Gå til innhold

Tidlige tegn på alzheimers?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Har ei venninne som jeg begynner å bli litt bekymret for. Hun har den siste tiden spurt meg om diverse ting som feks om jeg fortsatt jobber noe med en jobb som det er over ti år siden jeg sluttet i. Hun spør meg om igjen om jeg fortsatt holder på med en hobby som jeg ikke har drevet med på over 20 år, og det vet hun jo at jeg ikke har. Hun refererte til en periode hvor hun flyttet for seg selv, som om det var 8-10 år siden, når det faktisk er nesten 20 år siden hun flyttet. Hun driver til stadighet å nevner en person som min slektning, selv om den personen ikke er min slekt overhodet, og jeg har gjentatte ganger sagt til henne at dette har hun nevnt før og at vi ikke er i slekt.

De eksemplene her er bare fra møter med henne den siste måneden. Vi snakkes jevnlig på telefonen også, og da er det alltid minst en eller to ting som jeg stusser over. Hun husker også episoder helt feil og refererer til de feilaktig, som man må rette på, bare for å få høre nøyaktig samme feilene neste gang man prater om de samme tingene. Er det vanlig å huske så dårlig, eller kan det være noe annet, som tidlig alzheimers eller noe?

Synes dette har vært påfallende tiltagende det siste året, og det begynner å bli litt merkelig. Kan jo nevne àt hun røyker veldig mye, og har gjort det siden tidlig i tenårene, har det noe å si? Ønsker jo ikke å lage noe sak ut av noe hvis det ikke er noe, og bare meg som er overbekymret, men om det skulle vise seg å være tidlige tegn på feks alzheimers, så er det vel vikti å få tidlig diagnose, slik at det kan medisineres og kanskje hindre forverring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lommelegen har en del artikler om alzheimer og demens.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320732

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320731

Det er ikke så lett å gi råd, men jeg synes ikke du skal bekymre deg så mye at du mister nattesøvnen. Vær den gode venninnen du er, men hvis bekymringene dine overskygger hyggen, så synes jeg du skal ta det opp med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...