*snuppis* Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 Fikk så lyst på pizza, og jeg er ingen matkokk s¨har styrt unna det tidligere. Men idag er det søndag og jeg har litt tid til overs så kan styre litt på kjøkkenet. Men jeg har aldri lagd pizza før så trenger litt gode råd. Jeg vil ikke ha den for tynn, og ikke for tjukk heller. Noen råd for hvordan man kan få den sprø og god? Jeg har ingredienser av ulik art i skapene, bruker vel bare det jeg finner. Sånn sett blir man jo ikke stoppet, man kan jo bruke hva som helst. Men noen med en god oppskrift og råd for sprø skorpe? Eller bare generell råd til en som ikke kan lage pizza... uppps hva begir jeg meg ut på... *ler*
Gjest nextlife Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 For å få sprø, passelig tynn bunn gjør jeg slik : 6,5 dl hvetemel 1/2 pk. tørrgjær 1 ts salt 2 ss olje lunket vann til passe konsistens (jeg liker at deigen er litt løs) Bland alt det tørre, ha i vann og olje, og elt deigen litt. Heves i ca 30 min. Kjevle deigen, og legges på bakepapir på stekebrett. Så fyller jeg oppvaskkummen med varmt vann, og lar brettet stå over der å heve i ca 20-30 min. Prikk litt i bunnen før den stekes. Stekes på varmluft, ca 210 grader i ca 8-10 min. (La den bli nesten helt stek, litt lys brun farge på.) Så tar jeg ut pizzabunnen,m smører på ønsket tomatsaus, fyll og ost. Inn i stekeovnen igjen, og stekes til osten er smeltet. Når man forsteker bunnen gir dette en deilig sprø bunn, og den blir ikke myk og klissete inni
*snuppis* Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2008 Dette skal testes. Høres ut som en god oppskrift. Takk skal du ha. Skal stikke hodet innom etterpå og gi deg resultatet :O)
*snuppis* Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. mai 2008 Pizzaen ble knallgod og ble godt mottatt her hjemme:O) Sprø og akkurat passe tynn ble den og. Denne oppskriften er notert ned. Tusen takk for hjelpen :O)
Rosenrød Skrevet 12. mai 2008 #5 Skrevet 12. mai 2008 Tror jeg og skal prøve meg på denne, har aldri prøvd å forsteke pizzaen før.
Gjest nextlife Skrevet 12. mai 2008 #6 Skrevet 12. mai 2008 Pizzaen ble knallgod og ble godt mottatt her hjemme:O) Sprø og akkurat passe tynn ble den og. Denne oppskriften er notert ned. Tusen takk for hjelpen :O) Så flott
*snuppis* Skrevet 12. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 12. mai 2008 Det hjalp å forsteke pizzaen ja, den ble mye sprøere;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå