Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 Jeg holder på å skal flytte nå, og kom i den sammenhengen over ei regning som jeg ikke kan huske å ha betalt. Den er fra november. Jeg har ikke fått noen flere regninger derfra, så jeg lurer på hva som skjer? er det vanlig å gå flere måneder før de sender saken til inkasso? Og hvis jeg betaler den regningen nå, slipper jeg at den går til inkasso da? Håper noen kan svare meg, da jeg ble litt bekymret nå..
Amalie_85 Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 Vet hvertfall at de ikke skal sende den til inkasso med en gang. De skal først purre noen ganger på deg før de kan sende saken til inkasso. Men hvor mange purringer o.s.v det skal være aner jeg ikke! Kan du ikke ringe dem å si at du fant den nå og beklage det hele å spørre om du kan betale den nå? Er da helt menneskelig å glemme ting, og deriblant kan jo regninger havne (selv om vi får håpe at det ikke blir for ofte)
Wildy Skrevet 11. mai 2008 #3 Skrevet 11. mai 2008 Ring dem å hør. Siden du ikke har fått purring kan det jo hende at den er betalt?
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #4 Skrevet 11. mai 2008 Det er ei purring jeg fant tror jeg, men det rare er at det er for en tjeneste som jeg kjøpte for nesten over 1 år siden! Greit at jeg ikke har betalt den, men er jo ikke noe rart jeg glemmer den når det tar dem 6 mnd å sende meg regning, også enda 6 mnd for å sende purring. Aldri opplevd at å få regninger tar så lang tid Tror nok jeg må ringe og høre hva som foregår ja.. Noen andre som har lignende erfaringer? Altså at regningene tar laaang tid.
Gjest Raptuza Skrevet 12. mai 2008 #5 Skrevet 12. mai 2008 Eg har fått inkassovarsel på ei purring på ei rekning som alt var betalt....så det er mange som er snar på labben med å senda inkasso varsel. Dette var et bokforlag. Men eg syns det var verre for nokre år sidan med inkassospøkelser.
Suzzy25 Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Man skal etter hva jeg husker få iallefall 1 purring før de sender den til inkasso..Hvis ikke det er 2:) Men hvis ikke du har fått disse eller betalt så kan det ta lang tid før du får brev fra inkasso selskapet. Men du burde ringe det selskapet regningen kommer fra.. For det kan ha påløpt seg en del purregebyr som du da får i posten ettertid hvis du betaler den regningen..Så kan du da få en oppdatert regning. Men det kan hende at du slipper å betale purringen hvis du forklarer saken og du møter ett hyggelig menneske
Jane F. Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 de sender somregel purring en eller to ganger, kommer an på firma, så går det til et inkassofirma som sender et inkassovarsel(ikke farlig, bare gebyr) men betaler du ikke da får du inkassokrav og betalingsanmerkninger.... dette er slik jeg har forstått det hvertfall... men har aldri gått lengre enn til inkassovarsel til meg så utover det, vet jeg ikke
Gjest Purring Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 Det skal være purret først. Man kan ha inkassovarsel på 1. purring, men man kan ikke sende til inkasso uten at det er gitt inkassovarsel først. 1. purring kan altså inneholde inkassovarsel, men man plikter å purre 2 ganger før saken går til inkasso. Noen velger å la inkassoselskapet overta fra 2. purring - dermed får man purring nr 2 fra inkassoselskapet og mange tror nok at saken er havnet i inkasso og betaler da fort som f... Dårlige fakturerings- og purrerutiner er nok ikke så uvanlig. Ring dem og spør om den fortsatt står åpen og si at du betaler med en gang. Dermed er saken ute av verden.
Leeloo Skrevet 30. mai 2008 #9 Skrevet 30. mai 2008 Man trenger ikke purre to ganger, men det skal være en faktura med 14 dagers frist (eller er det satt ned til 10 dager, husker ikke) og så en purring med inkassovarsel med nye 14 (10?) dagers varsel. Etter dette kan firmaet fritt sende kravet over til inkasso.
Gjest TS Skrevet 19. juni 2008 #10 Skrevet 19. juni 2008 Takk for svar alle sammen. Jeg prøvde å sende mail til de jeg fikk regning fra, men har ikke fått noe svar. Finner det litt merkelig. Frykter liksom litt å ringe dem også, da jeg ikke aner hva jeg vil få til svar. Jeg fatter ikke hvordan det går an at det ikke kommer regning når det har gått over et halvt år etter forfallsdato. Hva skjer her? Har jeg vært så heldig at de har glemt at jeg skal betale? Neida. Men seriøst, skjønner at det er dårlige purre-rutiner på enkelte bedrifter, men 6-7 mnd er jo bare latterlig. Min største frykt er at jeg plutselig skal få en regning på flere ti-talls tusen fra et inkassobyrå i posten nå, siden det har gått så mange mnd uten at jeg har hørt noe....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå