Gå til innhold

Er et befruktet egg et liv?

Fremhevede innlegg

Gjest VanskeligValg
Skrevet

Er et befruktet egg (i dette tilfellet er det snakk om firedelte embryoer) et potensielt liv og bør dermed bli sett på som noe menneskelig som bør vernes?

Bør et befruktet egg få sjansen til å utvikle seg å bli et barn?

Et ufødt liv - som det ville være moralsk galt å velge å destruere?

Jeg har gjennomgått assistert befruktning og har nå kommet borti denne problematikken. Jeg har fått barn ved assistert befruktning - men også fått befruktede egg nedfryst. Disse står nå i fare for å bli destruert (tidsfrist for lagring utgår), hvis ikke jeg velger å gå på et muligens svangerskap NÅ.

Problemet er at det passer dårlig med graviditet NÅ pga helse, livsituasjon og familiesituasjon. Lysten er heller ikke til stede for å begynne på med et lite spedbarn igjen. Men moralen min sier at de nedfryste eggene bør få sin sjanse.

Jeg kan ikke ta valget om å destruere et befruktet egg. Jeg heller mest mot abortmotstander-kategorien og føler jeg "tar liv" om jeg velger å destruere.

Bør jeg foreta en innsetting?

Bør jeg destruere?

Har noen innspill å komme med slik at en beslutning ville være lettere å ta?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg personlig føler det slik. Har valgt bort flere former for prevensjon pga dette (hormoner og spiral), og håper inderlig jeg ikke kommer i samme situasjon som deg nettopp pga det dilemmaet du har nå.

Men har du undersøkt andre muligheter? I USA er det så vidt jeg vet mulig å få lagret befruktede egg lenge i private klinikker, så mulig det er et slikt alternativ i Norge (eventuelt Danmark eller Sverige)? Jeg vet ikke, men undersøk det litt.

For å gå gjennom et svangerskap på et dårlig tidspunkt pga stivbente tidsfrister er ganske ille, men jeg forstår godt du vurderer det.

Men sjansen for at det sitter er ca 20 %? Og hvor stor sjanse er det for at du kommer til å slite om du ikke setter det inn? Det er det kun du som kan vurdere.

Huff, jeg vet ikke hva jeg hadde gjort. Hadde sannsynligvis fått satt det inn, og håpet inderlig på at det ikke satt. Da hadde jeg følt jeg hadde hatt gjort mitt, og at det var tilfeldighetene/skjebnen som forhindret en graviditet.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener at livet starter når egget befruktes. Selv om du helt sikkert vil finne mange som synes både abort og destruering av befruktede egg er helt greit. Synes du bør lytte til din egen samvittighet i saken.

Gjest VanskeligValg
Skrevet

Takk for gode innspill.

Jeg tror ikke jeg kan leve med å vite at jeg har latt befruktede egg gå til spille. Føles så urettferdig mot de mange par som sliter med å få barn, også sitter jeg med dette luksusproblemet selv og må vurdere å destruere befruktede egg. Å donere bort befruktede egg er dessverre ikke tillatt her i landet enda.

Jeg vil gjerne ha et barn til, men det passer så dårlig nå. Jeg skulle gjerne sett det hadde vært muligheter til lengre lagringstid og ble innteresert i tipset om lagring i utlandet. Kanskje er det muligheter for å flytte på befruktede egg? Noen som vet?

Det er 60% sjanse for at et egg overlever ved opptining. Og 25% sjanse for at det fester seg ved innsetting. Om jeg velger innsetting og det ikke lykkes, så hadde det ikke vært min skyld - det potensielle livet hadde jo da fått sin sjanse. Jeg har virkelig store problemer med å ta fra egget den sjansen.

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for gode innspill.

Jeg tror ikke jeg kan leve med å vite at jeg har latt befruktede egg gå til spille. Føles så urettferdig mot de mange par som sliter med å få barn, også sitter jeg med dette luksusproblemet selv og må vurdere å destruere befruktede egg. Å donere bort befruktede egg er dessverre ikke tillatt her i landet enda.

Jeg vil gjerne ha et barn til, men det passer så dårlig nå. Jeg skulle gjerne sett det hadde vært muligheter til lengre lagringstid og ble innteresert i tipset om lagring i utlandet. Kanskje er det muligheter for å flytte på befruktede egg? Noen som vet?

Det er 60% sjanse for at et egg overlever ved opptining. Og 25% sjanse for at det fester seg ved innsetting. Om jeg velger innsetting og det ikke lykkes, så hadde det ikke vært min skyld - det potensielle livet hadde jo da fått sin sjanse. Jeg har virkelig store problemer med å ta fra egget den sjansen.

Da er du nede i ca 10 % sjanse for at det går samlet sett... I tillegg har du samme fare for tidlig SA som alle andre. Fælt å si det, men jeg hadde tatt sjansen så sant det ikke var katastrofalt å fått et barn til. Men det er slik jeg hadde vurdert meg selv, og ikke slik jeg vurderer andres valg...

Jeg fant lovteksten angående befruktede egg her. Det ser ikke ut som det er mulig å få egg lagret lengre enn tre år i Norge, og slik jeg leser det er det ikke mulig å få de flyttet til en bank i utlandet.

- I høringsnotatet foreslo departementet at egg og sæd bare skal kunne benyttes til assistert befruktning ved den institusjon der materialet er hentet ut og oppbevart. Bl.a. Bioteknologinemnda mener at dette er for restriktivt og foreslår at det må være anledning til etter søknad å flytte de befruktede eggene innenfor landets grenser. Departementet har derfor revurdert dette spørsmålet. Bakgrunnen for forslaget var å understreke at paret ikke kan kreve «sitt» materiale (befruktede egg) utlevert til bruk ved en annen virksomhet i Norge eller i utlandet. Departementet ser imidlertid at det kan oppstå situasjoner hvor det kan være aktuelt for et par å skifte behandlingssted i Norge. I slike situasjoner bør en overføring av befruktede egg kunne skje mellom virksomhetene i Norge.

Skrevet

Sånn jeg ser på det er det ikke et liv, men det kan bli et liv om man velger å fortsette graviditeten.

Men jeg skjønner dine tanker om det å la det gå til spille når man tenker på alle som sliter med å få barn.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg fant lovteksten angående befruktede egg her. Det ser ikke ut som det er mulig å få egg lagret lengre enn tre år i Norge, og slik jeg leser det er det ikke mulig å få de flyttet til en bank i utlandet.

Bioteknologiloven er endret og egg lagres nå i fem år i Norge.

I andre land oppbevares egg lengre?

Hva må man søke på for å finne ut om lagringstid på befruktede egg i andre land? Jeg er så dårlig i engelsk - vet ikke å få oversatt ordene for å få godt nok søk.

Gjest Gjest_malle_*
Skrevet

Jeg mener at et befruketet egg også er et liv.

Dersom man ikke ønsker flere barn eller helsen ikke vil ha godt av et svangerskap, syns jeg det er ok å ta valget med ikke å gå videre med det.

Er argumentet at "det passer ikke akkurat nå" (pga økonomi, for tett inntil første barn, dårlig plass, flytting, jobb etc) ville jeg tenkt meg om en gang til. For meg er ikke dette gode nok argument for å velge bort et barn.

Gjest Gjest
Skrevet
Bioteknologiloven er endret og egg lagres nå i fem år i Norge.

I andre land oppbevares egg lengre?

Hva må man søke på for å finne ut om lagringstid på befruktede egg i andre land? Jeg er så dårlig i engelsk - vet ikke å få oversatt ordene for å få godt nok søk.

Beklager, da er informajoen jeg fant gammel. Men får du eggene utlevert til lagring i annet land? Kan se litt på lovdata selv, men om du vet det gidder jeg ikke ;)

Vil tro embryo storeage kan være blink? Googler litt selv av nyskjerrighet, men er ikke sikker på om jeg finner noe matnyttig.

Gjest VanskeligValg
Skrevet
Beklager, da er informajoen jeg fant gammel. Men får du eggene utlevert til lagring i annet land? Kan se litt på lovdata selv, men om du vet det gidder jeg ikke ;)

Vil tro embryo storeage kan være blink? Googler litt selv av nyskjerrighet, men er ikke sikker på om jeg finner noe matnyttig.

Takk for treffende engelske ord. ;-)

Skal søke litt å se.

Men vet ikke om man får ulevert eggene i utgangspunktet her i Norge. Man gjør sikkert ikke det?

Litt nysgjerrig på praksisen i USA.

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.fairfaxcryobank/emstorfaq.aspx?menu=5&turn=on

How long can you store frozen embryos?

With the rapid advances in reproductive medicine, cryopreserved or frozen embryos can remain viable, potentially, for an indefinite period of time. Pregnancies with good outcomes have been reported following thawing and transfer of embryos frozen for over a decade. Hundreds of healthy babies conceived from frozen embryos are born every year. And the numbers continue to increase.

Første jeg fant, men det ser ut til å være teknisk mulig. Men jeg er fortsatt usikker på det juridiske.

Gjest VanskeligValg
Skrevet

Dersom man ikke ønsker flere barn eller helsen ikke vil ha godt av et svangerskap, syns jeg det er ok å ta valget med ikke å gå videre med det.

Er argumentet at "det passer ikke akkurat nå" (pga økonomi, for tett inntil første barn, dårlig plass, flytting, jobb etc) ville jeg tenkt meg om en gang til. For meg er ikke dette gode nok argument for å velge bort et barn.

Komplisert greie.

Men jeg er overvektig og har insulinproblemer. Også har jeg to tette fra før, så lite overskudd. Men vi er jo to foreldre. Men blir likevel avhengig av avlastning for å få det til. Men det er sikkert ikke helt umulig å organisere heller.

Jeg føler ikke at jeg har rett til å skulle bestemme om andre skal få levesjanser eller ikke. Det er et umenneskelig valg å foreta. Og siden jeg ikke klarer å destruere, så føler jeg at jeg blir nødt til å hive meg på forsøk til tross for at lysten og iveren ikke er så stor. Kanskje lysten kommer etterhvert likevel om det skulle lykkes? Man innretter seg kanskje automatisk og forbereder seg mentalt underveis i svangerskapet? Jeg har helse til å bære frem et barn. Men helsa mi vil bli forverret i ettertid, da jeg har problemer med å bli kvitt overflødige kilo pga hormonforstyrrelser.

Skrevet

"An embryo is not an egg, not a sperm; it's a baby. It's a baby at its very earliest stage of development. But it's a baby, and the idea of destroying it is the same as abortion"

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Nå vet jo du lite om situasjonen til denne familien, så man bør være forsiktig med å være for kategorisk. Dette valget er vanskelig nok for familien, så å legge stein til byrden er ikke særlig konstruktivt.

Gjest Gjest -M-
Skrevet
Komplisert greie.

Men jeg er overvektig og har insulinproblemer. Også har jeg to tette fra før, så lite overskudd. Men vi er jo to foreldre. Men blir likevel avhengig av avlastning for å få det til. Men det er sikkert ikke helt umulig å organisere heller.

Jeg føler ikke at jeg har rett til å skulle bestemme om andre skal få levesjanser eller ikke. Det er et umenneskelig valg å foreta. Og siden jeg ikke klarer å destruere, så føler jeg at jeg blir nødt til å hive meg på forsøk til tross for at lysten og iveren ikke er så stor. Kanskje lysten kommer etterhvert likevel om det skulle lykkes? Man innretter seg kanskje automatisk og forbereder seg mentalt underveis i svangerskapet? Jeg har helse til å bære frem et barn. Men helsa mi vil bli forverret i ettertid, da jeg har problemer med å bli kvitt overflødige kilo pga hormonforstyrrelser.

Du vet hva det vil si å ha barn. Du vet hva du selv orker og makter. Du vet at et barn skal være ønsket. Alt dette vet du. Valget er ditt. Selv om andre måtte ha et annet syn på dette enn deg, er det helheten du må ta hensyn til.

De barna du allerede har, trenger jo også omsorg, kjærlighet, oppfølging og overskudd fra deg.

Jeg syns dette spørsmålet er såpass vanskelig og sammensatt, at jeg vil ikke si noe om hva min personlige mening er.

Du vet selv hva som er best for deg og din familie. Jeg vil ønske deg lykke til, uansett hva du velger å gjøre.

Skrevet

Jeg skal selv kanskje gjennomgå assistert befruktning, så det kan hende jeg dumper oppi problemstillingen din selv. For meg er ikke et befruktet egg det samme som et liv, så dersom jeg ikke hadde hatt mulighet til selv å bruke egget, og siden det ikke er lov i Norge å donere bort befruktede egg (dersom dette hadde vært tillatt, ville jeg gjort det), så måtte det blitt destruert. Men du må selvsagt føle på dette selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Utrolig så mange her som mener det ville være å ta liv.

Føler absolutt med deg.

Tror personlig at sjelen(e) velger en annen kropp, dersom du velger å ikke gjennomføre.

Uansett hva; Lykke til!

Skrevet

Hvorfor spiller det noen rolle om en kaller befruktede egg for "liv?"

Skrevet
Sånn jeg ser på det er det ikke et liv, men det kan bli et liv om man velger å fortsette graviditeten.

Men jeg skjønner dine tanker om det å la det gå til spille når man tenker på alle som sliter med å få barn.

Veldig enig med Reka. Men, som man sier på engelsk: "With all due respect", har jeg aldri befunnet meg i den situasjonen som ts beskriver, så jeg vil være forsiktig med å være for bastant i mine uttalelser. Jeg har stor forståelse for at en person som har slitt i lengre tid med å bli gravid. Man legger så mye mer av sjela si i de potensielle livene de befruktede eggene representerer. Og det er dét disse eggene etter min mening er - potensielle liv.

Til ts, jeg misunner deg ikke den situasjonen du befinner deg i. Gode :klem: til deg fra meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, jeg er i samme situsasjon selv og går igjennom de samme tankene.

Jeg personlig mener at et firedelt embryo ikke er en baby. Det kan bli et liv, men er ikke det.

Er man i en situasjon som tilsier at man ikke kan ta vare på babyen så godt som man bør, så er det best å ikke bli gravid.

Er man syk så kan det være helsefarlig å bli gravid.

Også er man flere i familien som må tas hensyn til. Barn som skal følges opp og familien som skal fungere.

Det er klart enklerer å gi råd til andre. Men når man tenker på at det er mine egg som ligger der er det klart vanskeligere å ta en avgjørelse. Siden man også har hatt problemer med å få barn så er avgjørelsen anda vankeligere.

Dette er en avgjørelse du og mannen din må ta.

Men lykke til med avgjørelsen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...