lever i dag. Men det første du kan starte med er å unngå brus og godteri på ukedagene som en hovedregel. I helgene bør du unne deg å skeie litt ut dersom du har lyst på det, uten å fråtse. Spis sunt og variert kosthold. Minst mulig sukker, uten å bli fanatisk på å unngå det helt. Grovt brød - det holder energien lengre. Spis regelmessig, lite og ofte fremfor mye og skjeldent. Begynn å beveg deg. Finn en aktivitet du liker. Det er viktig for å kunne klare å fortsette. Treng gjerne styrke, økt muskelmasse = økt forbrenning. Både helsa og kroppen trenger både lav og høy intensitets trening. Spinning er fint her. Om du faller av opplegget ditt, ikke få panikk og tenk at alt er forgjeves. Fortsett heller i det gode sporet dagen etter og ta lærdom.
Taelolai84 Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2008 Hei smiley! Jeg tenker på dette med kosthold hver dag,men det er vanskelig å komme helt skikkelig i gang med trening. Jeg kommer fra en familie hvor vi har lett for å legge på oss både på mammas og pappa sin side. Jeg bør gå ned på det meste ca 30kg eller mer,men nøyer meg med en start på 10kg. Liker å sykle og å trene på trenings studio og gå turer. Men liker bedre å trene sammen med noen. Så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å komme i gang... Når det kommer til hvordan jeg lever i dag,så bruker vi grønnsaker til middag,spiser frukt osv. Brus og godteri holder vi til helgene,men kunne sikkert vært enda flinkere med det.
Gjest Evine Skrevet 11. mai 2008 #4 Skrevet 11. mai 2008 Jeg har også lett for å legge på meg .. og må passe på hele tiden. Det som har funket for meg er følgende: Trim/Trening: Går eller sykler så mye som mulig (til jobb, til trening, til småhandling, osv) Meldte meg inn på treningssenter (trener 4 ganger i uken og stortrives med det. Der er masse varierte treningstimer med flott musikk og inspirerende instruktører) Tar trapper istedet for heisen Går tur med hunden hver kveld Kosthold: Frokost hver dag (min egen kornblanding m/havre, nøtter, rosiner og kli .. med lettmelk til Tran (1 ss hver morgen) Salat på jobb (masse grønnsaker, bønner, korn og nøtter - avsluttes med frukt og kaffe) Middag (mye kylling og grønnsaker - lite poteter, brød, ris og pasta) Kveldsmat (frukt og nøtter) Jeg har alltid frukt og nøtter i vesken - samt i skuffen på jobb. Det redder meg for å ty til andre og usunne ting hvis jeg blir sulten eller skal jobbe litt lenger en dag. Lager kun kaker til bursdager og høytider .. Skeier ut med vin, is - event. sjokolade en dag i helgen .. men ikke hele helgen. Når dette er sagt så er jeg ikke hysterisk - spiser gjerne litt ekstra is hvis jeg får lyst .. og spesielt nå når være er fint .. Men druer er en veldig fin erstatning når man har lyst på noe søtt.
Gjest Gjest_smiley_* Skrevet 11. mai 2008 #5 Skrevet 11. mai 2008 Hei smiley! Jeg tenker på dette med kosthold hver dag,men det er vanskelig å komme helt skikkelig i gang med trening. Jeg kommer fra en familie hvor vi har lett for å legge på oss både på mammas og pappa sin side. Jeg bør gå ned på det meste ca 30kg eller mer,men nøyer meg med en start på 10kg. Liker å sykle og å trene på trenings studio og gå turer. Men liker bedre å trene sammen med noen. Så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å komme i gang... Når det kommer til hvordan jeg lever i dag,så bruker vi grønnsaker til middag,spiser frukt osv. Brus og godteri holder vi til helgene,men kunne sikkert vært enda flinkere med det. Dersom du har råd vil jeg anbefale deg å investere i personlig trener. Han kan gi deg råd og oppfølging hele tiden underveis. Det har mye å si hvordan man trener, men det er jo ikke å forvente at "mannen i gata" skal ha fagkunnskap på dette, derfor kan en PT være greit. Mange gjør den store feilen når de trene styrke at de trener for lett. Du skal kjøre så hardt at du nesten ikke klarer den siste repetisjonen. Da får du best utbytte av treningen. Du skal ikke være redd for å ende opp som muskelbunt, for det er uansett svært vanskelig for jenter. Videre, husk at muskler veie, så det er ikke alltid sikkert du vil merke det på vekta, men du vil merke det på klær evnt mål. Derfor er det litt farlig å bli for opphengt i vekt. Jeg tror du vil komme langt ved å trene styrke to dager i uken, så tungt du bare klarer. Jeg vet ikke hvor mange dager du har til rådighet å trene, men har du tid vill jeg også lagt inn 2 dager spinning, en dag hard time, en annen dag litt letter. Nå er du opp i 4 dager med trening. Ønsker du å trene enda mer er gå-turer kjempe fint, og evnt noe aerobic el. Det er veldig mange som trener mye, men feil, og dermed ikke får noe resultat. Videre har kosthold mye å si, og spiser man for lite kan også det slå negativt ut. Videre er selvfølgelig sammensetningen av maten viktig. Trener man og lever aktivt bør man IKKE under 2000 kcal, selv om mange her inne mener det er et magisk tall å ligge på 1300 eller 1800. Kroppen får da for lite næring, og går i sparebluss. Når du trener styrke bryter du ned kroppen, det er maten og hvilen etterpå som bygger den opp igjen, derfor er det viktig med nok og god mat, hvis ikke bryter du ned musklene. Og muskler vil vi ha, da de holder forbrenningen oppe. Jeg har selv veid litt for mye tidligere, nå ligger jeg på en bra og stabil vekt, her har jeg ligget i 3 år, og er godt fornøyd. Jeg spiser godt og er ikke fanatisk, men bevisst. Kunne sikkert spist mer grønnsaker...... Dersom det er slik at du trives best med å trene sammen med noen, prøv å få med deg noen du kjenner. Har du råd til PT som nevnt vil jo det også være en motivsjon, da du har en avtale å forholde deg til. Prøv å finne faste spinningtimer å gå på, slik at du får en vane. Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå